צפו בווידאו: הבמאי פון טרייר כנראה התבדח; "אני נאצי"

"ישראל היא קוץ בישבן. אני נאצי. אני מבין ומזדהה עם היטלר" - כך אמר הבמאי הדני במסיבת עיתונאים בפסטיבל קאן ■ דבריו השערורייתיים הביכו את הקהל ואת מנהלי הפסטיבל

"ישראל היא קוץ בישבן. אני נאצי. אני מבין את היטלר, אני מזדהה איתו" - את הדברים הקשים הללו אמר לא אחר מאשר הבמאי הדני המוערך לארס פון טרייר ("לשבור את הגלים"), היום (ד') במהלך מסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחר הקרנת הבכורה של סרטו החדש "מלנכוליה" בפסטיבל קאן.

פון טרייר, שככל הנראה לא רווה נחת מתגובות הקהל שצפה בסרטו, הוציא את הזעמו על העם היהודי. דבריו השערורייתיים הביכו את מנהלי הפסטיבל ואת הקהל, רובו אנשי תעשייה ועיתונאים, והיכו בתדהמה את אנשי הסרט שעמדו לצדו על הבמה. המהומה שנוצרה הביאה לתגובות קשות נגד הבמאי גם בתקשורת העולמית.

פון טרייר אולי מזדהה עם היטלר, אך לא יכול להאשים את היהודים בקולנוע הרע והפרוורטי שהוא יוצר בשנים האחרונות, ובכישלונותיו האמנותיים והמסחריים. סרטו הקודם, "אנטיכריסט", בכיכובה של שרלוט גינזבורג, שמופיעה איתו גם בסרט האחרון, נחל כישלון צורב בקופות.

קריסטין דאנסט ושרלוט גינזבורג, מכוכבות סרטו החדש, נראו המומות למדי מתגובתו הלא צפויה של הבמאי, שמעולם לא יוחסו לו אמירות אנטישמיות כלשהן. על-פי דיווחים של כלי התקשורת שנכחו באירוע, שצף ההתבטאויות האנטישמיות שיצאו מפיו של הבמאי הלכו והפכו מזעזעות יותר.

"במשך שנים רבות חשבתי שאני יהודי ולא הייתי כל-כך שמח מהידיעה הזו. אבל אז גיליתי שהשורשים שלי גרמניים ושלמעשה אני נאצי. וכן, זה גרם לי לאושר. אני מבין את היטלר, האמת היא שאני קצת מזדהה איתו", אמר פון טרייר.

הבמאי ניסה בשלב מסוים לייפות את הדברים, כשאמר "אני לא מתכוון לומר שאני בעד השואה, ואני לא נגד היהודים", ואז הוסיף בציניות: "למעשה, אני ממש בעדם. בעד כל היהודים".

עוד אמר פון טרייר: "אנו הנאצים אוהבים לעשות דברים בקנה-מידה גדול. אולי הסרט הבא שלי יהיה על 'הפתרון הסופי'".

מכל כלי התקשורת שסיקרו את מסיבת העיתונאים, דווקא אתרי האינטרנט הישראלים היו מהפחות מחמירים בתיאורם את מסכת ההתבטאויות הקשה של הבמאי המוערך.

תוך שהם מנסים לרכך את המסרים של הבמאי, הציעו אלה פרשנות סלחנית להתבטאויותיו וניסו להסביר כי ככל הנראה מדובר בבדיחה, בפרובוקציה לשם פרובוקציה, כמו גם בהומור האירוני המזוהה כל-כך עם הבמאי.

אמנם פון טרייר הודה לא מכבר כי בשנים האחרונות הוא סובל מהרס עצמי ומדיכאון, אך נראה כי לא זה מה שיציל את הקריירה שלו עכשיו. גם לא ניסיונות ריכוך מצד עיתונאים ומעריצים ישראלים.