איך יושפעו מחירי התכשיטים מעליית מחירי הזהב בעולם?

מחיר אונקיית זהב חצה את רף ה-1,500 דולר, ומחיר היהלומים עלה בכ-15%, אך מבדיקת "גלובס" עולה כי בחנויות המחיר עלה רק באופן מינורי, הודות לשער הדולר הנחלש

מחיר אונקיית זהב הגיע החודש לשיא של יותר מ-1,500 דולר, לאחר שב-3 החודשים האחרונים הוא התייקר ב-200 דולר, ובמהלך השנה נמדדה עלייה של 30%. גורמים בענף צופים כי המחיר עשוי להגיע לשיא של 2,000 דולר לאונקיה. מהן המשמעויות?

בחלק מהרשתות, בהן ה.שטרן, מדברים על עליית מחירים כפועל ישיר של עליית מחירי הזהב העולמיים. "באפריל האחרון שיעורי העלייה היו 15%-25%. כחלק מהיותנו רשת גלובלית, מחירי התכשיטים בה.שטרן גם בישראל נקובים בדולרים, ומתבצע עדכון מיידי", אומר ישראל קורט, מנכ"ל ה.שטרן ישראל. ההמרה לשקל נעשית לפי שער יציג.

"הנתח העיקרי של עליית מחירי הזהב והיהלומים התקזז בעקבות התחזקות השקל", מסביר אלון תורג'מן, סמנכ"ל תחום תכשיטים בפדני. "עליית מחירי הזהב אינה משפיעה באופן משמעותי על מחירי התכשיטים ברשת, משום שהתמחור מתייחס לרכיבי היהלומים והאבנים המשובצות. בתכשיטים המכילים בעיקר זהב, כמו טבעות נישואין, חלה עלייה מינורית".

גם ברשת מילר נשענים על שחיקת הדולר מול השקל כמגן בפני הצורך להעלות מחירים. בתוך כך מדגיש חיים מילר, מנכ"ל ובעלי הרשת, כי בתמחור התכשיט נכללים עלויות ייצור, עיצוב ושיווק, ומכאן היכולת לתמרן בעלויות כדי למנוע התייקרות.

גם בתכשיטי רויאלטי מתוכננת עליית מחירים שתעודכן בימים אלה, אלא שהיא "תהיה מינורית ולא תחול על כל הפריטים", כפי שאומר אורי פלח, מנכ"ל ומבעלי הרשת.

גם בענף שעוני היוקרה המחירים מעודכנים בהתאם להוראות היצרנים, אך לדברי רועי אהרוני, סמנכ"ל כרונטיים המייבאת תכשיטי יוקרה, מחירי השעונים המכילים זהב לא עלו בשיעור דרמטי, משום שהזהב הוא רק חלק מרכיבי השעון.

כדאי להשקיע בזהב?

היחלשות הדולר היא אחת הסיבות להתחזקות הזהב כאפיק להשקעה.

- האם בעקבות שער הדולר הנמוך המחירים בישראל נמוכים יחסית?

מילר: "הדולר הנמוך משחק לטובתנו. ביחס למחירי התכשיטים באירופה ובארה"ב, המחירים בארץ זולים יותר. ולראיה - תיירים רבים רוכשים בישראל תכשיטי יוקרה".

פלח (רויאלטי): "היות ומחירי התכשיטים נסמכים על הדולר, בארה"ב תורגש עלייה של 25% בתכשיטי הזהב, בעוד שבארץ העלייה עשויה להיות כ-10%".

קורט (ה.שטרן): "אצלנו כרשת עולמית התמונה שונה, היות שהתכשיטים באירופה מתומחרים באירו, שם זול יותר".

מקטינים את שיעור ההנחה

ברשת רויאלטי נוהגים לתמחר מלכתחילה את התכשיטים במחיר שמאפשר להעניק הנחה: "הצרכן הישראלי מצפה לקבל הנחה בקניית תכשיט, וכך אנו מאפשרים לעצמנו יכולת תמרון לתת הנחה. גובה ההנחה משתנה בהתאם למחירי הזהב העדכניים ויכול להגיע לעשרות אחוזים", מסביר פלח.

