תפנית בוול סטריט

הפסקת תוכנית QE2 מעוררת חשש מירידות בשווקים. מבט היסטורי יגלה דבר אחר

החלטת ריבית הפד שתפורסם הערב (ד') תלווה ככל הנראה בהודעה דרמטית שתטיל צל כבד על המשך המגמה החיובית בשווקים הפיננסיים. במסיבת עיתונאים היסטורית צפוי בן ברננקי להציג את כוונת הבנק המרכזי לחדול מרכישת האג"ח שמנפיק האוצר האמריקני, עם סיום תוכנית ההקלה הכמותית QE2 בחודש יוני.

החשש מובן, הזרמת הכספים המאסיבית מאז קריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס לפני שנתיים וחצי תמכה בהתאוששות הכלכלית, ורבים מאמינים כי הפסקתה של ה"הנשמה המלאכותית" לשווקים תביא לכניסה למשבר עמוק וממושך עוד יותר מקודמו.

אולם ההיסטריה מוכיחה אחרת. בימים שקדמו לתחילתה של תכנית ההקלה הכמותית השנייה בחודש נובמבר 2010, צללה תשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים לרמה מגוחכת של 2.5% בלבד. הכוונה העקרונית לרכוש אג"ח היתה ידועה לכל והמשקיעים ציפו כי הזרמתם של מאות מיליארדי דולרים, תדחוף מעלה את מחיר האג"ח ותביא לירידה בתשואה הגלומה.

כוונתו של ברננקי היתה להחזיק את התשואה ארוכת הטווח ברמות שפל בכדי להוריד את ריבית המשכתנאות לטווח ארוך וכך לבלום את ההידרדרות בשוק הנדל"ן, ובמטרה להגדיל את האטרקטיביות של השקעה בנכסי סיכון.

באורח פלא, המהלך שהתרחש בפועל היה הפוך מכוונתו של המשורר. הדפסת הכספים האדירה העצימה את החששות מאינפלציה ואלה גולמו באופן מיידי ומהיר בתשואת האג"ח ל-10 שנים, שזינקה ל-3.5% בתוך שבועות אחדים מרגע שהתוכנית יצאה לדרכה.

שוב התברר שהמשקיעים מגלמים את ציפיותיהם במחיר הנכסים לפני פרסום הידיעה, וכשהמידע הופך לוודאי הוא מאבד מיידית מכוחו. המשמעות העקיפה של תוכנית QE2 גברה על ההשפעה הישירה, ובמקום להביא ללחץ מכיוון הביקוש לאג"ח, פרסום התוכנית הביא דווקא לגידול בהיצע.

ציפיות המשקיעים כעת מניחות הפסקה של הזרמת הכספים כאות פתיחה למהלך הידוק מוניטארי וריסון אשראי שיחל כבר בחודשים הקרובים. ההשפעה הישירה של החלטה כזו תהיה עליית התשואה חסרת הסיכון וזו תהווה אלטרנטיבה הולמת לשוק המניות, ומכאן יצא לדרכו אולי מהלך ירידות שערים ממושך בשווקים שעשוי למוטט את אמון המשקיעים בהתאוששות הכלכלה הגלובאלית. החשש הזה הוא שבולם את המדדים בוול סטריט ברמתם הנוכחית.

אך ברגע שתהפוך הפסקת רכישת האג"ח מציפייה לעובדה, תופנה תשומת הלב דווקא למשמעות העקיפה. סיום התוכנית מגיעה ברקע לאינדיקאטורים הכלכליים שפורסמו בחודשים האחרונים המעידים על ביסוס הצמיחה ושיפור מעודד גם בגזרת התעסוקה. כשסיום ההתערבות יהפוך לעובדה, החשש יידעך ובמקומו ישוב האמון בצמיחה בת קיימא.

פעולותיו של הפדרל ריזרב מאז פרוץ המשבר יצרו בעיניי הציבור את התחושה שכל האמצעים כשרים כדי לאושש את הכלכלה. בניית אמון חסרת תקדים זו הביאה עד כה להתאוששות המהירה, והיא זו שתסיט את הפרשנות אל עבר המשמעות העקיפה, מתוך ידיעה שמדובר בבחירה של הפד לחדול מהרכישה, כיוון שאינה נחוצה. ברננקי למעשה נותן גושפנקא לאיתנות הצמיחה.

החלטתו הצפויה של הפד לסיים את ההתערבות בשוק האג"ח תהווה דווקא טריגר למהלך העליות הבא בשווקים. החשש הראשוני מתחילתו של תהליך הגמילה יומר במהרה בהכרה כי אין עוד צורך בעירוי חיצוני להמשכה של ההבראה.

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד