ועדת החינוך: להקפיא את הדחת יצחק טוניק מגלי צה"ל

‎‎בדיון על פיטוריו של מפקד גל"צ אמר קצין חינוך ראשי: "לא הייתי שותף בהחלטת שר הביטחון. אין דופי בעבודת טוניק" ■ ח"כ נחמן שי: "גלי צה"ל נפלה קורבן לתאוות הכוח של הפוליטיקאים"‏

‎‎‏"לא הייתי שותף בהחלטה של שר הביטחון. אין דופי בעבודתו של יצחק טוניק, ואני יכול לומר שהוא היה מפקד טוב מאוד לגלי צה"ל" - כך אמר היום (ב') קצין חינוך ראשי, תא"ל אלי שרמייסטר, המשמש גם כמפקד הישיר של גלי צה"ל.

הדברים נאמרו במסגרת דיון שהתקיים בוועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ אלכס מילר, כשבועיים לאחר הסערה התקשורתית סביב הדחתו של מפקד גלי צה"ל, יצחק טוניק.

‏‏הוועדה קראה לשר הביטחון אהוד ברק להקפיא את הדחת טוניק עד לקבלת החלטה עניינית שאינה נסמכת על שיקולים זרים. בנוסף קרא יו"ר הוועדה, ח"כ מילר, לכינון רפורמה בגלי צה"ל בדומה לרפורמה ברשות השידור, שתקבע בין היתר את אורך כהונתו של העומד בראש אמצעי התקשורת ואת הליך מינויו ופיטוריו.‏

‏בין חברי הכנסת שנכחו בדיון שררה תמימות-דעים לגבי העובדה שאופן פיטוריו של טוניק נעשה בצורה לא ראויה. ח"כ נחמן שי, שביקש מיו"ר הוועדה לקיים את הדיון, אמר כי באופן פעולתו של שר הביטחון אהוד ברק היה לקוי הן מבחינה ממלכתית, הן מבחינה אישית והן מבחינה ציבורית.

"מדובר בהליך עקום ולא מקובל לחלוטין", אמר ח"כ שי. "מפקדים בגלי צה"ל שירתו בעבר תקופות ארוכות. עובדה שכל המפקדים פרשו בעצמם בצורה שכיבדה אותם ואת התחנה. במובן האישי, לא ברור מדוע טוניק זכה לעלבון כזה".

‏‏בתגובה לדברים אמר קצין חינוך ראשי, תא"ל שרמייסטר, כי "ההחלטה על קצבת הקדנציה של מפקד גלי צה"ל התקבלה כמה שבועות לפני הודעה הפומבית, אבל אני יכול להודיע שחלה איזו תקלה בהעברת המידע אליו".

‏‏גם ח"כ אורי אורבך ביקר את הליך הפיטורים של טוניק ואמר, בהתייחסו לשר הביטחון ברק, כי "אין חוק להיות בן אדם, ככה לא מודיעים לאף אחד שהוא מאבד את תפקידו. שר הביטחון מחפש אנשי חצר. הוא רוצה אנשים שאומרים 'בוקר טוב' ו'ערב טוב המפקד'".

אורבך הציע לבסוף כי שר הביטחון לא יוכל למנות בעתיד את מפקד התחנה לבדו.‏

‏ח"כ שי אמר עוד בדיון כי "גלי צה"ל נפלה קורבן לתאוות הכוח של הפוליטיקאים - מה שהתגלה לציבור על-ידי אופן הפיטורים. זו פרצה שצריך לעגן בחוק".

‏‏ח"כ דני דנון קרא בדיון לשר הביטחון ל"הסיר את ידיו מגלי צה"ל". לדבריו, "שר הביטחון מנסה להקפיא את כל הכתבים והעורכים בתחנה הצה"לית" כדי שהיא תתאים לו.

לבסוף אמר דנון כי הוא מבקש להעביר לשר מסר כי הוועדה לא תיתן לברק "להקפיא את גלי צה"ל".‏

‏במהלך הדיון הביעו חברי הכנסת את הצורך בהשוואת הנהלים והכללים של מינוי מנכ"ל רשות השידור, כפי שיבואו לידי ביטוי בחוק רשות השידור שנמצא בימים אלה בדיונים מתקדמים, לגלי צה"ל.

לדברי ח"כ מילר, "לא יעלה על הדעת שהכנסת עוסקת ברשות השידור ולא בגלי צה"ל. נחוצה השוואה בין אופן הטיפול והפיקוח על רשות השידור לבין אופן הטיפול בגלי צה"ל. לא יכול להיות ששר הביטחון יקבל החלטות ללא פיקוח חיצוני".‏

‏יצחק לבני, מפקד גלי צה"ל בין 1967 ל-1974 ויו"ר רשות השידור בעבר, שזומן לדיון, הזכיר כי "אהוד ברק רצה כבר בעבר לסגור את גלי צה"ל, אבל הציבור רצה אחרת, וגם היום הוא רוצה אחרת".

לטענת לבני, כדי למנוע את הקשר או התלות בפוליטיקאים, "עלתה בעבר הצעה ששופט עליון יעמוד בראש ועדת האיתור למפקד גלי צה"ל", ואולם ההצעה הזאת לא קרמה עור וגידים.

‏‏ח"כ ניצן הורביץ, שנכח אף הוא בדיון, אמר כי הרייטינג הגבוה של גלי צה"ל מוכיח כל פעם מחדש כי "אפשר לייצר גם איכות וגם רייטינג", וכי אין סתירה ביניהם. ‏‏‎‎‏