שטייניץ: "תשלום מסים הוא כבוד לאזרח הישראלי, לא נטל"

בנוגע למצב בגבול סוריה: "מי שלא מהסס להפעיל טרור פנימה, כנראה יעשה הכל כדי לשמר את שלטונו"

שר האוצר, יובל שטייניץ, השתתף בכנס שערכו היום, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים והמרכז לאתיקה בירושלים בנושא תכנוני מס והיבטים מוסרים ואתיים של אחריות תאגידית. בכנס הוענק לשר האוצר אות הוקרה על פעילותו לשמירה על האינטרס הציבורי במאבק שהוביל על תמלוגי הגז. את האות העניק לשר הפרופ' פנחס שיפמן, ראש המרכז האקדמי למשפט ולעסקים.

שטייניץ הודה על קבלת האות וציין כי שם לו למטרה לטפל בעיוותים נוספים באוצרות הטבע של המדינה, לרבות ים המלח ותדרי הסלולר. "אוצרות הטבע שייכים לא למי שמצא אותם אלא למדינה שבשטחה הם נמצאים - קרי לכלל הציבור. כך הדבר לגבי גז ונפט, וכך גם לתדרי סלולר ואוצרות ים המלח".

בנוגע לתכנוני מס אתר שטייניץ כי "כבוד לאזרח לשלם מסים - זה לא נטל, כי אם כבוד. יש בישראל אווירה שכולנו צריכים לשרת בצבא, לעשות מילואים, לתרום למדינה - אך בנושא המיסוי, האווירה היא שראוי להתחמק וזה אף נחשב לחברמני. משהו שמתקבל ברוח טובה על ידי הכלל. כספי המיסים הם לא למטרת 'קופת האוצר' אלה הם הכספים לחינוך, בריאות, סעד, רווחה וגם איכות סביבה. אין כסף אחר. הגיע הזמן שכמו שהציבור הישראלי כולו למד לפני כמה עשורים לא לקטוף פרחי בר, כך יש ללמד אותו לשלם מסים - זה לא נטל, זו זכות!. המשימה הראשונה שאטיל על ראש רשות המסים החדש תהיה לבנות תכנית מוסדרת לטיפול בהתחמקות מתשלום מס. תשלום מסים אינו נטל - זה עוול לא מוסרי לא לשלם את המס ולא מוסרי בעליל להתחמק מכך.זה נכון לגבי כלל הציבור, ונכון שבעתיים לגבי תאגידים".

לגבי הקפאת מיסי הרשות הפלסטינית אמר שטייניץ כי "הקפאת הכספים היתה מהלך של הוצאת 'כרטיס צהוב' לרש"פ, תמרור אזהרה. אם הכספים יועברו למנגנוני החמאס, נוציא כרטיס אדום. לא נהסס לעשות כן. אנו מוכנים לשבת לצד מדינה שוחרת שלום, על פי עיקרון שתי מדינות לשני עמים, אך לא לצד מדינה שוחרת טרור.

בנוגע למצב בגבול סוריה: "זה שהדיקטטור הזה, שיושב לו בדמשק, שולח את אזרחיו מתוך ידיעה ברורה כי יש סיכוי שיפגעו, זה ניצול ציני של המצב. אבל מי שלא מהסס להפעיל טרור פנימה, כנראה יעשה הכל כדי לשמר את שלטונו. מנגד, אנו רואים בחיוב רב את המגמה בעולם הערבי. בטוניס, לוב, מצרים אנו רואים ערבים, שוחרי חירות, מסכנים נפשם ושורדים דמוקרטיה. גם אם רבים מהם לא אוהבים אותנו, אין זה מפחית מהתפעלות שלנו ממגמה זו".