"יש מקום נוסף ללחץ כלפי מטה על מחירי המניות בקרוב"

רפי גוזלן, כלכלן המאקרו של בית ההשקעות, מזהיר אך מרגיע: "סביר להניח כי הירידות שחוותה הבורסה בתקופה האחרונה הוא מהלך תיקון רגיל בשוקי המניות"

בפתיחתו של שבוע מסחר חדש באחד-העם, מפרסם רפי גוזלן, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, הערכה לפיה בהנחה שלא יוחרף משבר החוב האירופי לכלל משבר מערכתי, סביר להניח כי התיקון שחוותה הבורסה המקומית בתקופה האחרונה הוא מהלך תיקון רגיל בשוקי המניות.

עם זאת, מעריך גוזלן כי בהשוואה למהלכים זהים בעבר - יש מקום נוסף ללחץ כלפי מטה על מחירי המניות בתקופה הקרובה, אך היות וישנה הסתברות גבוהה יותר לתרחיש של האטה זמנית בפעילות הכלכלית הגלובאלית, מומלץ לנצל את השלב הבא של הירידות להגדלת הפוזיציה המנייתית.

גוזלן מפרט כי הכלכלה העולמית נמצאת בעיצומה של האטה של אמצע מחזור העסקים. "אחד הסימנים העיקריים לכך שמדובר בהאטה ולא מעבר לכך, כלומר מיתון, היא העובדה שהפירמות עדיין מתנהלות בזהירות יחסית ולא נצפתה בניית מלאים חריגה. בנוסף, ואולי הסימן החשוב יותר, הוא התנאים הפיננסיים הנוחים המאפיינים את מרבית המדינות בין אם במפותחות ובין אם המתפתחות ששומרות ברובן על רמת ריבית ריאלית אפסית או שלילית", כותב גוזלן.

גוזלן מזהיר את המשקיעים כי למרות שלא מדובר בנפילה חוזרת למיתון, הרי שעוצמת התיקונים השליליים בשוק המניות בתקופות אלו אינה זניחה והיא פונקציה של עוצמת החששות. גוזלן בדק האטות דומות במחזורי פעילות כלכלית קודמות ומצא כי התיקונים כלפי מטה במדדי המניות המובילים, סביב חששות מהאטה בפעילות, נעו במרבית המקרים בין 7% ל-20%.

בהקשר לריבית בנק ישראל, אשר הועלתה בשבוע שעבר ב-0.25% ל-3.25%, מעריך גוזלן כי השוק רואה סימנים לעמדה ניצית יותר של בנק ישראל, שכן העלאת הריבית בוצעה למרות שבעבר הבנק ניצל מצבים דומים בכדי להותיר את הריבית ללא שינוי, וכן מתרבות לאחרונה ההתבטאויות מצד הבנק לכך שלא צפויה פגיעה בייצוא הישראלי ברמות הנוכחיות של השקל. "אם הבנק יהיה עקבי בהערכה זו, ייתכן שאנו עדים למפנה במכלול השיקולים המנחים את המדיניות המוניטארית, כלומר מתן משקל גבוה יותר לסביבת האינפלציה על פני שער החליפין והצמיחה", מסכם גוזלן.