תחזיות: אופ"ק לא תעלה את תפוקת הנפט למרות המחיר

כך עולה מסקר של סוכנות הידיעות בלומברג ■ "מדובר באחת הפגישות החשובות של אופ"ק בעשור האחרון" ■ HSBC העלה את התחזית למחיר הנפט מסוג ברנט ב-34% ל-110 ד'

אופ"ק (OPEC), ארגון המדינות המייצאות נפט, לא יעלה או יוריד את כמות ייצור הנפט בשבוע הבא למרות הקולות הגוברים להורדת הלחץ ממחירי הנפט, כך עולה מסקר של סוכנות הידעות בלומברג. בתוך כך, בנק HSBC העלה את התחזית שלו למחיר הנפט ב-2011. הבנק צופה שמחיר הנפט מסוג ברנט יעלה ב-34% ל-110 דולר לחבית וב-2012 ירד המחיר ל-90 דולר (עלייה של 8.4% מהתחזית הקודמת).

נציגים מהמדינות החברות באופ"ק ייפגשו ב-8 ביוני ולפי הסקר לא יכריזו על שינוי בתפוקת הנפט של המדינות זה החודש השמיני ברציפות. במהלך השנה הנוכחית נפט מסוג ברנט זינק ב-22% על רקע הלחימה בלוב. סוכנות האנרגיה הבינלאומית הצהירה מוקדם יותר השנה כי יש "צורך מיידי" לעוד נפט.

"זו הולכת להיות אחת הפגישות החשובות ביותר של אופ"ק בעשור האחרון", אמר ג'ואנס בניגני, בכיר בחברת הייעוץ JBC Energy GmbH שטוען כי נציגי המדינות החברות באופ"ק לא יעלו את תפוקת הנפט ב-2 מיליון חביות למרות הצורך בשוק. "הבחירה הקלה תהיה לפרסם הודעה שעליית המחירים אינה הכרחית כך שהמשקיעים יירגעו. עם זאת, מדובר באסטרטגיה מסוכנת שיכולה להביא את המחיר לחבית ל-150 דולר".

מחיר הנפט קרוב לרף ה-100 דולר לחבית כשברקע נתוני מאקרו מאכזבים בארה"ב שמצביעים על האטה בצמיחה, בנקים מרכזיים באירופה, הודו וסין שקובעים מדיניות מוניטרית הדוקה יותר ותחזיות של בנקים מרכזיים כמו JP מורגן וגולדמן זאקס שצופים עלייה נוספת במחירי הנפט.

שר הנפט הסעודי, עלי-אל נעימי, אמר לאחרונה בנושא כי "בשוק יש יותר מדי נפט". ערב הסעודית היא החברה הגדולה ביותר באופ"ק. בנוסף, הנסיך המיליארדר אלווליד בין טלאל, אחיינו של מלך סעודיה, ציין השבוע כי מחירי נפט בתווך שבין 70 דולר ל-80 דולר לחבית הם האינטרס המרכזי של סעודיה, מכיוון שהם "מצמצמים את הדחיפות בקרב ארה"ב ומדינות אירופה לפתח מקורות אנרגיה אלטרנטיביים".

"אנו לא מעוניינים שהמערב יחפש לו אלטרנטיבות לנפט", אמר בין טלאל, בריאיון ל-CNN. "ככל שמחירי הנפט עולים, כך יש למערב יותר סיבות ללכת ולחפש תחלופות". לדבריו של בין טלאל, מאבק הדמים בלוב, אי-היציבות הפוליטית בבחריין כמו גם כניסתם של ספקולנטים רבים לשוק הסחורות, הן הסיבות שהובילו לעליית מחירי הנפט מעל 100 דולר לחבית.