נתוני מאקרו חלשים בארה"ב מאותתים על האטה כלכלית

(עדכון) - האינדיקטורים המובילים נפלו לראשונה מאז יוני ■ מכירות הבתים הקיימים נפלו במפתיע ב-0.8% ■ הפעילות הייצרנית באיזור פילדלפיה צנחה ל-3.9 נק' לעומת צפי כי תעלה ל-20.1 נק'

שטף נתוני מאקרו זרם היום לשוק האמריקני, כאשר הנתון הראשון שהיה משוק התעסוקה היה טוב יחסית כשהצביע על ירידה במספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, מה שתמך בפתיחה החיובית של המסחר בוול סטריט. לעומת זאת לאחר פתיחת המסחר פורסמו מספר נתונים שהיו כולם מאכזבים ביחס לציפיות והובילו את השוק לקזז את העליות.

מכירות הבתים הקיימים בארה"ב צנחו במפתיע באפריל ב-0.8% והסתכמו ב-5.05 מיליון במונחים שנתיים לעומת צפי לעלייה ל-5.2 מיליון בתים, כך עולה מגיווח האיגוג הלאומי של סוכני הנדל"ן. הירידה נרשמה ב-3 מ-4 האזורים בארה"ב, כאשר הירידה החדה ביותר בשיעור של 7.5% נרשמה בצפון מזרח ארה"ב, בעוד שבאיזור המערב התיכון נרשמה עלייה במכירות הבתים מיד שניה.

המחיר החציוני נפל גם הוא ב-5% ביחס לאפריל אשתקד והסתכם ב-163,700 דולר. 37% מהעסקאות היו של מכירות בתים מעוקלים.

"קצב הצמיחה הכלכלית עלול להיות שברירי בקיץ ובסתיו" נכתב בדוח של הקונפרס בורד שפירסם היום את נתון האינדיקטורים המובילים אשר הצביע על ירידה של 0.3% באפריל לעומת צפי שהנתון יוותר ללא שינוי, הנתון לחודש מארס עודכן כלפי מעלה והצביע על עלייה של 0.7% לעומת דיווח קודם על עלייה של 0.4%.

מדובר בחודש הראשון בו נרשמת בנתון זה ירידה מאז יוני שעבר. "הכלכלה צמחה בקצב מתון והצליחה להגדיל את מספר המשרות החדשות במשק" נאמר בדוח. 4 מ-10 האינדיקטורים המובילים תרמו למדד באפריל.

נתון חלש נוסף שפורסם היה ה"פילי פד" המדד שמפרסם הפדרל ריזרב ביחס לפעילות היצרנית באיזור פילדלפיה, אשר גדלה במאי אך בקצב איטי בהרבה ביחס לציפיות וביחס להיקף הפעילות שנרשמה במפעלי האיזור בחודשים הקודמים. המדד צנח ל-3.9 נקודות במאי לעומת רמה של 18.5 נקודות באפריל. הציפיות היו לעלייה לרמה של 20.1 נקודות.

כאמור, לפני תחילת המסחר דווח על ירידה חדה מהצפוי במספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב, מצביעה על שיפור נקודתי בשוק התעסוקה האמריקני, שוק שעדיין נחשב לחלש עם רמת אבטלה גבוהה. על פי הנתון השבועי שפירסם היום (ה') משרד העבודה האמרקני, ירד מספר הפניות החדשות לדמי אבטלה ב-29 אלף ל-409 אלף לעומת צפי ל-424 אלף. הנתון של השבוע הקודם עודכן כלפי מעלה ל-438 אלף לעומת דיווח קודם של 434 אלף תביעות חדשות.

עם זאת הנתון הממוצע של 4 השבועות האחרונים הצביע על עלייה של 1,250 תביעות ל-439 אלף תביעות ראשוניות - הרמה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז אמצע נובמבר.

העלייה שנרשמה לאחרונה במספר התביעות הראשוניות מוסברת בפיטורים שנערכו בקרב יצרניות כלי הרכב בארה"ב, על רקע הפגיעה בשרשרת הספקת החלקים כתוצאה מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן במארס.

נציין כי למרות הירידה שעלייה דווח היום, עדיין עולה מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה על 400 אלף זה השבוע השישי ברציפות, מה שמעיד על כך שבנתוני התעסוקה החודשיים צפוי להירשם גידול הדרגתי ומוגבל במספר המועסקים.