תביעות ענק נגד תוכנית הריאה הירוקה בירקונים

תביעות פיצויים בסך מאות מיליוני שקלים הוגשו לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה פתח-תקווה בגין ירידת ערך בעקבות תוכנית המתאר המחוזית למרחב נחל הירקון

תביעות פיצויים בסך מאות מיליוני שקלים, לכל הפחות, הוגשו לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה פתח-תקווה בגין ירידת ערך בעקבות תוכנית המתאר המחוזית למרחב נחל הירקון, הכולל את אזור ירקונים - כך נודע ל"גלובס".

התביעות הוגשו על-ידי בעלי קרקעות לפי סעיף 197 בחוק התכנון והבנייה, העוסק בפיצויים בגין ירידת ערך. תמ"מ 3/10, תוכנית המתאר המחוזית החלקית למרחב נחל הירקון, אושרה באפריל 2008, והמועד האחרון להגשת תביעות לפי סעיף 197 חל בשבוע שעבר.

זוהי תוכנית המשך של תוכנית המתאר המחוזית של מחוז מרכז, תמ"מ 21/3, שקיבלה תוקף סופי ב-2003, ושמטרתה שמירה על רצף שטחים פתוחים ועל עתודות קרקע לעיבוד חקלאי במחוז המרכז.

תמ"מ 3/10 חלה על שטח של כ-29 אלף דונם, מתוכם 15 אלף בפתח-תקווה, כולל אזור ירקונים, שתחום בשטחי פארק הירקון במזרח ובצפון, אזור התעשייה סגולה בדרום ושטחים חקלאיים ממערב.

מטרת תמ"מ 3/10 היא שמירת ריאה ירוקה ושטחי נופש ברמה מטרופולינית ומקומית, הפיכת הירקון מהחצר האחורית לחצר הקדמית של גוש דן. החל משנות ה-90 התאפיין המתחם בשימושים מסחריים.

תביעות הפיצויים שהוגשו כוללות בעלי קרקעות רבים, שחלקם מיוצגים באמצעות עו"ד צבי שוב, כמו כפר הבפטיסטים. חלק מתביעות הפיצויים כוללות חוות-דעת שמאית שנערכה בידי השמאי שאול רוזנברג.

בעלי הקרקעות טוענים כי תמ"מ 3/10 מקצה את רוב האזור לשטחים ירוקים וכמעט איננה מאפשרת בנייה למגורים ולמסחר. בכך היא פוגעת בערך הקרקעות שברשותם, שגילמו פוטנציאל כלכלי שנובע ממיקומן ומהסיכוי לשינוי ייעוד לבנייה לאזור תעשייה עירוני ואזור תעסוקה, ואילו כעת הפוטנציאל הוא למתקני נופש וספורט או תיירות.

מהוועדה המקומית פתח-תקווה נמסר בתגובה: "הוועדה לומדת את הטענות, והן תיבדקנה לגופן, בין היתר על-ידי שמאי מקרקעין מטעם הוועדה. לאחר מכן יוזמנו בעלי הקרקעות שהגישו את תביעותיהם להשמיע את השלמת טענותיהם בעל-פה. עם סיום ההליך תקבל הוועדה החלטות בכל אחת מהתביעות".