שטייניץ שכח משוכרי הדירות

העלאת מסים וייקור ההשקעה אינם הפתרון לבעיות הדיור, כך תוחלף בעיה אחת השנייה

בימים אלה התבשרנו על צעדים נוספים הקשורים בהכבדת נטל המס על ציבור המשקיעים בדירות מגורים, במטרה להקטין את הביקוש לדירות להשקעה. שר האוצר, יובל שטייניץ, הודיע כי יבוטל הפטור ממס שבח על דירה שנייה החל משנת 2013. צעד זה הצטרף להעלאת מס הרכישה על דירה שנייה, שננקטה לפני זמן קצר.

נצא מנקודת הנחה שצעדים אלו אכן יביאו לכך שפחות אנשים ישקיעו בדירות מגורים ויחפשו אפיקי השקעה אחרים, ומה יקרה אז?

נניח לצורך העניין כי צעדים אלו יביאו לכך שמחירי הדירות הנמכרות יפסיקו לעלות, אך מנגד מחירי השכירות של דירות המגורים יתחילו לטפס לשמיים, שהרי פחות היצע ויותר ביקוש פירושם מחיר גבוה יותר, מה גם שעלות דירה גבוהה יותר פירושה שכר-דירה גבוה יותר.

העלאת מסים עקיפים תמיד תגולגל לצרכן. בראייה קצרת טווח, באנו להקל על זוגות צעירים הרוכשים דירות, ונצא פוגעים בזוגות השוכרים דירות; ושוב נחזור בניסיון חדש למצוא פתרונות לדמי השכירות המאמירים.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? יש למהר ולהגדיל את ההיצע. יש לתת הקלות מס למי שימכור או ישכיר מגרש פנוי לבנייה ודירה שאינה משמשת למגורים. כאן דווקא הפחתות מסים יעזרו ולא החמרת המיסוי. צעד בכיוון זה נעשה כאשר ניתנו הקלות למי שימכור דירה המשמשת לעסק ותשמש למגורים, אך לא די בכך.

בכיוון אחר יש לאפשר לנוטלי משכנתאות לקבל משכנתה במימון גבוה של הנכס, מה שיאפשר להם רכישת דירה. זאת, לאחר בדיקה קפדנית של יכולת ההחזר שלהם. בכך נאפשר למי שעתידו לפניו לרכוש דירת מגורים, וכדי להגן על יציבות הבנקים, ניתן אף לבטח את המשכנתאות.

העלאות מסים וייקור ההשקעה בדירות אינם הפתרון לבעיות הדיור, שכן כך תוחלף בעיה אחת בשנייה. את הדרך יש לחפש בהגדלת היצע הדירות, במתן הקלות למי שיכול להגדיל את ההיצע, ובעזרה בקבלת משכנתאות למי שיכול לפרוע אותן.

הכותבת היא מנהלת מחלקת המיסוי במשרד עוה"ד תדמור