ביה"ד דחה את בקשת עובדי הרכבת לחדש את העיצומים

בכך אישררה השופטת אפרת לסקר את הסכם הפשרה מ-16 במאי, וקבעה כי מערכת יחסי העבודה בין העובדים להנהלת הרכבת תיוותר בעינה עד ל-1 ביולי

בית הדין לעבודה דחה היום (ב') בצהריים את הבקשה עובדי רכבת ישראל וההסתדרות לעצור את תקופת השקט התעשייתי, בה התחייבו עובדי הרכבת לא לשבות. הבקשה לעצור את התקופה שמסתיימת ב-1 ביולי הוגשה ביום חמישי האחרון. ‏

בכך אישררה השופטת אפרת לסקר את הסכם הפשרה מ-16 במאי, וקבעה כי מערכת יחסי העבודה תיוותר בעינה עד יולי.

המשא-ומתן בין העובדים להנהלת הרכבת יתקיים, כך עולה מההחלטה, באופן אינטנסיבי, פעמיים בשבוע, תוך שהצדדים יתייצבו בעצמם לבית הדין וייפגשו ללא לוויית עורכי דין.‏ למעשה, ההחלטה נוקבת בשעות ובמועדי הדיונים עצמם.

עוד עולה מההחלטה כי תוכנית הבטיחות עליה שקדה ההנהלה (ושהעובדים טענו כי הם אינם משותפים בה) תוצג היום, אך היא אינה סופית, ולעובדים תינתן הזדמנות להציג את עמדתם.‏

הוועד הארצי של עובדי הרכבת, שיוצג בידי עו"ד ד"ר סבבוראי, טען לסוגיית הבטיחות כי ההנהלה ביטלה משרה של בודקי קרונות שאמורים היו לבדוק שאין נזילה כשהרכבת מסיעה חומרים מסוכנים. "היום זה נופל על הנהג, וזה יכול לגרום נזק אטומי בכל המדינה, והנהג לא יודע איך לטפל בזה".

עוד נטען כי "חוקרים חיצוניים שבאו ונתנו את דעתם מהר גורשו הרבה לפני שהם נתנו את הסיכום... מי שקרא את תצהיר הנהגים יחשוב פעמיים אם לעלות על הרכבת - חייבים לטפל בזה אתמול".

לעניין הטענות בדבר ההפרות הקטנות והשיטתיות של יחסי העבודה צוין שם כי "מה שהחברה עושה זה להתגרות, לקרוא לנו לשבות, ואנחנו נמנעים מכך".

עו"ד רובין מטעם הרכבת שלל את הטענות ומסר כי "הראנו שאנחנו רוצים לדבר על ההשלכות של נושאים בהם אין לעובדים זכות למנוע את ההליך... העובדים מסרבים, הם רוצים להכתיב לנו את תוכנית הבטיחות... אנו סבורים כי העובדים יכולים לתרום בכל הנושאים, רק שהם צריכים להבין שיש נושאים בהם אין להם זכות וטו".

עוד הוסיף רובין כי "אנחנו מוכנים לדבר על ההשלכות על זכויות העובדים, ועל מה יהיה בעוד 20 שנה - אבל לא מוכנים לדבר על עצם העניין, שבפירוש מעוגן בהחלטות ממשלה"... "אני לא חייב לרוץ על כל פעולת שיבוש (של עבודה, א"ו) לבית הדין, אני יכול... להגיד לעובדים לעשות שביתה מלאה או לעבוד בצורה מלאה". (ס"ק 20420-05-11).