אנליסטים על פיצוץ הגז: "מלך חדש שלא ידע את יוסף"

ערן יונגר: אין כל ספק שאם הספקת הגז הייתה חשובה מספיק היו ננקטים אמצעי זהירות ומניעה טובים יותר ■ גיל בשן: כוחן של שותפויות הגז המקומיות במו"מ עולה

שוב פיצוץ בצינור העברת הגז ממצרים לישראל: מוקדם בבוקר (סמוך לשעה חמש בבוקר)דווח על פיצוץ מיסתורי בצינור לאספקת הגז ממצרים לישראל, אספקת הגז נעצרה. על פי הדיווח של גורמים ביטחוניים במצרים, צינור הגז הותקף ע"י כנופייה חמושה של אלמונים. "כנופייה בלתי מזוהה תקפה את הצינור המספק גז לישראל ולירדן, להבות עלו מהצינור שהושבת ", כך נמסר בהודעה. מדובר בהתקפה השנייה על אותו צינור גז הנמצא בסמוך לעיר אל-עריש הנמצאת כ-30 ק"מ מהגבול עם ישראל.

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, מציין כי הפיצוץ הנוכחי של צינור הגז כנראה היה מכוון יותר ואפקטיבי יותר מקודמיו. "לא היינו זקוקים לפיצוץ הנוכחי כדי להבין את הלך הרוחות במצרים בשבועות האחרונים. הדיווחים על כוונת המצרים לחקור\להביא למשפט את בכירי השלטון הקודם על מעורבותם בהסכמי הגז עם ישראל היו כאיתות בוהק לעתידו של הגז המצרי".

"המניעים לפיצוץ צינור הגז יכול שיהיו כלכליים לוקאליים או פוליטיים אולם אין כל ספק שאם הספקת הגז הייתה חשובה מספיק היו ננקטים אמצעי זהירות ומניעה טובים יותר. אמרנו כבר בפיצוץ הקודם מילים אלו "לו הייתי בעל חברה העומד לחתום על חוזה הספקת גז, הברירה הבטוחה יותר הייתה הספקים הישראליים". אין צורך להכביר במילים שנאמרו לפני כחודשיים, לתעריף גז נמוך ישנו מחיר אותו אנו רואים כעת ויש להכיר בעובדה, אולי ברוח החג, שכנראה למצרים הגיע מלך חדש שלא ידע את יוסף".

"תסריט טוב לשותפויות הגז"

גיל בשן מ-IBI אומר כי "לא צריך להיות מאוד מופתעים מהשיבושים באספקת הגז ממצרים. כל עוד אין שלטון יציב ודומיננטי במצריים אין מיש שיאכוף את כיבוד ההסכמים, ומאז נפילת מוברק כל הסכם אספקת הגז תלוי על כרעי תרנגולת. יחד עם זאת הערכות שהמשך אספקת הגז וכיבוד ההסכם הוא גם אינטרס כלכלי מצרי מובהק נותרו כשהיו. לטווח הארוך זה שאלה של אופי השלטון שיקום ועד אז צריך לקחת את אספקת הגז ממצרים בערבון מוגבל מאוד".

"לשותפויות הגז המקומיות זהו תסריט טוב. בדיוק עכשיו הן מנהלות את המו"מ על החוזים ארוכי הטווח לאספקת הגז ממאגר תמר ואין ספק שכוחן במו"מ עולה בעקבות האירועים האחרונים, מה שצפוי לבוא לידי ביטוי במחיר הגז בחוזים".

ירון זר מכלל פיננסים אומר כי "האירוע היום מוכיח את טענתי במשך תקופה כי הסיכון בגז המצרי הינו גבוה. בתוך 3 חודשים בוצעו 3 פיגועים, מתוכם 2 הצליחו בתשתית הולכת הגז ממצרים לישראל. אפילו אם יתברר שהנזק אינו כה חמור הפעם לאור שלושת הפיגועים הקודמים קיים סיכון גבוה בכל מקרה. זה מוכיח שהמוטיבציה של המצרים בשלב זה לשמור את התשתית אינה גבוהה, לפחות טרם שינוי תנאי אספקת הגז לישראל".

עוד אומר זר כי "תגובת שוק ההון היום היא מוצדקת, גם מהכיוון של עליית ערכן של שותפויות הגז המקומיות וגם ירידת הערך במניות כמו אמפל ובזן. אספקה לא סדירה של הגז המצרי מקשה מאוד על הלקוחות הישראלים, שמחפשים יציבות באספקה".

נציין כי היום נרשמות עליות חדות בשותפויות הגז הישראליות, ביניהן ישראמקו , דלק קידוחים , אבנר ורציו .