מהומות דמים ב"יום הנכבה": 100 סורים חדרו לישראל וצעדו במג'דל שמס; עשרות פצועים בקלנדיה

(עדכון) - צה"ל: מג'דל שמס - "שטח צבאי סגור" ■ אלפי מפגינים צובאים על גבול לבנון; דיווח: 4 לבנונים נהרגו וצה"ל הזניק 2 טנקים לגבול ■ רה"מ: "חשוב שנסתכל בעיניים פקוחות על המציאות ונדע מול מי אנחנו מתמודדים"

אירועי דמים ב"יום הנכבה": אלפי מפגינים סוריים ניסו לחדור לשטח ישראל במג'דל שמס בצהריים (א') ונורו על ידי כוחות צה"ל. כ-100 סורים הצליחו לחדור לשטח ישראל וצעדו במג'דל שמס יחד עם תושבים מקומיים. לפחות 4 מפגינים סוריים נהרגו ועשרות נפצעו. כעבור שעות החזירו כוחות צה"ל את הסורים חזרה לסוריה, בתיאום עם כוחות האו"ם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב רק בשעות הערב המאוחרות לאירועים בצפון ואמר כי "הנחיתי את צה"ל לפעול באיפוק מרבי אבל לבלום פריצה לתוך גבולותינו. כפי שמצהירים המנהיגים של ההפגנות האלימות הללו בעצמם, המאבק שלהם איננו על קווי 67' אלא ערעור על עצם קיומה של מדינת ישראל, שאותו הם מכנים אסון שיש לתקנו. חשוב שנסתכל בעיניים פקוחות על המציאות ונדע מול מי אנחנו מתמודדים ומול מה אנחנו מתמודדים".

הפגנות סוערות נרשמות היום גם במזרח ירושלים, ברצועת עזה ובמקומות אחרים בשטחים. ברצועת עזה ניסו פלסטינים להניח מטען חבלה סמוך לגדר הגבול אך נורו על ידי כוח צה"ל. סוכנויות הידיעות וכלי התקשורת הפלסטיניים מדווחים כי 45 אזרחים פלסטינים נפצעו בשעות הצהריים מירי פגזי טנקים של צה"ל לעבר תהלוכה פלסטינית שהתקרבה לגדר המערכת באזור העיירה בית חנון ברצועת עזה.

מוקדם יותר היום אירע בתל אביב מה שנחשד כפיגוע דריסה, בדרך ברלב בתל אביב. משאית נהוגה בידי תושב כפר קאסם בן 22, פגעה בכלי רכב רבים. באירוע נהרג אדם אחד ו-18 נפצעו, רובם באורח קל.

בצהריים צבאו גם מפגינים רבים על גבול ישראל-לבנון, כחלק מאירועי "יום הנכבה". כלי תקשורת בלבנון מדווחים שצבא לבנון יורה באוויר על מנת לפזר מפגינים לבנונים שמתקרבים גם הם לגבול.

לפי דיווחים בלבנון, 4 לבנונים נהרגו ו-15 נפצעו על ידי כוח צה"ל במהלך ההפגנות בגבול ישראל-לבנון, סמוך לעיירה מרון א-ראס. בכלי התקשורת בלבנון מדווחים כי צה"ל הזניק 2 טנקים לאזור ההפגנה. במסגרת אירועי "יום הנכבה" הושלכו גם 3 בקבוקי תבערה לעבר בית החולים "הדסה" בהר הצופים.

בצה"ל ממהרים היום להפנות אצבע מאשימה לעבר אירן, כמי שאחראית להסלמה בצפון עם חילופי האש בגבול הסורי והלבנוני. "מדובר בפרובוקציה אלימה שנתמכת על ידי אירן והצליחה להגיע לגדר", אמר דובר צה"ל הנכנס, תא"ל יואב (פולי) מרדכי שהאשים בנוסף את הצבאות מצידו השני של הגבול בכישלון ניסיון בלימת ההפגנה מהגעה לגדר. "לא לבנון ולא סוריה הצליחו למנוע את התקרבות ההפגנה לישראל ואת הפגיעה בגדר המערכת", אמר מרדכי.

מהומות גם במחסום קלנדיה

כמו ברמת הגולן ועזה, גם באזור ירושלים נרשמו הפרות סדר אלימות. ארבעה שוטרי מג"ב נפצעו אחר הצהריים בעימותים מול מפגינים. המתפרעים יידו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר הכוחות הישראלים, תשעה מהם נעצרו. בעיר העתיקה עצר מפלג המיעוטים שלושה צעירים ערביים שאיימו על בעלי עסקים לסגור את חנויותיהם עקב שביתת המסחר שהוכרזה.

במחסום קלנדיה, לאחר שמאז שעות הבוקר יידו עשרות מפגינים אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל השוהים במקום, דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים על אדם אחד שנהרג ועל מספר פצועים. ברמאללה, מפגינים משעות הבוקר רבבות מפגינים הנושאים דגלי פלסטין.

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד נאם מול ההמונים ואמר כי "זהו הזמן שבו הפלסטינים מחדשים את הזעקה לקבל בחזרה את זכויותיהם, הזכות להגדרה עצמית, בשטח הפלסטיני שנכבש ב-1967". פיאד התייחס ל"עזה, הגדה המערבית וירושלים - בירתה של המדינה הפלסטינית". במזרח ירושלים, בשכונת עיסאוויה, השליכו עשרות נערים רעולי פנים אבנים על כוחות מג"ב. גם שם הגיבו הכוחות בירי של רימוני גז ורימוני הלם. בצה"ל טוענים כי כל הפעולות מתואמות עם המשטרה הפלסטינית.

בעזה צועדים מאות סמוך לעיירה בית חנון, לכיוון הגבול עם ישראל. לפי דיווחים ממספר מקורות, צה"ל ירה 3 פגזים מטנקים לכיוון המפגינים ובמקום ישנם נפגעים. בדרום לבנון מפגינים אלפי בני אדם העיירה מארון א-ראס. המפגינים נושאים דגלי פלסטין וקוראים להזדהות עם העם הפלסטיני. הם הגיעו באמצעות מאות אוטובוסים מאזור ביירות. כוחות ביטחון לבנוניים וצבא מאבטחים את ההפגנה. על פי דיווחים של רשת "אל-מנאר", כוחות חיזבאללה נמצאים במקום.