לדבריו, "המצב כיום הוא שהמחיר המצוין על התכשיטים מגלם את העלייה הנוכחית ולא מתיר לנו מרווחים להנחות, כך שבחלק מהמקרים אנחנו סופגים ומצמצמים רווחים".

לפי פלח, על פריטים שנמצאים זמן רב במלאי, לא תחול התייקרות.

הזהב יקר? השרשרת תהיה חלולה

פתרון אחר הוא עיצוב תכשיטים הכוללים פחות זהב. לדברי קורט, הדגש הוא על עיצוב: "התכשיטים היום מכילים פחות זהב וכוללים שיבוץ של אבני חן. המעצב מצייר את התכשיט ומתאים את האבן לפי צבעה ולפי צורכי העיצוב, ולא להיפך".

מילר מדבר על תכשיטים קלים, חלולים ובעלי שטחים פתוחים. גם מעצבת התכשיטים נירית ברמן, מסטודיו ברמן לעיצוב תכשיטים, מספרת על עיצוב המותאם לעלויות חומרי הגלם: "הייקור מכתיב את האופנה בענף, שמתבטא בתכשיטים קלים ובעיצוב עם פחות זהב".

כאן נכנסת השאלה אם רכישת תכשיט משולה להשקעה לטווח רחוק גם בראיית הירושה או שמדובר באביזר אופנה. מילר סבור כי בשורשי העם היהודי רכישת תכשיט היא השקעה לטווח הרחוק, בעוד שקורט סבור כי רכישת התכשיט היא "לשם קישוט שבעיקר מסב שמחה לבעליו".

"זה הזמן למכור זהב ישן"

לעליית מחירי הזהב צד נוסף: עלייה בשווי התכשיטים שנמצאים ברשות הצרכן. "זהב הוא זהב", אומר מילר, ומפרט כי המחיר לזהב 24 קראט המזוקק מתכשיט ישן משול לזהב חדש שגם משמש לייצור תכשיטים. "מכאן שמדובר בזמן טוב למכור את הזהב הישן שאינו בשימוש".

כדי לעודד את הצרכן לפתוח את הכספת או את קופסאות התכשיטים ולברור תכשיטים ישנים בעיקר לצורך רכישת חדשים, פועלים ימי מכירה מרוכזים בהם מובטח טרייד-אין בתנאים הוגנים.

איפה ומתי אפשר למכור/להחליף תכשיטים?

ה.שטרן: טראנק שואו

מבצע ההחלפה השנתי ינדוד בין הסניפים בארץ. הבאים יקבלו מחיר של עד 1,900 דולר לאונקיה, לעומת 1,500 דולר ערכה כיום.

* מתי? מ-11 במאי עד סוף יוני.

מילר: ווטש פארטי וגולדן פארטי

בקרוב יחל ה"ווטש פארטי" - טרייד-אין לשעונים (2,500 שקל זיכוי עבור שעון ישן מכל סוג).

* מתי? 31-1 במאי. הגולדן פארטי לקנייה ולמכירת תכשיטים מתקיים מדי נובמבר.

כרונוטיים: טרייד-אפ

הרשת מציעה "טרייד-אפ", לפיו משלמים על שעון משומש יותר משוויו הריאלי.

* מתי? כל השנה. מחירים מיוחדים באירועים הנערכים בחגים ובראש השנה האזרחית.

רויאלטי

הרשת מציעה טרייד-אין לתכשיטים.

* מתי? לאורך כל השנה.

סטודיו ברמן: תיבת האוצר

במסגרת קמפיין "תיבת האוצר" מציעים למיין את המלאי הביתי ולהמליץ על תכשיטים ששווה לשמור (בעיקר משיקולים רגשיים כמו תכשיטים הנושאים חריטה אישית), ועל תכשיטים שיוכלו לשמש כ"אמצעי תשלום לתכשיט חדש".

* מתי? בימים אלה.

M&Y

החלפת תכשיטים באירועים, 35% הנחה על הקולקציה וקניית/החלפת תכשיטים ישנים.

* מתי? בימי שישי (לפי פרסומים).

יהלומים: מנסים לעקוף את ההתייקרות

עליית מחירי היהלומים בכ-15% היא פונקציה של היצע וביקוש. לפני כחודש נקבעה עלייה באבנים הגדולות (מעל חצי קראט), וכעת מעודכנת עלייה במחירי האבנים הקטנות.

