"משה זוסמן הוא מקרה מאוד מיוחד של אדם טוב שנפל"

משה זוסמן, שזכה לכינוי "מיידוף החרדי", נאשם בהונאת משקיעים חרדים במיליוני שקלים ■ ידידו של זוסמן, שבנה עבורו אתר השקעות מדומה: "חשבתי שאיזי פורקס זו חברה ששייכת לו"

ב-12 בינואר 2009 הגיעו אלון יוסוף ויצחק אבוחצירא למשרדי חברת ההשקעות איזי פורקס, המספקת פלטפורמה אינטרנטית למסחר במט"ח, וביקשו לברר את מצב הכספים הרבים שהשקיעו בחברה באמצעות ידידם החרדי, משה זוסמן.

זוסמן (31), נשוי ואב לילדים, הוא דמות מוכרת בעולם החרדי ובמיוחד בבני-ברק, כי הוריו הם בעלים של בית-מרקחת מרכזי וידוע בעיר.

אנשי איזי פורקס, ובראשם המנכ"ל משה וסרמן, הוכו בתדהמה והשיבו לשניים כי מעולם לא הושקעו עבורם כספים בחברה. המשקיעים ההמומים הבינו כי חברם הטוב זוסמן "עקץ" אותם, ומיהרו להגיש נגדו תלונה במשטרה.

האירוע גרם לטלטלה בעולם החרדי, ומאז החל להתגלגל כדור שלג, שהביא להימלטותו של זוסמן בנובמבר 2010 לדרום אמריקה, ומשם לארה"ב - ממנה הוסגר לארץ.

לפני כשבועיים הגישה הפרקליטות נגד זוסמן כתב אישום חמור, לפיו הוא גנב מיליוני שקלים ממשקיעים חרדים רבים.

בכתב האישום נטען כי זוסמן הציג את עצמו בפני בני משפחתו, חבריו ומכריו, כמי שעוסק בהשקעות במט"ח ובסחורות באיזי פורקס, ובאמצעות הבטחות-שווא שיכנע אותם למסור לו סכום כולל של כ-1.8 מיליון שקל, 2.3 מיליון דולר ו-100 אלף אירו, במהלך תקופה של מספר חודשים בלבד, תוך שהוא מבטיח להם תשואה של 25%. את הכספים, נטען, שילשל זוסמן לכיסו.

"לא ידעתי מה זה איזי פורקס"

אחת מהטענות המרכזיות המופיעות בכתב האישום מבהירה מדוע סברו המשקיעים כי כספם הושקע באיזי פורקס. לפי כתב האישום, כדי להסוות את מעשי המירמה פנה זוסמן בספטמבר 2009 לידידו, ח', וביקש ממנו שיקים עבורו אתר אינטרנט, הנחזה להיות אתר של איזי פורקס. בין היתר, נטען, הנחה זוסמן את ח' להעתיק את לוגו החברה מהאתר הרשמי שלה, ובאמצעות האתר המזויף הציג בפני קורבנותיו תשואות כוזבות על השקעתם.

בראיון בלעדי ל"גלובס" מתאר ח' את היכרותו עם זוסמן. "את זוסמן אני מכיר כבר שנים ארוכות. נפגשנו לראשונה בישיבת 'היישוב החדש' של הרב עמיאל בתל-אביב, שבה למדנו יחד. אחרי הלימודים נשארנו בקשר רופף בלבד, ומדי פעם הייתי נוהג לתקן לו מחשבים", הוא מספר.

לפני כשנה וחצי הופיע זוסמן אצל ח', ובפיו הייתה בקשה מיוחדת. "הוא אמר לי 'תעשה לי אתר אינטרנט, כי אני צריך להראות למשקיעים מה קורה עם הכספים שלהם'. הוא ביקש שאעשה אתר שהמשקיעים יוכלו להיכנס אליו עם סיסמה, ורצה שאעשה את זה 'מהיום להיום'. נראה לי שהוא הגיע אליי כשהעניינים התחילו 'להתחמם' מבחינתו, והוא היה צריך להראות כאילו ההשקעות מסודרות", מספר ח'.

לדבריו, "התיאור בכתב האישום של האתר שבניתי עבורו הוא ממש מוגזם. כל מה שעשיתי זה ליצור באמצעות תוכנת פלאש אתר שהוא כמו טבלת אקסל ולא נראה כמו שום אתר של בנק או של חברה. הוא ביקש ממני להוסיף את הלוגו של איזי פורקס, ואני אפילו לא ידעתי מה זה, חשבתי שזו חברה ששייכת לו. גם לא מילאתי את הסכומים, אלא רק עשיתי עבורו את הדומיין (הכתובת) ואת הטבלאות. אחר-כך העובדים של זוסמן הקלידו את הנתונים.

"רק מי שלא ראה בחיים שלו אתר אמיתי של בנק, יכול היה לחשוב שזה רציני. מבחינת המשטרה מדובר באתר עם לוגו מזויף, והכי קל להם להוכיח כך את ההונאה שלו. אבל לדעתי במשטרה יודעים שזה לא מה שבאמת שיכנע את המשקיעים. רוב הלקוחות גם לא הגישו נגדו תלונה, כי הכספים שהשקיעו אצלו לא היו מדווחים".

"'הפונזי' עשה את עצמו"

ח' היה מעדיף ששמו לא ישתרבב לכתב האישום החמור נגד זוסמן, ולדבריו המשטרה והפרקליטות יודעים שהוא פעל בתום-לב.

"מסרתי הצהרות במשטרה, וגם נערך עימות ביני לבין זוסמן, אבל המשטרה יודעת שאין לי שום קשר למעשים". הוא מבהיר. "בעימות שנערך בינינו זוסמן כל הזמן שתק, למרות שהשוטרים אמרו לו שאם הוא ממשיך לשתוק, הוא מסבך גם אותי. אני התייעצתי עם עורכי דין ואמרתי את האמת".

באופן מפתיע ח' מגלה כלפי זוסמן אמפתיה. "גם עכשיו אני חושב שזוסמן הוא בן אדם טוב ביסודו. אני לא פסיכולוג, אבל אני חושב שזה מקרה מאוד מיוחד של אדם טוב שנפל. אולי הוא טעה בהשקעה של מישהו, ואז נאלץ לשנות את התנהגותו, וכבר לא יכול היה להתחרט או לסגת. כל מי שהכיר את הבן אדם אומר שזה לא התחיל בהונאה אלא מרווחים אמיתיים שעשה בשוק ההון. הוא כל-כך הצליח, כי הוא היה בן אדם מיוחד מאוד חברותי, שנתן תמיד המון צדקה".

ח' מנסה לספק הסבר להסתבכותו לכאורה של זוסמן. "כנראה כשהוא נקלע למצב שהוא לא יכול היה לעמוד בהחזרים, ה'פונזי' עשה את עצמו", הוא אומר. "אני רציתי להשקיע אצלו כסף, והוא לא הסכים לקחת. הוא לקח רק מ'שועי עולם', שיידע שהוא יוכל לישון בלילה, גם אם לא יוכל להחזיר להם כסף.

"הוא עשה 'שואו' עם הכסף שלו, אבל עדיין לא חי ברמות מטורפות - היה נוסע על טוסטוס ולא על פורשה. אני יודע שעם חלק מהמשקיעים הוא יכול היה להסתדר, אבל בהמשך היו לו משקיעים רוסים עם שמות מפחידים של רוסים, כמו 'דימה' ו'סרגיי', ולהם הוא כבר לא יכול היה להחזיר את הכסף".