לאומי מגבש "מסמך על" שמתווה מדיניות אשראי להקבוצה

את הכנת המסמך מרכזת ראש החטיבה העסקית, רקפת רוסק עמינח ■ המסמך שם דגש על הסיכון הגדל והולך של יצואנים כתוצאה מייסוף השקל המפחית את הכנסותיהם

בנק לאומי מגבש טיוטה למסמך מדיניות אשראי קבוצתי. המסמך, שיוצג בחודש הבא לדירקטוריון הבנק בראשות דוד ברודט, יתווה את מדיניות האשראי לבנק לאומי בישראל ולשלוחות בארצות הברית (BLUSA) אנגליה (BLUK) ורומניה (לאומי רומניה). בבנק מוגדרת הטיוטה "מסמך על". את הכנת המסמך מרכזת ראש החטיבה העסקית, רקפת רוסק עמינח.

כל אחת מהחברות-הבנות של קבוצת לאומי תציג אחת לשנה בוועדה לניהול סיכוני אשראי ובדירקטוריון את עיקרי מדיניות האשראי והחשיפות של כל אחת מהן. אמנם כל אחת מהחברות הבנות תוכל גם מעתה להגדיר מדיניות אשראי עצמאית, אך "מסמך העל" יהווה מסגרת מחייבת לבנק ולשלוחותיו. במסמך יגדיר בנק לאומי שלושה סוגי פעילויות לפי ענפי המשק השונים:

- פעילויות שאותן רוצה הבנק לממן, ובהן ירצה לגדול.

- פעילויות לליווי סלקטיבי.

- פעילויות שמהן רוצה הבנק להימנע, ולא להגדיל את חשיפתו.

בין השאר, המסמך שם דגש על הסיכון הגדל והולך של יצואנים כתוצאה מייסוף השקל המפחית את הכנסותיהם. בכוונת לאומי לשים דגש על לווים עם חשיפה לתנודתיות במט"ח. ההנחיה היא לתת תשומת לב מיוחדת ללווים בעלי פוטנציאל חשיפה גבוה, כלומר כאלה הרגישים במיוחד להתחזקות של השקל מול הדולר והאירו. נקבע כי במקרה הצורך יש לעדכן את דירוג סיכון הלווה תוך דרישה לחיזוק בסיס ההון העצמי והגדלת ביטחונות. ו"כאשר לא נמצא פתרון לכיסוי מלא של החשיפה לשער החליפין יש לבחון את הצורך בנקיטת צעדים לצמצומה". בבנק מונים כמה צעדים אפשריים לצמצום החשיפה: שינוי תנאי האשראי, הקטנת האשראי ללקוח וביטול מסגרות אשראי לא מנוצלות.

גבולות גזרה

בתוך כך יסיים לאומי בחודש הקרוב את העברת האחריות על ניהול הסיכונים בבנק לחטיבה לניהול סיכונים, שבניהולה של חדוה בר. החטיבה, שהוקמה לפני שנה על פי הנחיית בנק ישראל, מרכזת את ניהול הסיכונים השונים בבנק. לאור זאת, כל ועדות הסיכונים יועברו לאחריותה של בר, ולא יעסקו בהחלטות עסקיות.

עם זאת, יחידת נס"א (ניהול סיכוני אשראי) - שהקימה רוסק עמינח ב-2006 - לא תעבור, כפי שתוכנן, לחטיבה לניהול סיכונים, אלא תישאר בחטיבה העסקית. נקבעו "גבולות גזרה" בין החטיבה העסקית לחטיבת ניהול סיכונים. ניהול ובקרת סיכונים ברמת עסקה בודדת/פרויקט יהיו בחטיבה העסקית "הקרובה ללקוח ולשטח", ואילו החטיבה לניהול סיכונים תהיה שותפה בזמן אמת בעסקאות ובפרויקטים גדולים ברמת הבנק.