אירופה ננעלה בירידות; במרכז: פרשת שטראוס-קאהן

הנפט נסחר מתחת לרף ה-100 דולר חבית ■ שטראוס-קאהן נמצא במעצר בניו יורק ■ אסיה סגרה בירידות ■ טוקיו אלקטריק איבדה 7%

המסחר באירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים בהובלת המדד הצרפתי. פרשת שטראוס קאהן, יו"ר קרן המטבע העולמית, שנעצר בניו יורק באשמה של תקיפה מינית של חדרנית מעיב על האווירה. שטראוס-קאהן נמצא במעצר לאחר שבית המשפט לא אישר את שחרורו בערבות מאחר והוא עלול לברוח מהארץ. מדד המחירים לצרכן של האיחוד האירופי עלה ל-2.8%, כפי שציפו אנליסטים בשוק. המניות מגזר הפיננסים ומגזר הרכב בלטו בירידות.

נציין כי שמו של נגיד בנק ישראל עלה כאחד המועמדים להחליף את דומיניק שטראוס-קאהן. בינתיים סגנו, ג'ון ליפסקי, מונה כמחליף זמני. שטראוס-קאהן נמצא כאמור במעצר ללא אפשרות לשחרור בערבות בעוד עורכי דינו עובדים על כתב ההגנה.

חומרת האירוע הינה על רקע תפקידו הבכיר של שטראוס קאהן, אשר מהווה גורם מרכזי בטיפול בבעיות שגורמים משברי החוב למדינות השונות באיחוד. נזכיר כי לפני שנעצר שטראוס קאהן היה בדרכו לפגישת שרי האוצר האירופיים, אשר במסגרתה היה אמור לדון באישור כספי חילוץ נוספים ליוון בהיקף של מיליארדי אירו. המומחים מתעקשים כי בעיה של איש אחד לא תעצור 17 מדינות מלהתמודד עם משבר החובות שמאיים על אירופה.

באירופה עדיין מורגשת חוסר ודאות בעקבות משבר החוב. נזכיר כי קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הזהירה שמשבר החוב עשוי להתפשט לכלכלות נוספות באיחוד האירופה, וכן למדינות השווקים המתפתחים במזרח אירופה, חרף תוכניות החילוץ המתגבשות ליוון, אירלנד ופורטוגל. היום נפגשים שרי האוצר בגוש האירו על מנת לדון בהמשך הטיפול במשבר, כאשר תוכניות החילוץ ליוון ופורטוגל אמורות להתאשר במהלך השבוע בימים שלישי ורביעי בהתאמה.

אסיה סגרה בירידות; פורסם מדד סקטור המכונות ביפן

המסחר בבורסות אסיה הסתיים היום (ב') בירידות שערים, כאשר החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה שלילית ומשפיעים על הסנטימנט בשעות בוקר מוקדמות אלה. היום השווקים ימשיכו להגיב לצעדי ההידוק המוניטריים שנקט הבנק המרכזי בסין בשבוע שעבר, כדי להאט את הצמיחה ולהילחם באינפלציה הגואה במדינה. בבורסת הסחורות נמשכו הירידות. עיני המשקיעים בבורסות המזרח היו נשואות היום גם לעבר ארה"ב, שאמורה להגיע לתקרת החוב שלה היום, וכן לבורסות אירופה, שם עדיין מורגשת חוסר ודאות רבה בעקבות משבר החוב. בזירת המאקרו, פורסם מדד הליבה של ההזמנות בסקטור המכונות ביפן.

בשוק הסחורות, נמשכו הירידות של השבועיים האחרונים, כאשר מחיר הנפט הוסיף לאבד מערכו ונסחר מתחת לרף ה-100 דולר, סביב 98 דולר לחבית במהלך המסחר באסיה. גם הזהב הוסיף לאבד מערכו במתינות, כשהוא נסחר מתחת לרף הפסיכולוגי של 1,500 דולר.

נציין כי קרנות הגידור הגדולות והספקולנטים בשוק הסחורות חתכו ב-17 מיליארד דולר את פוזיציות הלונג, קרי את ההימורים על עליות במחירי הסחורות, במהלך השבוע החולף. מדובר בתפנית השלילית הגדולה ביותר מאז 2009. הסיבה לתפנית הדובית היא כמובן הירידות החדות שנרשמו בשוק הסחורות לאחרונה.

שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר כתב במזכר ביום ו' האחרון שחדלות פירעון של הממשל שתיגרם בגלל אי-העלאה של תקרת החוב שלו שקבועה בחוק עלולה לגרום "נזק בלתי הפיך" לכלכלת ארה"ב, ולסכן אותה בגלישה למיתון חוזר ובאבטלה מוגדלת. ארה"ב אמורה להגיע לתקרת החוב שלה היום, וזו עלולה "להגדיל את הוצאות המימון של הממשל, כמו גם את ההוצאות של משפחות, עסקים ורשויות מקומיות", דברי גייתנר.

בנוסף, עיני המשקיעים היו נשואות גם לאירופה, שם עדיין מורגשת חוסר ודאות בעקבות משבר החוב. נזכיר כי קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הזהירה שמשבר החוב עשוי להתפשט לכלכלות נוספות באיחוד האירופה, וכן למדינות השווקים המתפתחים במזרח אירופה, חרף תוכניות החילוץ המתגבשות ליוון, אירלנד ופורטוגל. היום נפגשים שרי האוצר בגוש האירו על מנת לדון בהמשך הטיפול במשבר, כאשר תוכניות החילוץ ליוון ופורטוגל אמורות להתאשר במהלך השבוע בימים שלישי ורביעי בהתאמה.

מדד הליבה של ההזמנות בסקטור המכונות ביפן, עלה ב-2.9% בחודש מארס, מעל ציפיות האנליסטים. המדד, המתפרסם מידי חודש, אינו כולל נתונים הפכפכים כמו ביקושים בתחום הספנות והאנרגיה, הפתיע מאד את האנליסטים בטוקיו, שציפו לירידה של 9.9% במדד. בחודש פברואר, נפל המדד ב-1.9%.

מניות במוקד

סוני חידשה את הפעילות באופן חלקי בשירותי הרשת המקוונים שלה בארה"ב ובאירופה, לאחר השבתה של יותר משלושה שבועות, בעקבות שתי הפריצות למאגריה שבוצעו בחודש האחרון.

מניית טוקיו אלקטריק פאואר איבדה מערכה מעל ל-7% לאחר שדיווחה כי הדלק בכור במתקן בפוקושימה ניתך בשלב מוקדם מהצפוי לאחר האסון ב-11 במארס.

טויוטה מוטורס נסחרה בירידות, לאחר שפרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה הכספיים, תוך שהיא מציגה פגיעה קשה של האסון ביפן בתוצאותיה.

מנייתה של Aluminum Corp. of China צנחה בגלל הירידות בגזרת הסחורות והמתכות.

[לבורסות בעולם][לטבלת ישראליות בעולם]