ארה"ב תובעת סוחרי נפט: גרפו 50 מיליון דולר במניפולציות בשוק

על-פי התביעה, הסוחרים צברו פוזיציות פיזיות גדולות בנפט, ולאחר מכן מכרו את הסחורה - ונהנו מרווחים מפוזיציות שורט שרכשו בשוק החוזים

הרשויות בארה"ב השיקו אתמול (ג') את אחד הקמפיינים הגדולים ביותר מאז ומעולם נגד מניפולציות במחירי הנפט, כאשר הם תבעו שני סוחרים ידועים ושתי חברות מסחר שבבעלות המיליארדר הנורבגי יוהן פרדריקסן באשמת גריפת 50 מיליון דולר ממניפולציה בשוק ב-2008.

נציבות המסחר בחוזי סחורות עתידיים, CFTC, מסרה כי הסוחרים ג'יימס דאייר מחברת אוקלהומה פרנון אנרג'י וניק וויילדגוס מחברת ארקדיה אנרג'י האירופית צברו פוזיציות פיזיות גדולות בנפט גולמי בשוק סחורות גדול בארה"ב כדי ליצור את הרושם של מחסור באספקה שיעלה את מחירי הנפט.

מאוחר יותר הם מכרו את חביות הנפט שצברו - וגרמו למחירים ליפול וצברו רווחים מפוזיציות חסר שהם רכשו בשוק החוזים, נאמר בתביעה.

"הנאשמים ביצעו מחזור של מניפולציה, שהעלה את מחירי הנפט הגולמי מסוג WII (מטקסס) לשיאים מלאכותיים ואחר-כך הוריד חזרה את המחירים, כדי לגרוף רווחים לא חוקיים", נאמר בתביעה שהוגשה בניו-יורק. "זהו עניין גדול מאוד, מאחר שרק לעיתים רחוקות מאוד אנחנו טוענים כי נתבעים ביצעו מניפולציה בהיקף של 50 מיליון דולר ברווחים לא חוקיים", אמר מנהל CFTC, בארט צ'ילטון.

"למצות את הדין"

לדברי צ'ילטון, "זה הרבה מאוד כסף, וכאשר אנחנו רואים עד כמה הצרכנים סובלים בתחנות הדלק, אנחנו צריכים למצות את הדין עם פעילות כזו במלוא החומרה של סמכותנו על-פי החוק".

התביעה האזרחית באה אמנם אחרי 3 שנים של חקירה מאומצת ומעקב הדוק אחרי שוק חוזי הנפט של הנציבות הזו, אך היא מגיעה גם כאשר הנשיא ברק אובמה מנסה לשכנע את האמריקנים שהוא פועל לריסון מחירי הבנזין בארה"ב ולהבטיח שהם לא חשופים למניפולציות.

שני הסוחרים שנתבעו הם שמות מוכרים לוותיקי תעשיית הנפט בארה"ב, שזוכרים את דאייר ו-וויילדגוס מימיהם כסוחרים-כוכבים בחברת BP בתחילת העשור שעבר. זו הייתה תקופה שבה נוהלי המסחר של ענקית הנפט הבריטית היו בבדיקה בגלל האחזקה הגדולה שלה במאגרי הנפט בקושינג, אוקלהומה, שמהם נשלח הנפט הפיזי לכיבוד החוזים העתידיים בארה"ב.

BP ספגה ב-2003 קנס שיא בסך 2.5 מיליארד דולר מבורסת הסחורות בניו-יורק בגין מניפולציה לכאורה של שוק הנפט האמריקני. היא שילמה את הקנס מבלי להודות בעבירה כלשהי. המקרה ההוא לא כלל תביעות נגד דאייר ו-וויילדגוס.

פרנון וארקדיה הן שתי חברות שבשליטת אייל הספנות פרדריקסן, שנולד בנורבגיה אך מתגורר בקפריסין, והונו בסך 10.7 מיליארד דולר מציב אותו במקום ה-72 ברשימת עשירי תבל האחרונה של המגזין "פורבס".

בכתב התביעה נאמר כי CFTC עשויה לדרוש פיצויים בסך של עד פי שלושה מהרווח שהופק מהפעילות הלא חוקית הזו, בצד קנסות נוספים וצווי מניעה אפשריים. קנס בסך 150 מיליון דולר יהיה השני בגובהו בתולדות הנציבות הזו.