הנדל"ן לא כתמול-שלשום

מהלכי חב' הבנייה נתנאל בשוק ההון מרמזת על הבדלים במצב היום לעומת השנה שעברה

משהו בסנטימנט שמציג ענף המגורים המקומי בתקופה האחרונה מראה שעניינים לא כתמול שלשום. אולי זה שוב תעתועי שווא חולפים, וברור לגמרי שבעיית ההיצע הדליל מול הביקוש הקשיח לא תשתנה בקרוב (מזל טוב למאות המתחתנים החדשים בל"ג בעומר), אבל נראה שכוח הקנייה של הישראלים - שגם נתקלים בהרבה פחות התלהבות בבנקים למשכנתאות - עושה את שלו ומצנן את הביקושים.

קחו למשל את חברת נתנאל , חברת מגורים משפחתית וסימפטית הבונה מאות יח"ד במרכז הארץ ובשנים האחרונות זכתה בלא מעט מכרזים לקרקעות חדשות. לפני שנה, במקביל להסתערות הציבור הרחב על דירות, חטף שוק ההון גם מניות ואג"ח של היזמיות הקטנות. בפברואר אשתקד, החברה גייסה בקלות רבה יותר מ-50 מיליון שקל באג"ח. דני נתנאל, מנכ"ל החברה, אמר אז לגלובס ש"מספר ההצעות שבר את כל השיאים. פשוט התנפלו על הסחורה".

והנה, בשבועות האחרונים, מנסה שוב נתנאל לגייס כסף משוק ההון כדי לממן את הפרויקטים החדשים ואת החובות שצריך לגלגל. כשנכשלה במארס האחרון, האשימו כולם בצדק את הגראדים שנפלו באותם ימים על אשדוד. אבל לפני שבוע, לאחר שגם טרחה והוסיפה עוד שעבודים, שוב נכשלה נתנאל בנסיון לגייס 55 מיליון שקל.

לפתע, מה שאתמול היה כל כך אטרקטיבי - ריבית בגובה 7.4% לחברה שמוכרת כאן דירות, מעלה יותר ויותר תהיות: כיצד חברת נדל"ן צנועה, שקנתה קרקעות מאוד יקרות, תוכל להרוויח מספיק כסף כדי לשרת חוב בריבית של 7.4%?