משרד התשתיות אישר לפתח את מאגר הגז "נועה"

מאגר "נועה" נמצא סמוך לעזה ועד כה נמנעה הממשלה מלפתחו מחשש לעימות מדיני מול הרשות הפלסטינית ■ המרוויחות הגדולות: נובל אנרג'י וקבוצת דלק

שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו הורה לחברת נובל אנרג'י לפתח את מאגר הגז "נועה צפון" שבחזקת "נועה". ל"גלובס" נודע כי ההחלטה הסופית לפתח את השדה התקבלה לאחר שנובל שכנעה את מומחי משרד התשתיות כי השדה אינו גולש לחלקים אחריםשל המאגר, שחלקם נמצאים בשליטת הרשות הפלסטינית בשטח הימי של רצועת עזה.

עד כה נמנע לנדאו מלהורות על פיתוח "נועה" מחשש שהדבר יוביל לבעיות מדיניות מול הרש"פ. "גלובס" אף חשף בעבר כי רה"מ בנימין נתניהו פנה ליו"ר הרש"פ אבו-מאזן ודן עימו בנושא.

נובל אנרג'י מחזיקה ב-47% מ"נועה" ואילו קבוצת דלק מחזיקה ב-53%, מרביתם באמצעות דלק קידוחים ואבנר .

במכתב שנשלח היום (א') על ידי הממונה על ענייני הנפט החדש במשרד, ד"ר מיכאל גרדוש, נאמר כי כמות הגז הכוללת שתופק מהמאגר תעמוד על 1.2 מיליארד מ"ק. כמות זו אמורה לאפשר לישראל לספק את המחסור בגז שעלול להיווצר במקרה שתופסק שוב אספקת הגז ממצרים או שיחולו עיכובים באספקת הגז מתגלית "תמר".

ב-18 במאי נחשף ב"גלובס" כי קבוצת דלק ונובל אנרג'י שוקלות לפתח את מאגר "נועה". פיתוח המאגר עשוי להקל על המחסור הצפוי בגז טבעי במקרה שהזרמת הגז המצרי לא תחודש במלואה.

עד לאחרונה טענו בעלי הזכויות בנועה כי אין הצדקה כלכלית לפתח את המאגר, המכיל גז טבעי בהיקף למעלה משני מיליארד מ"ק (BCM). עלות פיתוח המאגר נאמדת בכ-200 מיליון דולר, ומשך הפיתוח מוערך בכשנה.

ואולם, המחירים הגבוהים כיום בשוק הגז הטבעי משנים את התמונה. המחיר שהושג בעסקת הגז שנחתמה בחודש שעבר עם מפעלי נייר חדרה, כ-8.5 דולר ל-mmbtu - גבוה בכ-50% ממחירי 2009, ומבטא הכנסות של כ-300 מיליון דולר עבור כל BCM של גז. בקבוצת דלק אומרים כי המחיר נקבע בהתאם לאותה נוסחה שבה נקבע מחיר הגז בעסקה על חברת החשמל ב-2009, והעלייה כולה מוסברת בהתייקרות מרכיב הנפט בנוסחת ההצמדה של הגז.