צריכה שיפוץ? אייס דיפו צופה הפסד של 12 מיליון שקל ברבעון

החברה, שמצבה מוסיף להידרדר, תפעל לגיוס הון מבעלי המניות בראשות גאון אחזקות ■ המנכ"ל ליעד כהן: "תוכנית מפנה לא מתרחשת ברגע, זהו תהליך ארוך שצריך לדבוק בו"

נמשכת ההתדרדרות במצבה של רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס דיפו מקבוצת גאון אחזקות . לקראת פרסום תוצאותיה הכספיות של הרשת לרבעון הראשון של השנה, פרסמה אמש (ד') אייס דיפו אזהרת רווח, שלפיה בעקבות ההפסדים הנמשכים היא צפויה לעבור ברבעון מהון עצמי חיובי של כ-2 מיליון שקל, לגרעון של 10 מיליון שקל - קרי הפסד רבעוני של 12 מיליון שקל.

למעבר לגרעון בהון צפויות להיות השלכות על התחייבויות הרשת, הנסחרת כיום בשווי של כ-50 מיליון שקל בלבד (איבדה 80% משוויה מאז הנפקתה בסוף 2007). בעקבותיו, לא תעמוד הרשת בשניים מהתנאים להם התחייבה מול הבנקים המממנים את פעילותה: הון עצמי מינימלי ו-EBITDA (רווח תפעולי ללא הוצאות פחת ומימון).

נכון לסוף 2010 עומד היקף ההתחייבויות של הרשת לבנקים על כ-55 מיליון שקל (כשלמחזיקי האג"ח היא חייבת כ-88 מיליון שקל נוספים). אייס התחייבה לבנקים (הבינלאומי, לאומי והפועלים) שהונה העצמי יגדל החל מ-2011 ללפחות 12% מסך המאזן, ולא יפחת מ-5 מיליון שקל, ושה-EBITDA הרבעוני שלה יהיה חיובי החל מהרבעון השלישי של 2010.

באייס ציינו בדיווח לבורסה אמש כי החברה פועלת לחזק את מבנה ההון שלה, וכן שהיא מתכוונת לבצע הנפקת זכויות על בסיס דוחות 2010, ושהיא יידעה את הבנקים "באמור לעיל ומתעתדת לקיים עימם דיונים לריפוי אי-העמידה בתנאים".

גאון אחזקות, המחזיקה 42.2% מהונה של אייס (בדומה להחזקתו של שלמה זבידה), צופה כי הרשת תסב לה הפסד של 5 מיליון שקל ברבעון הראשון.

"הבעלים עומדים מאחורי החברה"

הדיווח מאתמול מהווה נדבך נוסף בשרשרת אירועים שליליים שחווה הרשת הקמעונאית, שתחילתם בהרעה מתמשכת בתוצאות העסקיות בשנים האחרונות. ההפסדים הגדלים גרמו לבעלי השליטה ברשת לבצע מהלך דרסטי של החלפת הנהלת החברה בתחילת 2010, לצד אימוץ תוכניות לשינוי תמהיל המכירות וביצוע התאמות בסניפים, בתקווה להוביל לשינוי כיוון בפעילותה וחזרה לרווחיות. אך בינתיים נראה כי התחרות הגוברת בתחום הקמעונאות והבעיות מהן סובלת הרשת עדיין חזקים יותר.

מדוחות הרשת ל-2010 עולה כי לצד נסיגה במכירות, המשיכו הוצאות הרשת לתפוח, והעבירו אותה להפסד תפעולי של יותר מ-15 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה עמד ההפסד על 22 מיליון שקל, לאחר הפסד של כ-4 מיליון שקל ב-2009.

מנכ"ל אייס דיפו, ליעד כהן (לשעבר מנכ"ל תנובה), שהחליף בפברואר 2010 את קובי מויסה בתפקיד, אמר היום (ה') כי "החברה פועלת לפי תוכניות העבודה שהיא הציגה לדירקטוריון ומטפלת בכל הסוגיות שיש לפניה. אנחנו הולכים קדימה, וברבעון האחרון המשכנו לפתח, לחדש ולשנות, והבעלים עומדים מאחורי החברה. תוכנית מפנה לא מתרחשת ברגע, זהו תהליך ארוך ושיטתי שצריך לדבוק בו".

אייס דיפו פועלת באמצעות 37 סניפים לממכר מוצרי "עשה זאת בעצמך" (DIY), בהם נמכרים מוצרים לשיפור, עיצוב ואחזקת הבית תחת רישיון זכיינות של רשת ACE HARDWARE האמריקנית.

בנוסף מפעילה החברה את רשת אוטו דיפו, המונה 17 סניפים, ומספקת אביזרים ושירותים לרכב, וכן מחזיקה בפעילות קמעונאית נוספת באמצעות אייס ביזנס (היפר רוזנפלד).

ביעדים שהציגה לשנה הקרובה אייס מקווה להגדיל את הפידיון למ"ר ולשפר את הרווח הגולמי, בנוסף להתייעלות, צמצום שטחים מיותרים ועלויות כוח-אדם.

באייס ציינו בדוחות האחרונים כי תחום המוצרים לבית מאופיין בתחרותיות רבה שהובילה לירידה במחירי המוצרים לצרכן. כן ציינו שם כי הועמקה התחרות מצד רשתות קיימות בתחום כלי בית ומוצרי חשמל, המושפעת גם מכניסת רשתות המזון לענף - עניין שתורם גם הוא לשחיקת הרווחים.