צ'יפ PC עשויה שלא לשרת את חובותיה; המנכ"לית התפטרה

כאשר מנכ"ל עוזב חברה בפתאומיות, זהו זעזוע בדרך כלל, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחברה ציבורית ■ המייסדת והרוח החיה מאחורי החברה, אורה סופר, פרשה מתפקידה

כאשר מנכ"ל עוזב חברה בפתאומיות, זהו זעזוע בדרך כלל, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחברה ציבורית. המשקיעים מתעניינים, העובדים מוטרדים מהעתיד, הלקוחות מרימים טלפונים, וברור שקרה דבר מהותי. ברוב המקרים החברה גם דואגת לומר כי "הפרישה אינה כרוכה בנסיבות שיש להביאן לידיעת המחזיקים בניירות הערך של התאגיד".

גם חברת צ'יפ PC, יצרנית התקני מחשוב שמאפשרים תחנות קצה יעילות על-ידי חיבור לרשת הארגונית, הוציאה דיווח שכזה. אלא שאצלה הנסיבות דווקא מסמלות שמדובר במשהו מהותי.

החברה הודיעה בסופ"ש כי המנכ"לית, המייסדת והרוח החיה מאחורי החברה, אורה סופר, פרשה מתפקידה. סופר, שמחזיקה בכשליש ממניות החברה, תעזוב את כיסא המנכ"לית, אך תישאר בחברה בתפקיד דירקטורית ומנהלת פיתוח עסקי אסטרטגי ומכירות. המצב של צ'יפ PC הוא רגיש למדי גם בלי המהלך של סופר, שמגיע בהמשך לגל עזיבות של בכירים בשבועות האחרונים.

המכירות צומחות, ההפסדים ירדו

לדוחות החברה, שנסחרת לפי שווי של 12 מיליון שקל, הוצמדה בסוף 2010 אזהרת "עסק חי", למרות שהיקף המכירות ב-2010 צמח ב-40% ל-13.5 מיליון דולר וההפסד הצטמצם ל-3.8 מיליון דולר.

ההפסדים שצברה בשנים האחרונות, והמחסור במימון לצורך ההון החוזר הניכר שנדרש לפעילותה - שכולל ייצור והפצה של התקני חומרה - העמידו את החברה בקשיים תזרימיים. המשמעות היא גרעון של 3.7 מיליון דולר בהון העצמי, חוב של 4.8 מיליון דולר לבנקים, לחברת אלביט מערכות ולמחזיקי אג"ח, עם קופה של 800 אלף דולר בלבד.

מעניינים במיוחד היחסים שיש לחברה עם אלביט מערכות, שמחזיקה בכ-20% ממניותיה. בביאורים לדוחות הכספיים מציינת צ'יפ PC כי אינה עומדת בתנאי התשלום עבור הלוואה שקיבלה מאלביט בהיקף של 1.2 מיליון דולר. "פיגור בשלושה תשלומים יקנה לאלביט מערכות את האפשרות להעמיד את יתרת ההלוואה לפרעון מיידי", היא מציינת.

מעל החזר החובות של החברה מרחף סימן שאלה גדול. צ'יפ PC מציינת כי היא מנהלת מגעים מול אלביט לפריסה מחדש של החוב ובמקביל מנסה להגדיל את מסגרת האשראי מול הבנקים.

צומת דרכים למנפיקי האג"ח

אך במידה ומהלכים אלו לא יצליחו, הרי שצ'קים ושטרות אשר הוצאו על-ידי החברה יכובדו, רק במידה שתוגדל מסגרת האשראי האמורה, דבר שטרם אירע". בצ'יפ PC מועסקים נכון לסוף השנה שעברה 55 עובדים, לאחר שני סבבי קיצוצים בשנים 2008-2009.

ברקע לדוח הבעייתי, נמצאת החברה בצומת דרכים מול מחזיקי האג"ח שלה עוד מההנפקה שביצעה ביולי 2007, אז גייסה 26 מיליון שקל במניות, באופציות ובאג"ח להמרה.

הנאמן שמייצג את מחזיקי האג"ח של החברה זימן לשבוע הבא אסיפת בעלי אג"ח. סדר היום מוגדר תחת הכותרת "דיווח על מצב עסקי החברה", אולם ניתן להניח שמחזיקי החוב ינסו להבין יותר לעומק את מצבה האמיתי של החברה ואם יש מקום לדרוש פירעון מיידי של החוב.