"סבירות של 15% שהפד ישיק תוכנית תמרוץ שלישית"

ביל קונינגהאם, ראש מחלקת מחקר בחברת הייעוץ סטייט-סטריט: "הסבירות להחלת QE3 תהא כפונקציה של תמונת הצמיחה" ■ "ה'פד' לא יעשה דבר עד שלא יהיה צורך ברור בסיוע"

"יש סבירות מאד נמוכה שהפדרל ריזרב ישיק תוכנית הרחבה כמותית שלישית, אחרי שרכישות האג"ח במסגרת ה-QE2 יסתיימו בחודש הבא", כך אומרים מומחים מחברת הייעוץ האמריקנית סטייט-סטריט.

"הסבירות היא די נמוכה, אולי 10% או 15%, ותתממש כפונקציה של תמונת הצמיחה של הכלכלה האמריקנית", אמר ביל קונינגהאם, ראש מחלקת מחקר בסטייט-סטריט. "כמו שזה נראה כרגע, הפדרל ריזרב יהיה חייב להתגבר על כמות גדולה של רעש חיצוני והתנגחויות פוליטיות בכדי להחיל QE3".

קונינגהאם סבור כי "המציאות תצטרך להיות מאד ברורה: יהיה צריך להיות ברור בצורה מוחלטת כי השווקים זקוקים לסיוע מוניטרי נוסף - אחרת, ה'פד' לא הולך לעשות שום דבר בקשר ל-QE3 או העלאה של המיסים, עד אשר השווקים יוכיחו שהם זקוקים לכך", דברי קונינגהאם.

ברקע, נזכיר כי תוכנית ההרחבה הכמותית (QE2) עליה הכריז בן ברננקי, החלה רשמית בנובמבר ועתידה להסתיים ביוני השנה. התוכנית כוללת רכישת אג"ח בהיקף 600 מיליארד דולר, ומטרותיה היו הזרמת הון לשווקים ויצירת מקומות עבודה חדשים בכלכלה האמריקנית.

עם סיום התוכנית המתקרב, מתגברים הקולות בקרב מומחים פיננסיים בארה"ב כי ה'פד' ייאלץ לנקוט במדיניות של רכישות נוספות. כך, למשל, מעריך דוקטור פרנק שוסטק, כלכלן תיאורטי ב-MF גלובאל, כי "כאשר מדיניות הרכישות של ה'פד' תיפסק, השווק יחווה האטה בצמיחה - בועות פעילות יתפוצצו". שוסטק מאמין כי ה'פד' ייאלץ לבצע רכישות נוספות, בסופו של דבר.