אכזבה מצעדי שטייניץ: "הצעירים ייפגעו כי השכירות תזנק"

(עדכון) שר האוצר הודיע על תוכנית לבלימת העלייה במחירי הדירות ■ שי הניג, מנכ"ל אפגד: "הסבת משרדים לבנייני מגורים היא תופעת שוליים" ■ ח"כ כרמל שאמה הכהן: "הפטור ממס שבח למשקיעים הינו עיוות היסטורי; צעד אמיץ ולא פופולרי, מגיע יישר כח לשר האוצר"

שר האוצר יובל שטייניץ כינס היום (ג') מסיבת עיתונאים בה הציג את צעדיו לבלימת מחירי הנדל"ן - על ידי מתן פטור זמני ממס שבח, שנועד לדרבן את משקיעי הנדל"ן למכור את דירותיהם . האוצר הציג 2 צעדים עיקריים, האחד נוגע למס שבח והשני לדירות מגורים המשמשות למשרדים. החל מ-2013 החליט האוצר לבטל את הפטור ממס שבח על דירה להשקעה, כלומר על דירה שנייה ומעלה. כיום קיים פטור ממס שבח למוכרי דירות להשקעה, פטור זמני לשנים 2011-2012.

בשוק ובפוליטיקה, נשמעו תגובות מעורבות לצעדיו של שטייניץ.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן:

"הפטור ממס שבח למשקיעים הינו עיוות היסטורי, שמעבר להיותו אחד מיסודות בועת הנדלן הוא גם הפטור הכי לא צודק בספר החוקים. פטור זה שירת רק את העשירים בעלי הדירות, שהרי האזרח הממוצע ובטח השכבות החלשות אינם מחזיקים דירות מיותרות.

"הפטור הזה, לאחר החלת הרפורמה שמיסתה את אפיקי שוק ההון השונים נוצל מיום ליום יותר על ידי בעלי האפשרות להרוויח הון מבלי לשלם עליו מס דבר שהסיט יותר ויותר הון לשוק הדיור. בשורה התחתונה, בעלי ההון הרוויחו מהפטור תוך ניפוח מחירי הדיור שאת המחירים משלמים הזוגות הצעירים. זהו צעד אמיץ ולא פופולרי ולכן מגיע יישר כח וברכות לשר האוצר ולצוות משרדו".

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין, משפטנית ואגרונומית:

"רוכשי דירה שנייה המייעדים את רכישת הדירה להשקעה משכירים את הנכס. היום יש ביקושים רבים לדירות בהשכרה מאחר שיש שיותר רווקים המגיעים לגילאי ה-30 ויש יותר משפחות צעירות בגילאים בוגרים יותר מאשר בעבר. מיסוי על דירה שנייה יעלה באופן ישיר את שכר הדירה כי היצע דירות להשכרה יקטן, דבר שיפגע הן במעמד הביניים שרוכש דירה שנייה והן באוכלוסייה הצעירה, בסטודנטים ושוב באותם זוגות צעירים.

"המלצתי היא להפסיק להתעסק בשוליים ולעבור לעיקר, יש להפשיר קרקעות ולהגדיל את ההיצע. זהו הפתרון המשמעותי שיכול להביא לשינויים בשוק הנדל"ן. כל עוד זה לא יבוצע ימשיכו לפגוע בשכבות החלשות ובמעמד הביניים. אז למה להקשות?"

חנן מור, יו"ר קבוצת חנן מור:

"למשקיעי הדירות למגורים נוצרה שעת כושר מצויינת לעשות אקזיט ולמכור את הדירות שברשותם במחיר גבוה. הכסף ייהנה מריבית גבוהה בפיקדונות ובמקביל יוכלו לחפש את הזדמנויות חדשות להשקעה".

ד"ר רינה דגני, יו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה ומתכננת ערים:

"הפתרונות עליהם הכריז שר האוצר, יועיל בשוליים ויפגע בשני קהלים חשובים - המשקיעים ובעלי העסקים. התמריץ של פטור ממס שבח לא יועיל כי למשקיעים כיום אין מה לעשות עם הכסף מחוץ לשוק הנדל"ן. הבנקים לא מציעים ריבית אטרקטיבית וגם שוק ההון לא מצליח להתאושש. התשואה שהם מקבלים על השכרת הדירות עדיין גבוהה מכל פתרון אחר אליו דוחקת אותם הממשלה. כיום מצויות בשוק למעלה מחצי מיליון דירות של משקיעים ואני מעריכה כי רק חלק זעום מהם יבחר באופציה של לשחרר את הדירה לשוק.

"אם שר האוצר חושב שמשקיעים יציפו בחודשים הקרובים את השוק בדירות, הוא טועה. לגבי הדירות המשמשות לעסקים, הפתרון יועיל אולי רק לטווח רחוק כי לוקח זמן ליישם אותו. בעלי עסקים השוכנים בדירות לא ימהרו לפנות אותן, כי ישלמו יותר מיסים במקום חדש על משרד קטן יותר. זהו פתרון שלא מהווה תמריץ, אינו מוצדק ועלול להוביל לעליית מחירי השירותים. אני עדיין משוכנעת כי הפתרון למשבר בשוק הנדל"ן לא מצוי בהטלת מיסים נוספים והגבלות על משקיעים ורוכשי דירות".

