חברות הסלולר מוכרות מכשירים במחירים גבוהים עד פי שניים

הצרכן הישראלי לא מודע לפערים בין מחירי המכשירים בחברות הסלולר למכשירים הנמכרים בחנויות הפרטיות, ולא הפנים את האפשרות לרכוש את המכשיר בנפרד ואת השיחות בנפרד

היכן משתלם לרכוש את מכשיר הסלולר? מסתבר כי מחוץ לחברות הסלולר המחירים בדרך-כלל נמוכים יותר - בעיקר כשמדובר בדגמים פשוטים שאינם טלפונים חכמים, ומדובר בפערים שמתחילים באחוזים בודדים ומתקרבים ל-100%.

פערים בין מחירי המכשירים נמצאים גם בין חברות הסלולר לבין עצמן, כשסלקום לא פעם מציעה את המחיר האטרקטיבי.

הנתונים הללו עולים מבדיקה שערך אתר פרייסל (www.pricesal.co.il) בקרב 3 חברות הסלולר הגדולות - פלאפון, אורנג' וסלקום, ובחלק מהחנויות המתחרות בהן - hMobile (מבית הום סנטר), אופיס דיפו, אתר בסט מובייל (www.bestmobile.co.il) ואיליין (www.eline.co.il).

לדוגמה: נוקיה n97, שמחירו בפלאפון 3,600 שקל ובסלקום 2,844 שקל, עולה 1,900 שקל בבסט מובייל (פער של 90%).

את הבדיקה ביצעו סוקרי פרייסל במתכונת של לקוח סמוי ובבדיקת מחירי החברות המתפרסמים באתרי האינטרנט.

ואולם, הציבור מבולבל ולכן הציבור משלם - מרבית הלקוחות רוכשים את מכשירי הסלולר בחברות הסלולר, תוך שהם "מערבבים" - ולא במקרה - את שירותי השיחות וקניית המכשיר.

המסלולים שהחברות דואגות לשווק לנו כורכות את שני השירותים הללו יחד, כך שרק מעטים כנראה לוקחים בחשבון את זכותם לרכוש מכשיר בחנות אחרת ולקבל את אותו המסלול שמציעה הספקית, בהתאם לחוק ניתוק זיקה.

בעקבות הפחתת קנסות היציאה, שנכנסה לתוקפה בפברואר האחרון, השתכללה היום התחרות בענף, ועל הצרכן לבצע שתי בדיקות השוואתיות: האחת נוגעת לתעריפים ולמסלולים לשיחות, והשנייה נוגעת למחיר המכשיר. שם המשחק הוא השוואה טרם הרכישה. האינטרנט הוא פלטפורמה מצוינת שמספקת מחירים בחנויות המקוונות.

מכשירים פשוטים כדאי לקנות בחנויות

בולטת העובדה כי מכשירים פשוטים יותר, כך עולה מבדיקת פרייסל, משתלם יותר לקנות בחנויות. הפערים משמעותיים: נוקיה 7230 שמחירו כ-1,000 שקל באופיס דיפו או בהום סנטר (hMobile), נמכר ב-1,800 שקל בפלאפון, נוקיה 2330 שמצאו הסוקרים ב-400 שקל באופיס דיפו נמכר ב-1,360 שקל באורנג', ונוקיה 3710 שמחירו בסלקום עומד על כ-2,100 שקל, מוצע ב-1,200 שקל באופיס דיפו.

כשמדובר בסמארטפונים - המצב מעט מורכב יותר. מבחר הסמארטפונים מחוץ לחברות הסלולר יחסית קטן, כך שלא ניתן היה למצוא שם את שני דגמי הבלקברי שנדגמו, וגם לא את סמסונג גלקסי S או סמסונג ווייב.

היצע המכשירים ב-hMobile ובאופיס דיפו מתמקד בעיקר במכשירים הפחות מתוחכמים כשאינו כולל כמעט סמאטרפונים. גם באתר בסט מובייל היצע המכשירים החכמים דל למדי, אולם אלה שכן נמצאו באתר, היו זולים ב-60% ויותר ביחס למחירי החברות הסלולריות.

אייפון, למשל, משתלם יותר לקנות בסלקום, תמורת 3,200 שקל, לעומת 3,960 שקל בפלאפון ו-4,200 שקל באורנג'. באתר eline מחירו 4,000 שקל.

ההבדלים במחיר של סמראטפון של סמסונג גלאקסי s מגיעים לכ-250 שקל, כאשר סלקום שוב הזולה - 3,924 שקל, אך פלאפון יחסית צמודה עם מחיר של 3,956 שקל, ואורנג' היקרה - 4,248 שקל.

על מרבית המכשירים מעניקות החברות החזר בהתאם לשימושים החודשיים (מדברים מעל 200 שקל בחודש מקבלים החזר של 60 שקל וכד'), כך שבמקרים רבים מחיר המכשיר מתקזז גם ל-0 שקלים.

פער משמעותי בין הספקיות

לא רק באייפון: מבין 3 הספקיות סלקום היא הזולה ברבים מהמכשירים שנדגמו. לא כל הדגמים נמכרים בקרב 3 הספקיות, חלקם נמכרות בחברה אחת בלבד ואחרים נמכרים בשתיים.

בכל מקרה, הפערים בין 3 החברות מגיעים לעשרות אחוזים: לדוגמה, במכשיר LG פופקורן: המחיר בסלקום הוא 1,044 שקל, בפלאפון: 1,076 שקל, ובאורנג' המחיר הוא 1,728 שקל.

