בגלל מחיר הדלק: המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו 0.5%

המכירות הקמעונאיות עלו זה החודש העשירי ברצף ■ מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה נפלו ב-44 אלף ל-434 אלף ■ סך הנזקקים לעזרה כלכלית ירד לראשונה זה מס' שנים מ-8 מ' איש

זירת המאקרו בארה"ב הזרימה לשוק נתונים ביחס למכירות הקמעונאיות באפריל שרשמו חודש עשירי ברציפות של עליות כשעלו ב-0.5% ובנוסף פורסמו נתוני התעסוקה השבועיים שהצביעו על ירידה של 44 אלף במספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה אשר הסתכמו ב-434 אלף. בנוסף פורסם מדד המחירים ליצרן אשר עלה ב-0.8% לעומת צפי לעלייה מתונה יותר. נציין כי גם לאחר הנתונים נותרו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בטריטוריה השלילית.

המכירות הקמעונאיות אשר כאמור עלו באפריל ב-0.5% הסתכמו ב-389.4 מיליארד דולר, כך עולה מדיווחי משרד המסחר האמריקני. הציפיות בשוק היו כי המכירות החודשיות יהיו בשיעור גבוה יותר של 0.6%.

נתוני המכירות היו מעורבים, כאשר בצד החיובי נציין כי גם הנתונים של החודשיים הקודמים (מארס ופברואר) הועלו, עם זאת העלייה בהיקפי המכירות בארה"ב נבעה בעיקר מהעלייה במכירות הדלק בתחנות על רקע עליית מחיר הנפט בחודשים האחרונים. המכירות בניטרול מכירות כלי רכב ודלק רשמו עלייה של 0.2% באפריל - העלייה הקטנה ביותר שנרשמה מאז דצמבר.

הנתון השני שפורסם לפני תחילת המסחר בוול סטריט היה מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה שכאמור נפל ב-44 אלף ל-434 אלף, מה שקיזז באופן חלקי את העלייה החדה עלייה דווח בתחילת אפריל. כך עולה מנתונים שפירסם משרד העבודה בארה"ב. הצפי היה לירידה חדה עוד יותר לרמה של 430 אלף תביעות. הנתון לשבוע הקודם עודכן כלפי מעלה ועומד כעת על 478 אלף תביעות ראשוניות לדמי אבטלה.

סך כל האנשים בארה"ב אשר קיבלו בשבוע שהסתיים ב-23 באפריל עזרה כלשהי מהגופים המדינתיים או הפדרלים ירד ב-31.2 אלף והסתכם ב-7.98 מיליון איש. מדובר בפעם הראשונה מזה מספר שנים בה יור מספר הנזקקים לעזרה כלכלית אל מתחת ל-8 מיליון איש.

מדד המחירים ליצרן, או ה-PPI עלה באפריל ב-0.8% לעומת צפי לעלייה של 0.6%, כאשר גם העלייה בו הושפעה שוב מעליית מחירי הדלקים. בשנה האחרונה זינק מדד המחירי ליצרן ב-6.8%, העלייה השנתית הגדולה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז ספטמבר 2008.

עד כה ספגו מרבית החברות את העלויות העודפות ולא שירשרו אותם אל הלקוחות (לא העלו את מחיריהם). נכון לחודש מארס נרשמה עלייה שנתית של 2.7% במדד המחירים לצרכן. אם תימשך העלייה במחירים הסיטונאיים, יצטרכו החברות בסופו של דבר להעלות גם את המחירים ללקוחותיהם.

נתון הליבה של מדד המחירים ליצרן עלה באפריל ב-0.3% לעומת צפי לעלייה של 0.2%. אחר מדד הליבה עוקבים בהדיקות המשקיעים והפדרל ריזרב מאחר והוא מהווה סמן מדויק יותר ביחס ללחצים האינפלציוניים מאחר והוא מנוטרל ממחירי המזון והאנרגיה הנוטים לתנודתיות. נציין כי מחירי האנרגיה עלו באפריל ב-2.5% ובכך רשמו את החודש החמישי ברציפות של עלייה.