מתכוננת ליום שאחרי הקופקסון: טבע רוכשת את ספלון ב-6.8 מיליארד ד'; המניה קפצה ב-3.5%

(עדכון) - חלם בבורסה: המסחר במניית טבע הופסק לחלוטין באופן חריג - שעה וחצי לאחר מכן הוכנסה המניה להפסקה קצובה והמסחר בה חודש רק ב-16:11 ■ ספלון, המפתחת תרופות למחלות הפוגעות במערכת העצבים, הרוויחה כמעט חצי מיליארד דולר ב-2010

טבע וחברת Cephalon האמריקנית (סימול:CEPH) הודיעו היום (ב') כי הדירקטוריונים של שתי החברות אישרו פה אחד הסכם לפיו תרכוש טבע את כל מניות Cephalon במזומן תמורת 81.50 דולר למניה, לפי שווי חברה של 6.8 מיליארד דולר. מחיר זה מהווה פרמיה של 5% על מחיר הסגירה של מניית ספלון ביום ו' בוול סטריט.

ההודעה הדרמטית של טבע גררה התרחשות לא פחות דרמטית במניה: מניית טבע עלתה ב-2.2% - ואז נכנסה להפסקת מסחר קבועה בבורסה בת"א. המסחר במניה הופסק ב-14:04 ובצעד חריג לא היה אמור להתחדש, אולם בשעה 15:26 הכניסה הבורסה את מניית טבע להפסקה קצובה. המשמעות היא שהמסחר חודש בשעה 16:11, אך לסוחרים ניתנו רק דקות ספורות להגיב לרכישה, בטרם החל שלב הנעילה. המניה עלתה ב-3.5% בת"א. בוול סטריט עלתה טבע ביותר מ-4% במהלך המסחר המוקדם.

גורמים המקורבים לנושא מסרו ל"גלובס" כי טבע עצמה ביקשה מהבורסה להפסיק את המסחר לפרק זמן ארוך מהרגיל, בשל שיחת ועידה שערכה עם משקיעים בשעה 15:30. יש לציין כי גם בהודעות בעבר על רכישות או דוחות כספיים של טבע, שלאחריהן קיימה החברה שיחות ועידה, לא הופסק המסחר בבורסה בת"א לזמן רב כל כך.

מי את, ספלון?

ספלון נסחרת בוול סטריט לפי שווי של 5.8 מיליארד דולר. המטה שלה ממוקם בפנסילבניה, ארה"ב, והיא מעסיקה 3,726 עובדים. ספלון היא חברת ביוטכנולוגיה המפתחת תרופות למחלות הפוגעות במערכת העצבים, להפרעות שינה, לטיפול בסרטן ולטיפול במחלות ניוון שרירים. החברה נוסדה ב-1987, והיא פעילה בארה"ב, אירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

חתימת העסקה אינה מותנית בהשגת מימון וצפויה להיסגר במהלך הרבעון השלישי של שנת 2011. לספלון הכנסות שנתיות של 2.81 מיליארד דולר בשנת 2010, EBITDA (רווח לפני ריבית ומסים) של מיליארד דולר ורווח נקי של 425 מיליון דולר. לחברת 1.16 מיליארד דולר בקופת המזומנים וחוב של כמיליארד דולר.

הרכישה מחזקת את האסטרטגיה ארוכת הטווח של טבע לגוון ולהרחיב את פעילותה בתחום המוצרים המקוריים והממותגים. היכולות המשלימות בתחום המחקר והפיתוח, הייצור והשיווק יביאו לשוק מגוון רחב של מוצרים ממותגים בתחומי טיפול מיוחדים. הפעילות המאוחדת תציע סל מוצרים משמעותי עם מכירות של כ-7 מיליארד דולר וצבר מוצרים רחב הכולל יותר מ-30 מולקולות בשלבי פיתוח מתקדמים.

על פי הודעת טבע, הרכישה תיצור ערך מיידי ומתמשך בתחומי טיפול ייחודיים כולל CNS, אונקולוגיה, מוצרי נשימה וטיפול בכאב. הרכישה תהפוך את טבע למובילת שוק בתחומים רפואיים יחודיים (specialty pharma).

טבע
 טבע

ינאי: "רכישה משמעותית"

"זאת רכישה משמעותית המממשת את היעד האסטרטגי שקבענו - לגוון ולהרחיב את עסק המוצרים הממותגים שלנו על ידי הוספת מוצרים מקוריים בתחומים רפואיים יחודיים", ציין שלמה ינאי, נשיא ומנכ"ל טבע. הבנק השווייצרי קרדיט סוויס ייעץ לטבע במהלך הרכישה ואילו מריל לינץ' ייעץ לספלון.

"שילוב היכולות המשלימות של שתי החברות בתחום המחקר, הפיתוח, והשיווק יקנה לנו היקף מכירות שנתי של מוצרים מקוריים בסך של כ-7 מיליארד דולר במונחי 2010 וצבר מרשים של מעל ל-30 מוצרים הנמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים. הרכישה תאפשר לנו להציע יותר מוצרים חדשים במספר רב יותר של תחומים רפואיים. כל אלה יבססו צמיחה יציבה לטווח ארוך".

מניית טבע צנחה בכמעט 30% מאז השיא אליו הגיעה במאי אשתקד, בעיקר בשל חששות מתחרות לקופקסון, תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, האחראית לכשליש מרווחי החברה (לפי הערכות בשוק). המניה נסחרת היום בשפל שלא נראה מאז מאי 2009, וגם ההכרזה על תוכנית רכישת מניות בהיקף של מיליארד דולר לא סייעה לה להתרומם.

הרכישה הגדולה האחרונה של טבע התרחשה בחודש מארס 2010, אז היא קנתה את רציופארם תמורת 5 מיליארד דולר במזומן. כשנתיים לפני כן רכשה את טבע את חברת התרופות האמריקנית באר תמורת 9 מיליארד דולר (כולל חוב).