פני הכנס כפני האומה

1. כנסי היי-טק הם אירועים מרשימים לפי כל קנה-מידה. הכספים הגדולים, האנשים המוצלחים, השפה המתוחכמת, המינגלינג, המסיבות ואפילו הקוקטיילים שלפני ואחרי - כולם נותנים למשתתף הרגשה שהגיע למקום אחר, אפילו לזמן קצר. ממש אמריקה, אפילו בבנייני האומה בירושלים.

אבל המציאות מכה חזק במי שיוצא לדרכים. אנחנו לא בפאלו אלטו ואפילו לא במינכן.

המחשבה של מארגני כנס HTIA, איגוד ההיי-טק הישראלי, שאלפי משתתפים יכולים לפקוד את עיר הבירה שלנו, ביום ירושלים, ולהרגיש בנוח - עם כל הבעייתיות בדרכי הגישה הצפופות ממילא, הדרכים החסומות ועומס המבקרים לרגל יום חגה של העיר - היא נאיבית במקרה הטוב, ויומרנית במקרה הרע.

אולי שלא במתכוון, מגיע למארגני הכנס קרדיט על כך שמצאו דרך לרמוז עד כמה רחוקות התשתיות הבסיסיות של מדינת ישראל, כגון תחבורה בהקשר של הכנס, ובמקרה הרלבנטי להיי-טק גם חינוך וביורוקרטיה, מאומת הסטארט-אפ המתקדמת שמשתקפת למי שנכנס בשערי הכנס. ככה אנחנו נראים.

2. הכנס בשנה שעברה היווה הפתעה גדולה לטובה. הסיבה לא הייתה כמות האנשים או שיתוף הפעולה בין הגורמים, אלא היכולת של תעשיית ההיי-טק המקומית, להביא תחת קורת גג אחת את כל הצדדים של התעשייה, כולל קרנות, חברות, משקיעים זרים, ונבחרי ציבור ישראלים. הדגש בוועידה היה סביב הדרך לקדם את התעשייה המקומית. אנשי ה-HTIA הרגישו, ובצדק, שנפל דבר בהיי-טק הישראלי.

במשך השנה האחרונה, חגגו בכל הזדמנות משרד האוצר וארגון ה-HTIA בראשות אהרון מנקובסקי, את תוכנית "יתרון יחסי" שהוצגה לראשונה בכנס אשתקד. אבל כנראה שהעולם השתנה. למרות שהבעיות עדיין נמצאות על השולחן גם השנה ועלו בחלק מהפאנלים, ההרגשה היא שמרגע שהממשלה לקחה אחריות, מה שנשאר זה רק לקחת קרדיט.

במקום להמשיך את הדיון ואף לקחת אותו צעד קדימה, העדיפו בכנס להשאיר את הבמה לנאומים בנאליים. במקום לקיים דיון נוסף רציני סביב התרומה הכלכלית של ההיי-טק לשוק הישראלי - עם המספרים והמגמות, ולקחת את מה שהוצג לפני שנה לשלב הבא - חזרו הנואמים לשבח את האקזיטים, החדשנות, ההון האנושי, וכמובן שאלו את עצמם אם קיימת בועה או לא.

אף בשורה או אמירה רצינית בנוגע להיי-טק הישראלי לא יצאה השנה מהכנס שאמור לייצג את התעשייה.

3. היתרון הבולט של הכנס הוא מגוון המגיעים אליו ומגיע למארגני הכנס את הקרדיט על כך. משקיעים ומנהלים בכירים מכל העולם הטכנולוגי הגיעו לאירוע, ריכוז גורמים המהווה פוטנציאל עסקי לא מבוטל ולא טריוויאלי לשוק הישראלי. אבל מצד התוכן - עם כל הכבוד לדיונים המעמיקים, שניתנים לביצוע בעקבות שפע המבקרים סביב שוק המוליכים למחצה או אלגוריתמים של חיפוש באינטרנט - מה שמספק את זכות הקיום לכנס הוא המיצוב של היי-טק המקומי בהיבט המקרו כלכלי. מה שתפס את הכותרות אשתקד, וכמעט ולא היה השנה. כל השאר - רק דברים שנחמד שיהיו.