"קיצור החופש הגדול יביא לעליית מחירים בענף התיירות"

‎‏150 אלף ישראלים תיכננו חופשה לשבוע האחרון של אוגוסט ■ דודו מחלב, סמנכ"ל השיווק של ארקיע: "קיצור החופש הגדול ייצור השנה ביקושים מאוד גבוהים לתקופה קצרה מאוד"

בשורת קיצור החופש הגדול ב-5 ימים התקבלה בתמיהה רבה בציבור, זאת בשל ההתראה המאוחרת - חודש לפני היציאה לחופש הגדול.

הרוב מברכים על מהות ההחלטה, אולם ההשלכות על שינוי מועד סיום החופשה עשויות לפגוע גם בכיס של צרכנים רבים ושל בתי עסק: ימי הקיץ הם המועד החם למעברי דירה, ולפיכך רבים מתזמנים את המעבר לפני תחילת הלימודים - המשמעות היא הזמנת בעלי מקצוע, לרבות מובילים, מדבירים, התקנות של ריהוט וציוד לבית וכדומה. גם קייטנות ומחנות קיץ שנקבעים לסוף החופשה יצטרכו להיערך לשינוי, וכך גם הופעות והצגות, פעילויות לילדים ועוד.

אחד הענפים שבהם הפגיעה בכיס תהיה כנראה המשמעותית ביותר הוא ענף התיירות. יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס, מעריך כי 150 אלף ישראלים תיכננו את חופשתם לשבוע האחרון של החופש, זאת בשל חופשות מרוכזות בתאריכים הללו במוסדות ובארגונים גדולים, מיעוט בקייטנות, חופשה בגני הילדים הפרטיים, ומשום שרבים מעדיפים לצאת לנופש אחרי 9 באב שחל השנה ב-9 אוגוסט.

"רבים מהם לא ישנו את התוכניות, וניאלץ לגבות דמי ביטול בכל מקרה", הוא אומר ומסביר: "את בתי-המלון בחו"ל או את חברות התעופה לא מעניין קיצור החופשה בישראל, כך שדמי ביטול הם נגזרת של מדיניות ההזמנה וחברת התעופה".

חברות התעופה מחכות

ההודעה על קיצור החופש הגדול יצרה בלבול בקרב מי שכבר הזמין חופשות למועדים שבהם אמורה שנת הלימודים כבר להתחיל.

אורי אלון, מנכ"ל גוליבר, מסר כי "מרגע שפורסמה הידיעה באמצעי התקשורת, החלו להתקשר למוקד הטלפוני של החברה לקוחות אשר הזמינו חופשות לסוף החופש הגדול, וביקשו לבדוק את האופציות והזכויות שלהם להזזת החופשה או לביטולה מול חברות התעופה.

לדברי זפרני, יש מי שכבר מבקשים לבדוק תאריכים מוקדמים, אולם גם שינוי של מועד החופשה כרוך בדמי ביטול - "לדוגמה, נופש של שיט שרוצים להזיז את התאריך שלו - אנחנו נצטרך לבטל את הקיים ולהזמין חדש - שוב, בהיבט של הספקים זהו ביטול לכל דבר, והם ידרשו על כך קנס".

עד כה, במרבית חברות התעופה לא יוצאים בהצהרות לגבי התמודדותן עם קיצור החופשה, והן עדיין ממתינות לראות "לאן נושבת הרוח".

דודו מחלב, סמנכ"ל השיווק של ארקיע, אומר: "השבוע האחרון של חודש אוגוסט נחשב מאז ומתמיד לשבוע השיא בקרב הצרכן הישראלי. הזמנות הנופש לשבוע זה, שבו יוצאים גם מרבית מוסדות הציבור ומשרדי הממשלה לחופשה מרוכזת, מתבצעות זמן רב מראש, ונכון להיום הוזמנו כבר כ-30% ממקומות הנופש לשבוע זה. הביקושים הגדולים לתאריכים אלה מביאים גם לעליית מחירים, ושבוע זה נחשב לאחד היקרים במהלך השנה".

