כנס מילקן: "סין תתפוס את מקומה של ארה"ב בשנת 2012"

מומחים המשתתפים בכנס מילקן מביעים דאגה באשר להתאוששות האיטית של שוק העבודה האמריקני, אך מביעים באופן כללי שביעות רצון באשר ליציבות הכלכלה

ההתאוששות האיטית של הכלכלה האמריקנית מהמשבר הכלכלי והאבטלה הגבוהה במדינה טורדות רבים מבאי הכנס השנתי של מכון מילקן שמתקיים בלוס אנג'לס. בדיון שהוקדש לנושא אמש (ג') הועלו סיבות אפשריות למצבה של הכלכלה האמריקנית ופתרונות אפשריים.

תומאס ווילסון, מנכ"ל תאגיד הביטוח האמריקני אלסטייט אמר כי הוא מעריך שבטווח הקצר הגיעה הכלכלה האמריקנית לרמה שממנה המצב ילך וישתפר: "אני לא חושב שנחזור למצב שבו היינו בשנת 2007 במיוחד בכל הנוגע לשוק העבודה ועדיין הכלכלה נראית לי יציבה. כמובן שיש דברים שאנחנו מוטרדים לגביהם, אבל אנחנו מרגישים טוב באשר לכלכלה".

אנדי סטרן, לשעבר ראש איגוד עובדי השירותים הבינלאומי אמר שהמשבר האחרון הוא המהפכה הכלכלית השלישית בהסטוריה של העולם: "המהפכה החקלאית ארכה 3,000 שנה. המהפכה התעשייתית 300 שנה וכעת אנחנו עדים למהפכה השלישית. קשה לנו להתנבא באשר אליה, חשבנו שסין תתפוס את מקומה של ארצות-הברית כמעצמה כלכלית ב-2032, אחר כך הערכנו שזה יקרה ב-2026 ועכשיו מדברים על 2012. השיטות הכלכליות שעבדו עד כה כבר לא מתאימות למאה ה-21. ארצות הברית זקוקה לתכנית כלכלית ואין לנו אחת כזאת. הסתכלות אחורה לא תייצר לנו את מה שאנחנו זקוקים לו".

תומאס ווילסון התייחס לבעיית האבטלה בארצות הברית ואמר כי בהשוואה למשברים כלכליים קודמים, היה מצפה לראות התאוששות משמעותית יותר של שוק העבודה: "צריך לזכור שבעולם גלובאלי חברה יכולה לשכור, באמצעות הטלפון והמחשב, עובדים בכל מקום בעולם. וזה לא רק עניין של משכורות. זה עניין של יכולת לעבוד מסביב לשעון וגם של איכות העבודה. החברה שלנו מפעילה עובדים בארצות הברית, אירלנד והודו מה שמאפשר לנו לעבוד בכל שעות היממה. במקומות שונים אנחנו מוצאים מגוון רחב של יכולות וכישורים. אני לא צופה שהתהליך הזה, שמונע שיפור בשוק העבודה, ייעצר".

רוס וודול, חוקר במכון מילקן סבור שהסיבה לכך ששוק העבודה לא התאושש מהר יותר היא העובדה שלעסקים קטנים היתה בעיית גישה קשה לאשראי: "בחינה של תהליך היצירה של מקומות עבודה מגלה שלפירמות קטנות יש חלק חשוב בכך ובמשבר האחרון חברות ועסקים קטנים פשוט לא שכרו עובדים בגלל בעית גישה חריפה לאשראי. אם רוצים לייצר מקומות עבודה צריך לתת ליזמים גישה נוחה לאשראי".

משתתפי הפאנל, בהנחייתה של מריה ברטירומו מרשת CNBC, העלו רעיונות לשיפור הכלכלה האמריקנית. רונלד טמפל, מבכירי חברת ההשקעות האמריקנית לאזארד אמר כי הוא חושב שארצות הברית לא מקבלת תשואה מספקת להשקעה שלה בחינוך: "אנחנו צריכים לחשוב מחדש. העובדה היא שיש הרבה מובטלים ובהם המון אנשים שלא הוכשרו לבצע עבודות בסקטורים שצומחים ואנחנו כחברה, צריכים לחשוב כיצד ניתן להשיב את האנשים הללו לעבודה. אנחנו חייבים להמציא מחדש את החינוך ומערך ההכשרה שלנו לעובדים".

רוס וודול העריך שהיצוא האמריקני יגדל משמעותית: "הנשיא מתכוון להכפיל את היצוא עד 2015 אני לא חושב שהוא יצליח לעשות זאת, אבל נראה לי שאחד הדברים שניתן לעשות הוא לשנות את החוקים להגבלת היצוא. ישנם מוצרים שמצריכים אישורים מיוחדים בכדי שניתן יהיה לייצא אותם כמו צ'יפים של אינטל לסין. אנחנו חייבים לשנות את מדיניות היצוא שלנו באופן שיאפשר לעולם לקנות מאיתנו את מה שהוא רוצה. אנל חנו לא יכולים לבוא לסין ולומר לה שתקנה את היצוא שלנו אם אנחנו לא נותנים לה מה שהיא רוצה לקנות".