"פריצת דרך": דיסקונט בהסכם עבודה שיחסוך מאות מיליוני שקלים

בתפריט: עלויות שכר מופחתות, תקרת שכר לכל תפקיד ופרישה מוקדמת של מאות עובדים‏

‎‎הסכם עבודה חדש בבנק דיסקונט . יו"ר הבנק יוסי בכר והמנכ"ל ראובן שפיגל חתמו היום (ב') על הסכם עם ועד העובדים בראשות ריקי בכר, שייכנס לתוקפו בשנה הבאה, הכולל הורדה משמעותית של עלויות השכר בבנק וחיסכון של עשרות, ובעתיד מאות מיליוני שקלים, בהוצאות השכר. "ההסכם מהווה פריצת דרך ביחסי העבודה בבנק", אמר שפיגל ויוסי בכר הוסיף כי "ההסכם משקף רוח חדשה של שיתוף פעולה".

בנוסף, סוכם כי לקראת סוף 2011 תהיה תוכנית פרישה מוקדמת עם פיצויים מוגדלים לכ-350-400 עובדים ובעלות של כמיליון שקל לעובד. דיסקונט הקצה עבור התוכנית 400 מיליון שקל. כמו כן, העובדים יקבלו תוספת שכר של 6.5% בתשלום חד פעמי בינואר 2012, בגין השנים 2011-2012. "הגענו להבנות עם ההנהלה בכל הבעיות שהטרידו אותנו. ההסכמים יאפשרו לנו לחזק את הבית שלנו, בנק דיסקונט, ולשמור על עתידנו כעובדים", אמר ריקי בכר.

ההסכם נחתם לאחר חצי שנה כמעט של מגעים אינטנסיביים בין יוסי בכר ושפיגל לריקי בכר שנועדו למצוא פתרון יציב לטווח ארוך לבעיית היעילות של בנק דיסקונט, הבנק הגרוע ביותר במערכת הבנקאית מבחינה זו. בניגוד להסכמים קודמים בבנק שלוו בריטואל של עיצומים, השבתות ועימותים בין ההנהלה לעובדים עד לחתימה סופית, בהסכם הנוכחי התנהלו הצדדים בפתיחות ובשיתוף פעולה.

להערכת דיסקונט, הסכם השכר יביא לחיסכון של 160-180 מיליון שקל בשנים 2011-2012; תוכנית הפרישה צפויה להביא לחיסכון נוסף שבין 100-150 מיליון שקל בשנת 2012. הבנק יפריש בגין תוכנית הפרישה את הסכום שהוקצה - ההערכה היא כי שליש מהעלות תהיה לקרן הונית ושני שלישים יבואו לידי ביטוי בדוח רווח והפסד ויגרעו מרווחי הבנק בשנת 2011 כ-160 מיליון שקל (לאחר מס). הפגיעה בהלימות הון צפויה להגיע לכ-0.25%, אך הבנק צפוי לעמוד ביעד הלימות הון ליבה של 7.5% עד סוף 2011.

מה עוד מופיע בהסכם? הבנק יכין לעובדים חדשים מסלולי קריירה מובנים ולכל תפקיד תיקבע תקרת שכר. עובדים אלה יחויבו להפריש לקרן פנסיה במקום לקופת גמל. התקופה שבה יעסקי הבנק עובדים במעמד ארעי קוצרה מחמש שנים לשנתיים. העסקת עובדים ארעיים בתפקידי כספרות ובנקאות ישירה תקוצר לתקופה של חמש שנים. כמו כן יזכה הבנק ל"שקט תעשייתי" בנושאי שכר עד אפריל 2013. חוקת העבודה בבנק הוארכה עד סוף שנת 2016.

‎‎הסכם פורץ דרך

ההסכם שנחתם בדיסקונט הוא הסכם פורץ דרך וצעד משמעותי ביותר במסגרת התייעלות ארוכת טווח של הבנק. מדוע? כי אם ניקח עובד צעיר, נכניס אותו לדיסקונט וניתן לו כל שנה תוספת שכר של 5%, נקבל אחרי 25 שנה עובד, זוטר בדרגתו, אבל עם עלות שכר של 50-60 אלף שקל בחודש - עלות שבבנקים אחרים מקבל מנהל בדרג בינוני ומעלה. לא מדובר בחישוב תיאורטי אלא במציאות, ולא מדובר בבודדים אלא במאות רבות של עובדים. לא משנה כמה תוכניות פרישה נעשו, בכללי המשחק הקיימים שבהם ניתנה תוספת שכר של 5% בשנה, כל שנה, במנגנון של "טייס אוטומטי", אי אפשר היה לשנות את המצב. זו המשקולת האמיתית של בנק דיסקונט.‏

שפיגל הבין את זה מההתחלה ולכן הפתרון שחתר אליו מאז כניסתו לתפקיד היה שינוי יסודי של הכללים.

‏מבלי לקרוא בשם המפורש, למעשה חתמו בכר ושפיגל על יצירת דור ב' שתנאיו שונים מתנאי העובדים הוותיקים בשני היבטים - תקרות שכר, המהוות מגבלה אפקטיבית לעלות השכר של עובד שאינו מתקדם גם בתפקיד, והורדה משמעותית של רכיבי שכר לעובדים חדשים.

לכך יש משמעות תקציבית. אם תוכנית הפרישה תביא לכך שבשנת 2012 יפרשו 400 עובדים ויכנסו במקומם 200 עובדים בעלות נמוכה יותר, הבנק יחסוך כ-150 מיליון שקל. אבל זה הטווח הקצר. חשוב מכך הוא הטווח הארוך, מאחר שמשנת 2016 צפויה בדיסקונט פרישה טבעית מואצת במהלכה יפרשו כ-2,000 עובדים הרי כניסת עובדים צעירים בעלות נמוכה יותר תביא באופן טבעי, החל מסוף העשור, לירידה של מאות מיליוני שקלים בשנה בעלות ההעסקה. לכן שינוי כללי המשחק כה חשוב דווקא בעיתוי הנוכחי. כי אלמלא כן העובדים החדשים שיקלטו יזכו תוך כמה שנים לעלות שכר דומה ושוב חזרנו לנקודת ההתחלה.

ועוד עניין. שוק ההון בינתיים לא מאמין לשפיגל. השוק שבע הבטחות, תוכניות והצהרות. ולראיה - מניית דיסקונט נסחרת במכפיל הון של 0.65, הנמוך ביותר מכל הבנקים, סימן מובהק לחוסר האמון שהשוק רוכש ליכולת הבנק להתייעל. האם המהלך הנוכחי של שפיגל יצליח לשכנע את השוק? את זה נראה בשבועות הקרובים.

עיקרי ההסכם:

■ תוספת שכר של 6.5% עבור 2011-2012 (3.25% לכל שנה)‏

■ 400 מתוך 750 עובדים המועסקים במיקור חוץ בתחום המחשב יצורפו כעובדים ארעיים

‏■ 350-400 עובדים יצאו לפרישה מוקדמת‏

■ "שקט תעשייתי" בנושאי שכר עד אפריל 2013‏

■ חוקת העבודה בבנק הוארכה עד סוף שנת 2016‏

■ עובדים שיצטרפו לבנק בינואר 2012 יקבלו תנאי שכר מופחתים

‏■ לעובדים אלו יותאם מסלול קריירה מובנה ותקרת שכר לכל תפקיד

■ עובדים חדשים יחויבו לעבור מקופ"ג לקרן פנסיה‏

■ תקופת העסקת עובדים ארעיים תקוצר מ-5 שנים לשנתיים‏