פטור זמני ממס שבח במכירת דירות להשקעה

(עדכון) - שר האוצר: "אנו מוציאים היום פטיש 5 קילו על עליית מחירי הדירות; את פטיש ה-10 קילו אני משאיר בתרמיל" ■ "נוציא חלקית את המשקיעים משוק הנדל"ן - יש לכם 20 חודשים למכור דירות" ■ "יש 50 אלף דירות מגורים המשמשות לעסקים"

שר האוצר יובל שטייניץ כינס היום (ג') מסיבת עיתונאים בה מציג את צעדיו לבלימת מחירי הנדל"ן - על ידי מתן פטור זמני ממס שבח, שנועד לדרבן את משקיעי הנדל"ן למכור את דירותיהם . אתר "גלובס" עביר את מסיבת העיתונאים בשידור חי.

"זה כמה חודשים שאני שוקל צעדים נוספים ומשמעותיים כדי לבלום ולשנות את דינמיקת המחירים בשוק הדיור בישראל", אמר שטייניץ בתחילת דבריו. "שוק הדיור נמצא לאחר כמעט עשור של בנייה מופחתת ואנו מעריכים שנצבר בו עד היום גירעון של 50 אלף דירות. ב-3 השנים האחרונות, כתוצאה מהמחסור בדירות והריבית הנמוכה, חווינו עליות מחירים משמעותיות. הן הגיעו לרמה שיש בה פגיעה משמעותית בחברה".

שר האוצר הודיע על "עליית מדרגה" בצעדים, שמטרתם הינה "לשנות את דינמיקת המחירים בישראל, דהיינו להוביל להורדת מחירים מסוימת. עד עכשיו השתמשנו בהרבה פטישים של חצי קילו כדי לחבוט בעליית המחירים - והיום אנחנו מוציאים מהתרמיל פטיש של 5 קילו כדי לתת מכה רצינית ומשמעותית כבר במחצית השנייה של 2011 למחירי הדירות. את פטיש ה-10 קילו השארתי בינתיים בתרמיל ואם נראה שהמחירים לא יירדו עד סוף השנה - נשקול גם שימוש בפטיש נוסף, דרמטי יותר".

האוצר הציג 2 צעדים עיקריים, האחד נוגע למס שבח והשני לדירות מגורים המשמשות למשרדים. החל מ-2013 החליט האוצר לבטל את הפטור ממס שבח על דירה להשקעה, כלומר על דירה שנייה ומעלה. כיום קיים פטור ממס שבח למוכרי דירות להשקעה, פטור זמני לשנים 2011-2012.

"המסר ברור", אמר שטייניץ, "מי שרוצה למכור דירה להשקעה - נותרו לו 20 חודשים ליהנות מפטור ממס שבח". שטייניץ הביע תקווה כי הדירות שיימכרו על ידי המשקיעים יופנו לזוגות הצעירים המעוניינים לרכוש את דירתם הראשונה. "נוציא חלקית את המשקיעים מהשוק הנדל"ן", אמר שטייניץ.

הצעד השני אותו הציג האוצר נוגע לדירות למגורים המשמשות לעסקים. "יש היום 50 אלף דירות ואף יותר - בעיקר באזור המרכז - שנבנו כדירות מגורים ומשמשות לעסקים, משרדים של רופאי שיניים, עורכי דין וכו'. אנו מעוניינים לתת תמריץ משמעותי למי שימכור את דירת המגורים המשמשת לעסקים, עד 2013. ניתן פטור מלא ממס שבח עד תחילת 2013 לכל בעל דירה כזו שימכור אותה".

מנכ"ל האוצר חיים שני אמר כי באוצר מקווים שהצעדים החדשים יביאו לפינוי "אלפי דירות בת"א" לבדה.

בתשובה לשאלות אמר שטייניץ כי "יש הגברה מאוד מאוד משמעותית של התחלות הבנייה במדינה כבר היום, וזה צפוי להימשך גם בשנתיים הבאות. הצעדים שהכרזנו עליהם היום הם בכיוון של הסטת היצע. מדובר בשוק גדול של דירות המשמשות כיום לעסקים שונים ולכן גם הפוטנציאל גדול. על שוק השכירות לא צריכה להיות השפעה דרמטית אבל בטווח הארוך יכולה להיות השפעה בכיוון של ריסון מכירי השכירויות. יהיה למדינה הפסד מס מסוים, יש ויתור מסוים על הכנסות אבל אנחנו מעריכים שנוכל להתמודד איתו".

שר האוצר הוסיף כי "ההנחה שלנו היא שהצעדים האלה יכוללו תפנית בדינמיקה בשוק הדיור. אם נדרש אנחנו עשויים לנקוט בצעדים יותר דרמטיים לקראת סוף השנה אם נראה שבלימה והורדת מחירים מתמהמהת. נעקוב אחרי ההתפתחויות בשוק בחצי השנה הקרובה".

"הפעלנו הרבה צעדים בחודשים האחרונים, והם מתואמים בין המשרדים השונים. לא כל הצעדים מגיעים ביחד, מהרבה סיבות. עדיין לא ראינו את התוצאות שאליהם רצינו להגיע ולכן היום אנחנו עולים כמה מדרגות בעוצמה. בעקרון אנחנו נותנים העדפה לזוגות צעירים שרוצים לקנות את דירתם הראשונה למגורים על פני משקיעים מהארץ או מהעולם. אם נצליח, ואנחנו נצליח, לבלום את עליית המחירים ואפילו להוריד אותם קצת, זה יהיה טוב לכולם. גם לזוגות הצעירים וגם למשקיעים מהארץ או מחו"ל".

לגבי הכלכלה בכלל אמר שטייניץ כי "אסור לשכוח שאנחנו עדיין נמצאים באזור הסכנה. צריך לשמור על ההצלחה ועל השיפור בנתוני האבטלה והעלייה בשיעורי ההשתתפות בכוח העבודה. אסור שהסכרים בנושא השכר ייפרצו. צריך לשמור על משמעת כי בגללה הגענו בין השאר למצב הטוב יחסית שבו אנחנו נמצאים".