דלק ונובל שוקלים לפתח את מאגר הגז "נועה"

עד לאחרונה טענו בעלי הזכויות כי אין הצדקה כלכלית בפיתוח ההערכה המחודשת מותנית בחתימה על עסקאות נוספות לאספקת גז

קבוצת דלק של יצחק תשובה וחברת נובל אנרג'י עומדות על סף החלטה לפתח את מאגר "נועה" הסמוך לגבול רצועת עזה. כך נודע ל"גלובס".

פיתוח המאגר עשוי להקל על המחסור הצפוי בגז טבעי במקרה שהזרמת הגז המצרי לא תחודש במלואה.

עד לאחרונה טענו בעלי הזכויות בנועה כי אין הצדקה כלכלית לפתח את המאגר, המכיל גז טבעי בהיקף למעלה משני מיליארד מ"ק (BCM). עלות פיתוח המאגר נאמדת בכ-200 מיליון דולר, ומשך הפיתוח מוערך בכשנה.

התמונה השתנתה

ואולם המחירים הגבוהים כיום בשוק הגז הטבעי משנים את התמונה. המחיר שהושג בעסקת הגז שנחתמה בתחילת השבוע עם מפעלי נייר חדרה, כ-8.5 דולר ל-mmbtu - גבוה בכ-50% ממחירי 2009, ומבטא הכנסות של כ-300 מיליון דולר עבור כל BCM של גז. בקבוצת דלק אומרים כי המחיר נקבע בהתאם לאותה נוסחה שבה נקבע מחיר הגז בעסקה על חברת החשמל ב-2009, והעלייה כולה מוסברת בהתייקרות מרכיב הנפט בנוסחת ההצמדה של הגז.

מעיון בדוחות דלק קידוחים עולה כי ההפסקה של הזרמת הגז המצרי לא השפיעה באופן דרמטי על הכנסות הספק הישראלי. בין היתר, משום שהכמויות הנוספות שסופקו נמכרו במחיר דומה לכמויות הרגילות. על פי הערכות, הכמות הנוספת של גז טבעי שסיפקה קבוצת ים תטיס הישראלית כתוצאה מההפסקות בהזרמת הגז המצרי מגיעה ל-0.1 מיליארד מ"ק (BCM) מתוך כמות כוללת של 0.8 BCM שסיפקה ים תטיס במהלך הרבעון כולו.

במקום הפחם המזהם

עוד עולה מהדוחות, כי למרות משבר הגז המצרי, עלה הביקוש לגז טבעי במקצת על התחזיות הממשלתיות. על-פי הערכות, הביקוש גדל כתוצאה מהגברת השימוש בגז טבעי על-ידי חברת החשמל, שבפעם הראשונה מעדיפה שימוש בגז על פני ייצור חשמל בפחם.

הסיבה לכך היא ההתייקרות הניכרת במחירי הפחם בחודשים האחרונים. מחיר טונה פחם מגיע כיום ל-120-130 דולר, השווים למחיר של כ-5.5 דולר ל-mmbtu.

בתוספת בלו ועלויות חיצוניות, מדובר במחיר דומה למחיר הגז הטבעי, אלא שהפחם מזהם ומזיק יותר מבחינה בריאותית.