במקרים אחרים אורנג' נמצאה הזולה מבין השלוש: לדגם נוקיה E72 המחיר ברשת הכתומה הוא 2,800 שקל, לעומת 3,200 שקל בסלקום ו-3,590 שקל בפלאפון.

פריסת התשלומים על המכשיר היא ל-36 חודשים - מה שעשוי להוסיף נופך לבלבול ההתחייבות. מדובר בעסקת תשלומים לכל דבר שבמקרים של התנתקות או נדידה למתחרה תוכלו לפדות אותה בתשלום אחד.

ברוב החנויות ובאתרים המקוונים לא ניתן לחלק את התשלום על פני 3 שנים, אבל זה לא בהכרח חיסרון. תקופת התשלום הארוכה עשויה לבלבל, שכן צרכנים רבים מבלבלים את משך ההתחייבות לספקית הסלולרית עם תקופת התשלומים. נזכיר כי ההתחייבות המרבית המותרת כיום למסלולים היא 18 חודשים.

המועצה לצרכנות: כך עוקפות החברות את החוק ומחייבות ל-3 שנים

יעל כהן-שאואט, יועצת משפטית במועצה לצרכנות, מזכירה כי התיקון לחוק מחייב את הספקיות להשוות את ההטבות עבור מכשירים שנמכרים בשורותיה, ולגבי דגמים שאינם נמכרים בחברה עליה להציע 6 רמות מחירים, בהלימה לתנאים והטבות המוענקים למכשירים דומים.

"נראה כי הציבור טרם הפנים את זכויותיו בנוגע לחופש לרכוש מכשירים שלא דרך ספקית הסלולר", אומרת כהן-שאואט.

לדבריה, תיקון הרישיון היה חיוני, אך החברות ביצעו מעקף: "הצרכנים רוכשים את המכשירים ב-36 תשלומים ומקבלים הטבה בגין השימוש, וכך הם נותרים כבולים לחברה דרך המכשירים ל-36 חודשים בשל האופן שבו ניתנת ההטבה - זיכוי זמן אוויר לאורך כל התקופה".

במילים אחרות, מסבירים במועצה, כל עוד יכולות חברות הסלולר לכבול את הצרכנים ל-3 שנים באמצעות חלוקה לתשלומים של 3 שנים - הן עוקפות את הוראות הרישיון האוסרות עליהן לחייב את הלקוח למסלול שיחות של יותר משנה וחצי.

קונים מכשיר עצמאית, ונהנים מאותן הטבות

אחד החוקים החשובים המחזקים את התחרות הוא חוק ניתוק זיקה, שמשמעותו שוויון מלא במתן הטבות ללקוח, גם אם רכש את המכשיר בחנות פרטית באופן עצמאי ולא בחברת הסלולר.

זאת, משום שהחברות מפתות את הצרכנים לרכוש את המכשיר אצלן באמצעות מסלול של חיוב-זיכוי - כלומר, למדברים מעל מספר דקות מסוים בחודש יינתן זיכוי על חיוב עבור המכשיר שבדרך-כלל יאפס את העלות החודשית.

בחסות החוק, מתכונת החיוב-זיכוי מקבלת ממד של זיכוי בלבד, כאשר אם דאגתם להציג חשבונית קנייה על הטלפון ואת המכשיר עצמו, חברת הסלולר מחויבת להציע לכם את אותו מסלול שהיא מציעה ללקוחות שרוכשים את המכשירים אצלה.

לדוגמה: כאשר החברה מעניקה זיכוי של 100 שקל למדברים יותר מ-200 שקל בחודש (למשך 36 חודשים) עבור מכשיר מסוים, היא חייבת להציע את הזיכוי הנ"ל גם ללקוח שרכש את אותו מכשיר באופן עצמאי ולאותה תקופה.

גם בביצוע ניוד בין החברות מחויבת החברה החדשה להציע מסלול מבצע לטלפון שנרכש בחברה מתחרה, לפחות עד לתום תקופת המסלול שהעניקה לו החברה שנטש.

לדוגמה: לקוח של חברה מסוימת רכש מכשיר ב-2,124 שקל במתכונת של חיוב חודשי של 59 שקל עבור המכשיר (למשך 36 חודשים) וזיכוי של 59 שקל כאשר דיבר ב-200 שקל ויותר. כעבור 20 חודשים בוחר לעבור לספקית מתחרה. המסלול שמציעה ספקית זו ללקוחותיה עובר ללקוח החדש בהתאם למחירי החברה: לדוגמה, אותו מכשיר נמכר ב-1,944 שקל בחלוקה ל-36 תשלומים של 54 שקל. זיכוי מלא ניתן למדברים ב-150 שקל ויותר. הלקוח החדש יהנה מהמבצע למשך 16 החודשים שנותרו.

משרד התקשורת מטפל בלא מעט תלונות על הפרת החוק הזה מצד הספקיות. גם ב"גלובס" דווח לאחרונה על לקוח אורנג' שנתקל בסירוב של החברה להעניק לו את ההטבות המתחייבות בחוק, ובעקבות הפרסום הגיעו לשולחן המערכת תלונות נוספות שנבדקות כעת.

גם במועצה לצרכנות התקבלו תלונות: צרכן שרכש טלפון "כשר" טען כי חברת הסלולר שאליה עבר סירבה לתת לו את ההטבות שנותנת ללקוחותיה בטענה כי התיקון לרישיון אינו חל על מכשירים "כשרים". צרכן אחר שרכש עצמאית אייפון 4, נתקל בסירוב לקבלת ההטבות הנהוגות בקרב החברה.

מחירי סמארטפונים
 מחירי סמארטפונים

מחירי טלפונים רגילים
 מחירי טלפונים רגילים