עם זאת, ההתייקרות הדרמטית שחלה בחודש מארס מתקזזת לנוכח הדולר הנשחק מול השקל, בעיקר בקרב יהלומנים ומשווקים הממירים את המחיר לפי שער יציג ולא לפי שער מופרך.

כך או כך, הסיבה לעליית הביקושים נובעת ממספר סיבות. מילר מציין את סיומו של המשבר הכלכלי, שבשנים 2008-2010 פגע בענף ובמהלכו מחירי היהלומים היו בשפל. גם הביקושים הגואים ליהלומים בהודו ובסין מטים את המחיר מעלה. מה הן ההשלכות?

"עדיף יהלום אחד גדול על פני יהלומים קטנים"

היהלומנית רונית זילברשטיין מדגישה כי השינוי יבוא לידי ביטוי דווקא במחירי התכשיטים המשובצים באבנים קטנות. "במקרים כאלה מחיר הזהב והיהלומים הקטנים הוא כמעט שווה ערך, ולכן התייקרות היא בלתי נמנעת. בכל מקרה, תמיד מומלץ להעדיף רכישה של יהלום בודד וגדול על פני שיבוץ של יהלומים קטנים, עם תיעוד כמו שצריך ומחיר ששומר על עצמו לאורך זמן, בגלל ערכה של האבן בהווה ובעתיד.

"אבנים קטנות, ללא אבא ואימא, לא ניתן לעצב מחדש לתכשיט או למכור הלאה בעת הצורך. אבן אחת וטובה היא נכס לכל החיים ולדורות הבאים".

כך או כך, בהיבט הכלכלי, יהלומים לא כדאי למכור אלא לשבץ מחדש (בעיקר כשלא מדובר ביהלומים קטנים).

עיצובים אלטרנטיביים

המעצבת והיצרנית מירב און מ-M&Y מדגישה את היצירתיות הנדרשת בעקבות התייקרות היהלומים. "אחד הפתרונות הוא שימוש ביהלומים שחורים, שהם זולים משמעותית, או ביהלומים 'מלוכלכים' שצבועים בגוונים שונים".

גם גודל היהלומים נלקח בחשבון, כשלדבריה נעשה היום שימוש יותר ביהלומים קטנים תוך מעבר לזהב 14 קראט.

קניתם יהלום? חשוב שיהיה מתועד

4 מעבדות מובילות בעולם מעניקות תעודה רשמית ליהלומים, בדרך-כלל, בגודל של חצי קרט ומעלה (לפעמים גם לקטנים יותר שבאיכות טובה). בתעודה מפורטת רמת ניקיון האבן, צבעה, משקלה ואיכויות הליטוש. בהתאם לאלה מגובש ציון המביע את ערך האבן. חשיבות התעודה היא בעיקר כדי לממש את האבן במכירה עתידית.

זילברשטיין מזהירה מפני תעודה שמנפיקות חנויות גם דרך מעבדה גמולוגית שברשותן. "מדובר בתחום פרוץ וכאן הפיקוח מקבל ממד של חשיבות יתרה. שווי תעודה הוא 100 דולר ויש שדורשים תוספת עבורה. בכל מקרה אל תוותרו על התעודה".

עושים שיעורי-בית לפני הקנייה

מחיר היהלומים מתעדכן מדי יום ו' במחירון רפפורט הבינלאומי שהוא בגדר מונופול. המחירון מגדיר את שווי היהלום לפי גודלו, צבעו צורתו ואופן הליטוש, והוא מיועד ליהלומנים ולא חשוף לעיני הצרכן.

הבולט מבין המחירונים שמיועדים לצרכן הוא איידקס, הגבוה בכ-30% ממחירי רפפורט משום שהוא מגלם עמלות למתווכים שבדרך.

המחירון נגיש באתר האינטרנט של זילברשטיין www.rsdiamond.co.il ובאתר הבורסה ליהלומים: www.israelidiamond.co.il. החלוקה לקטגוריות והבנה בסיסית של הדירוג יעזרו למצוא את ערך האבן הרצויה.