"מחיר החשמל יזנק אם לא תחודש האספקה ממצרים"

מנכ"ל חברת חשמל, אלי גליקמן, בוועדת הכלכלה: אם ההזרמה לא תחודש ההוצאה של חברת החשמל לייצור חשמל תעלה עד סוף שנת 2011 ב-3.5 מיליארד שקל

"מחירי החשמל יעלו בעשרות אחוזים בחודשים הקרובים אם לא תחודש אספקת הגז ממצרים"- כך התריע היום מנכ"ל חברת חשמל, אלי גליקמן, בדיון שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת בהשלכות אספקת הגז ממצרים על משק האנרגיה בישראל. "הגז הטבעי הוא המקור הטוב ביותר ליצור אנרגיה והמדינה צריכה להתגייס לנושא", אמר גליקמן בדיון. לדבריו, אם ההזרמה לא תחודש ההוצאה של חברת החשמל לייצור חשמל תעלה עד סוף שנת 2011 ב-3.5 מיליארד שקל.

יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה אמר כי "בתרחיש שאין גז מצרי עד סוף השנה מדובר על עלייה של 16% בתעריף החשמל".

סגן נשיא בכיר בקבוצת מרחב, נמרוד נוביק, אמר בדיון, שהתקיים ביוזמתו של ח"כ רוברט טיבייב (קדימה), כי הצינור המצרי תוקן, וממשלת מצרים לקראת סיום העבודות שנועדו לשדרג את תשתית האבטחה על הצינור המצרי, באופן שימנע פיגועים נוספים בעתיד. "לפי מידע לא רשמי שיש לנו הטיפול בתשתית האבטחה עומד לפני סיום או שכבר הסתיים", אמר נוביק, "הצפי של מקורותינו בקהיר שההזרמה תתחדש תוך ימים. שותפינו בעלי המניות הזרים נחושים להגן על השקעתם. השותף האמריקאי הגיש לממשלת מצרים בקשה לבוררות בינ"ל בוושינגטון. ממשלת מצרים ביקשה לעדכן את מחיר הגז ואנחנו סרבנו".

לדבריו, אין החלטה במצרים לא לחדש את ההזרמה, אבל הפקידים בדרג הביניים מעדיפים שלא לקבל החלטות לא פופלאריות על חידוש ההזרמה ללא גיבוי פוליטי מבכיריהם. "אין ספק שבמצרים הבינו היטב את הצהרת הנשיא אובמה כי חבילת הסיוע למצרים בהיקף של מיליארד דולר, ומיליארד דולר מחיקת חובות למצרים מותנית בכך שהמצרים יעמדו בכל התחייבויותיהם. ברור שהסכם הגז, בהיותו מגובה בהסכם השלום בין המדינות, נכלל בהתחייבויות של המצרים, ואין לי ספק שהם יודעים ומבינים זאת", הוסיף נוביק.

הוא הסביר כי בעלי המניות הזרים ב-EMG נחושים להגן על השקעתם, "וממשלת מצרים לא רוצה לעמוד בפני תביעות של מיליארדים, לא רק על הפגיעה בבעלי המניות, אלא גם על הפגיעה בלקוחות הישראלים שהשקיעו במתקנים המתאימים לגז טבעי", אמר.

לנוכח הדברים ביקש טיבייב לקיים דיון דחוף בתרחיש של גידול במחירי החשמל לצרכנים. "נראה לי מוזר שמדינת ישראל נשענת על מקורות עמומים מקהיר. האם חזרנו לתקופה בה רדיו קהיר מנסה להפעיל תעמולה בקרב הציבור בישראל. אנחנו רוצים לדעת באופן ברור מה עתידו של הצינור והגז. אני יצאתי עם תחושה קשה לפיה לא ברור כלל העתיד ומדינת ישראל צריכה להתנהל כאילו אין גז לא עכשיו ולא באופק", אמר.

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תמתין כשבוע לחידוש הזרמת הגז ואז תבחן הוועדה את צעדיה.