האלוף יאיר נווה לא יכריע במכרז הפנסיה של צה"ל

זאת, בגלל קשריו עם יאיר המבורגר, שעומד בראש קבוצת הראל המתמודדת במכרז לצד קבוצת הביטוח איילון

שבועות ספורים לפני הפרסום הצפוי של הזוכה במכרז הפנסיה לאנשי קבע, פסל עצמו סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר נווה מהשתתפות בהכרעה במכרז - כך נודע ל"גלובס". נווה החליט לפסול עצמו משום קשריו עם יאיר המבורגר, מבעלי השליטה ויו"ר קבוצת הראל - אחת משתי המתמודדות במכרז. טרם מינויו של נווה לתפקידו הנוכחי, הוא שימש במשך שנתיים מנכ"ל סיטי-פס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, שאחת מבעלי המניות העיקריים בה היא הראל.

לשלב הגמר במכרז הגיעו שתי מתמודדות: קבוצת הביטוח והפיננסים הראל וקבוצת הביטוח איילון, המשתפת פעולה עם בית ההשקעות פסגות. מדובר במכרז חשוב לשנים ארוכות ובהיקפים כספיים אדירים. ככל הידוע, הדרג המקצועי בצה"ל במערך היועץ הכספי לרמטכ"ל, נמצא לקראת סיום עבודתו על הצעות המתחרות וניתוחן, ומסקנותיו אמורות להגיע בימים אלה לשולחנו של סגן הרמטכ"ל - הסמכות העליונה בצה"ל בנושא.

"מכרז ענייני ומקצועי"

לשאלת "גלובס" באשר לחשש לניגוד עניינים, ענה דובר צה"ל כי "ההליך בעניין קביעת קרן הפנסיה של משרתי הקבע, שטרם הסתיים, מתנהל באופן ענייני ומקצועי על פי כללי מנהל תקין. בהמשך לשאלתכם, נבהיר כי על מנת להסיר חשש מפני ניגוד עניינים ולו למראית עין, החליט סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר נווה להימנע ממעורבות כלשהי בגיבוש המלצה בעניין החברה שתזכה לנהל את קרן הפנסיה".

גורמים צבאיים הבהירו כי החלטת סגן הרמטכ"ל התקבלה עוד קודם לפניית "גלובס" בנושא. ההחלטה הסופית בעניין הגוף הזוכה במכרז הפנסיוני של צה"ל היא של שר הביטחון בהתייעצות עם שר האוצר.

המכרז הפנסיוני הגדול לאנשי צבא הקבע מרכז עניין רב בענף הביטוח והפיננסים ואף הגיע עד כותלי בית המשפט. לאחר ההכרעה בשלב המוקדם, שבו נבחרו שתי הפיינליסטיות הראל ואיילון עם פסגות, עתרה הפניקס לביהמ"ש המחוזי בת"א בטענה שעורכי המכרז פעלו שלא כיאות והציפה קשרים לא ראויים, לדבריה, בין אישים באיילון והראל שהיו קשורים בעבר למערך המוביל את המכרז. לאחר מכן, ובשל הערכות כי עתירתה תדיחה על ידי ביהמ"ש, משכה הפניקס את עתירתה והמכרז המשיך כסדרו.

ככל הידוע, שתי ההצעות שהתקבלו במכרז תחרותיות ומיטיבות עם אנשי צבא הקבע הרבה מעבר לנהוג בשוק הפנסיוני. המכרז עשוי לשנות את פני השוק הפנסיוני, והגוף הזוכה עשוי להפוך אחד הגדולים בשוק בתוך שנים ספורות וליהנות מזרם הפקדות של 300 מיליון שקל בשנה לפחות. סכום זה צפוי לגדול באופן משמעותי עם השנים, הואיל ויש משרתי קבע רבים יותר שלהם פנסיה צוברת, וסכום ההפקדות יגיע ליותר מכפליים בשנה. מבחינה מעשית, מדובר באופציה האחרונה להשיג מובילות מהירה יחסית בתחום הפנסיה בשנים הקרובות, שלא במסגרת רכישת גוף מוסדי.