יוסי פרשקובסקי, מנכ"ל חברת פרשקובסקי השקעות ובניין:

"שוק הנדל"ן למגורים בישראל תלוי בביקוש ובהיצע, ויש לטפל בתחום ההיצע. המהלכים של הממשלה בתחום הקטנת הביקושים עלולים ליצור נזק בלתי הפיך ולגרום לכסף טוב לצאת לחו"ל. כבר היום חברתנו בודקת פעילות של מגורים בארה"ב, שם יש הזדמנויות רבות ומעניינות".

ברנרד רסקין, מנכ"ל רי-מקס ישראל:

"אני עדיין לא מבין את ההתנגדות למשקיעים. כל הזמן מתלוננים שהשכירות גבוהה מידי והמהלכים האלו רק יעלו את גובה השכירויות, כיוון שפחות משקיעים משמע פחות דירות להשכרה ועלייה במחירי השכירויות. האנשים שיפגעו הם אלו שלא יכולים לקנות דירה כי אין להם יכולת כלכלית או אלו שחיים בדירה זמנית, כמו למשל הסטודנטים בתל אביב. יש יותר מידי מעורבות ומניפולציות".

שי הניג, מנכ"ל חברת אפגד: "העלאת המיסוי על דירה שנייה מעשיר את קופת המדינה ובא לטפל בסוגיית הביקוש. אך הטיפול הנכון במצוקת הדיור הוא טיפול בסוגיית ההיצע. המדינה לאורך כל הדרך מנצלת את המצוקה האמיתית בענף כדי להעשיר את קופת המדינה על חשבון הרוכשים.

"הדרך היחידה שבה הממשלה תקל על הרוכשים היא לא לנסות ולהרוויח את המקסימום על כל יחידת קרקע שמוכר מינהל מקרקעי ישראל, אלא הצפת השוק בהיצע קרקעות במחיר נמוך. באשר להסבת משרדים לבנייני מגורים, מדובר בתופעת שוליים שלא מהווה פתרון כולל למצב".

ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, אמר כי שר האוצר ממשיך ונוקט בצעדים שלא מסייעים לענף הבנייה ולרוכשי הדירות ומטרתם רק להעשיר את קופת המדינה. "נראה כי מסיבות העיתונאים המרובות מטרתן רק לייצר כותרות שמאחריהן אין כל פעילות ממשית רק צעדים מינוריים וחסרי משמעות שיוצרים בלבול וחוסר ודאות בקרב הרוכשים ולא נותנים להם שום בשורה ממשית או אופק לבלימת המחירים. הפטור הזמני ממס שבח יגרום אולי בטווח הקצר לכך שמשקיעים ימכרו מספר דירות מועטות אולם כל דירה שיוצאת משוק המשקיעים נגרעת משוק הדירות להשכרה ולא מייצרת פתרון דיור".

עו"ד דורון לוי, שותף במשרד עמית פולק מטלון: "להכרזה של האוצר להטיל מס שבח על מי שמוכר דירה שנייה בשנים 2012-2013 אין שום אפקט על מחירי דירות יד 2. זו המדיניות של מס הכנסה מאז ומתמיד, להטיל מס על דירות למגורים, אך במצב רגיל, הסיכוי שלהם להעביר את אותה מדיניות בועדת הכספים היא אפסית, אולם כעת כאשר הם עוטפים זאת כ"התמודדות עם שוק הנדל"ן", הסיכוי שזה יעבור בועדת הכספים, הוא גדול יותר וכמו במקרה של המס על הבורסה, הם מקווים להשאיר את זה כמס לתמיד".

"אין שום משמעות להכרזה הנוכחית של האוצר, מלבד לייצר תקדים למדיניות שכבר קיימת. היום קיימת השפעה גדולה מאוד מהמיסים שקיימים במשק ואני לא חושב שזה נכון להתייחס לשנת 2013 כשאנחנו נמצאים במחצית 2011 ומה שקורה בארץ בשוק הנדל"ן היום, מאוד יכול להשתנות בעוד שנה וחצי. גם בנוגע למתן פטור ממס שבח למי שימכור דירה למגורים שמשמשת כיום למשרדים, אני לא רואה שום השפעה על השוק, מאחר ואין כמעט אף אחד היום שיש לו דירה שהוא משכיר אותה בתור משרד, מאחר ועל דירת מגורים להשכרה הוא מרוויח הרבה יותר. אני לא רואה איך ההכרזה הנוכחית של משרד האוצר תביא לשינוי המיוחל בשוק הנדל"ן בתקופה הקרובה".

יו"ר קרן פייר, שלמה גרופמן: "הממשלה מצאה שיטה חדשה לטיפול בנדל"ן - קיום מסיבות עיתונאים. שוב הקשבנו לשר האוצר שאני מאוד מעריך אותו בכל הקשור לניסיון להורדת מחירים, אבל לצערי גם האבן הענקית שזרק היום לא תפגע במטרה".