מחלב אומר כי עם פרסום ההחלטה בדבר קיצור החופש הגדול הוחלט בארקיע לאפשר למי שהזמין חופשה משפחתית לתאריכים אלה - ויבקש להמיר אותה לחופשה בתאריכים אחרים - לעשות זאת.

במקביל החלו בחברה להיערך לביקושים הצפויים כעת בשבוע שבין ה-20 ל-26 באוגוסט: "קיצור החופש הגדול ייצור השנה ביקושים מאוד גבוהים לתקופה קצרה מאוד, ולכן צפויה גם עליית מחירים", אומר מחלב.

הארכת חופשת סוכות ב-3 ימים, הוא סבור, תאפשר ליותר ישראלים לצאת לחו"ל בחודש אוקטובר. לדברי מחלב, מחירי הטיסות ובתי-המלון יורדים לרוב בחודש אוקטובר, והישראלים יוכלו לנצל את החופשה הארוכה לנסיעות לחו"ל.

הפיצוי לא מפצה

אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, סבור לעומתו כי הפיצוי שמקבלים על תוספת ימי חופשה בתקופת החגים, שיוצרת רצף של כשבועיים חופשה, לא ממש מפצה על קיצור החופשה הגדולה, כי באוקטובר חופשות הים-שמש, כמו יוון למשל, כבר לא רלוונטיות כיוון שכבר קר מדי.

עצומה נגד קיצור החופש לשנה הנוכחית כבר יצאה לדרך, ומי שעומד מאחוריה הוא תלמיד תיכון המתוכנן לנפוש עם משפחתו בשבוע האחרון של אוגוסט :"אני הוא אחד מהתלמידים הללו אשר יילך ללימודים ב-1 בספטמבר, כיוון שאנפוש בשוויץ. אני מקווה שבעזרת עצומה זו משרד החינוך ישנה את החלטתו, ושנת הלימודים 2011 תתחיל כמו תמיד, ב-1 בספטמבר, ואילו שנת הלימודים 2012 תתחיל ב-26 לאוגוסט כמו שהוחלט.

כך או כך, כדאי להמתין ולראות בימים הקרובים האם המשרד יעמוד על כוונתו להחיל את השינוי כבר השנה, או שבלחץ הגורמים השונים יידחו לעת עתה התוכניות לשנת לימודים אחרת.

סער: "דחייה בשנה - סכנה לביטול"

שר החינוך, גדעון סער, התייחס היום בגלי צה"ל לביקורת על המהלך: "לא באתי להיות שר החינוך כדי שהדברים יישארו כפי שהם. שינויים הם תמיד קשים, ותמיד נתקלים בהתנגדויות. הכי קל לשבת במקום".

הוא הסביר את השינוי באומרו: "אין שום רצף לימודי מינימלי עד ראש השנה, והיינו חייבים לבצע תהליך שמארגן בצורה שונה את ימי הלימודים והחופשות. ייתכן שמדובר רק בצעד ראשון; בינתיים, תמיד יש בעיות שצריך להסתגל אליהן.

"אני לא מקל ראש או מזלזל בחוסר הנוחות שנגרם בגלל ההחלטה, אבל לא מדובר ביומיים מראש, אלא ב-3 חודשים. במקרים חריגים נדע להתחשב. אני מכיר את מדינת ישראל. דחיית המהלך בעוד שנה היתה מסכנת את ביצועו", אמר סער.

כך תושפע התיירות מקיצור החופש:

■ 150 אלף ישראלים תיכננו חופשה לשבוע האחרון של אוגוסט.

■ שינוי מועד החופשה כרוך בדמי ביטול.

■ באוקטובר חופשות הים-שמש כבר לא רלוונטיות בשל מזג-האוויר.

■ השינוי ייצור ביקושים מאוד גבוהים לשבוע שיתחיל ב-20 באוגוסט, ולכן צפויה גם עליית מחירים.