גיזה תגייס 50 מ' ד'; המשקיעים הוותיקים ידוללו

במקום לגייס קרן חדשה, קרן ההון סיכון הישראלית גיזה ונצ'רס תגייס רק תוספת לקרן החמישית שלה, בתקווה שהתנאים ישתפרו בהמשך

קרן ההון סיכון הישראלית גיזהונצ'רס יוצאת לגייס עד 50 מיליון דולר. ההון ישמש לביצוע השקעות חדשות ולתמיכה בחברות הפורטפוליו הקיימות בקרן החמישית, שגויסה בשנת 2008 והיקפה הוא 100 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס".

אחד המניעים הבולטים לגיוס הוא התוכנית הממשלתית לעידוד משקיעים מוסדיים. התוכנית בתוקף עד 2012, ובגיזה רוצים לנצל אותה כדי להגדיל את קבוצת המשקיעים המוסדיים הישראלים בקרן.

לאור זאת, גיזה לא תצא לגייס קרן חדשה בשנתיים הקרובות, שכן היא מעדיפה לנצל התוכנית ואת ההזדמנות לשלב משקיעים מוסדיים ישראליים בקרן. עד כה, רוב המוסדיים הישראליים לא השקיעו בקרנות הקודמות של גיזה, כך שמרבית בעלי המניות שלה הם מצפון אמריקה וממזרח אסיה.

"הגיוס בהסכמת המשקיעים"

זאב הולצמן, מייסד ויו"ר הקרן, אישר את הידיעה והוסיף כי מאחר שגיזה לא תצא לגיוס קרן חדשה לפני שנת 2013, בכוונתההלצאת לגיוס קטן כבר בחודשים הקרובים. "זה לא גיוס אמיתי של קרן. נצא למהלך שייארך רק כמה שבועות כדי לאפשר למוסדיים הישראלים להשקיע". לדבריו, גיוס המשך מתאפשר רק בידיעתם ובהסכמתם של המשקיעים בקרן גיזה 5: "המשקיעים בקרן מבינים את חשיבות שילוב המוסדיים הישראלים וכל מה שנעשה הוא בידיעתם ובהסכמתם".

הולצמן וצביקה שכטר הקימו את גיזה בשנת 1992, והיא מנהלת 562 מיליון דולר בחמש קרנות. גיזה משקיעה בחברות בשלבי Seed ובשלבים מוקדמים, ובתחומי תקשורת, מוליכים למחצה, טכנולוגית מידע, ניו-מדיה, אינטרנט ומדעי החיים.

המהלך של גיזה חריג בנוף ההון סיכון. לרוב, כאשר לקרן יש כמה חברות מבטיחות אך היא עומדת בפני סיום פעילותה, היא מגייסת מהמשקיעים הקיימים בקרן. אוורגרין ו-JVP למשל עשו זאת בעבר. לעומתן, גיזה מבקשת לשלב משקיעים חדשים בקרן שפעילה כבר שש שנים, ולהכניס בעלי מניות שיהיו שווים למשקיעים הקודמים.

מהלך זה דומה במובן מסוים לאופן שבו חברות מגייסות הון מקרנות, לפיו המשקיעים הקודמים בחברה מדוללים אם הם לא שומרים על חלקם היחסי בכל שלבי הגיוס. אך במקרה של קרן הון סיכון המקרה אפילו סבוך יותר. המשקיעים המוסדיים שהשקיעו לפני שש שנים ידוללו, אם לא ישתתפו בגיוס הנוכחי, וזאת על אף שלקחו סיכון גדול יותר ממי שייכנס כעת, שכן חלק מחברות הפורטפוליו של גיזה כבר בשלו.