מאיר שמיר: "אני עושה הכול כדי להשלים את עסקת תנובה"

לקראת המועד האחרון להשלמת העסקה מחר, דנים מאיר שמיר ובנק לאומי בהארכה נוספת ■ הערכות: אם לא תהיה עסקה, תיתכן מחיקה של מבטח שמיר מהמסחר

ערב המועד האחרון הנוכחי להשלמת עסקת תנובה, ובצל הקולות העולים מבנק לאומי באיום לפוצץ את העסקה, דנים מבטח שמיר ולאומי בהארכה נוספת, חמישית במספר, של המועד האחרון.

מאיר שמיר, בעלי מבטח שמיר , מציע הארכה לתקופה של חודש-חודש וחצי, שבמהלכם ועדה מטעם החברה תשלים את בדיקת המחיר ותקבע האם הוא "ראוי והוגן". לאומי טרם השיב לבקשה. מטעם הבנק מוביל את המשא-ומתן ירון בלוך, מנכ"ל לאומי פרטנרס.

תנאי מתלה נוסף להשלמת העסקה הוא "הסרת המניעה להחזרת ניירות הערך של מבטח שמיר למסחר בבורסה". קיומו מחייב קיום פרוצדורה מול רשות ניירות ערך של הצגה מחדש לדוחות מבטח שמיר, ולשם כך נדרש שמיר לקבל נתונים לגבי תנובה מבעלת השליטה בה, קרן אייפקס. גם תהליך זה אמור לקחת מספר שבועות.

בתגובה נדירה, אמר היום (ג') שמיר ל"גלובס" כי הוא "עושה את הכול כדי להשלים את העסקה, בהינתן מחיר הוגן". עוד לדבריו, "אם הוועדה תגיד שהמחיר הוגן, תהיה עסקה".

מקורבי שמיר מבהירים כי למרות טענות לפיהן הוא דורש תוספת כספית של 30 מיליון שקל מבנק לאומי כדי להשלים את העסקה, אין לו שום כוונה כזאת. המקורבים דוחים את הטענה ומסבירים כי "אין ניסיון של מאיר לשפר את העסקה המקורית".

בשוק ההון מעריכים כי במקרה שלא תיחתם עסקה מסיבה כלשהי, ישקול שמיר את האפשרות למחוק את מניות מבטח שמיר מהמסחר, ויהפוך אותה לחברה פרטית שאינה חייבת בפרסום דוחות.

אמנם הצעת רכש מחייבת את פרסום דוחות תנובה, אבל מאחר שממילא הדוחות אמורים להתפרסם באופן חד-פעמי, במסגרת השלמת עסקת המכירה ללאומי, הרי שלא צפויה התנגדות לפרסום חד-פעמי במסגרת הצעת רכש למניות המיעוט במבטח שמיר.

שמיר עתיד להפוך ל"נזיל ביותר"

יצוין כי השלמת עסקת תנובה, בה תרוויח מבטח שמיר כ-900 מיליון שקל, תמצב את מאיר שמיר כאחד מאנשי העסקים הנזילים בישראל, עם הון נזיל של 1.2 מיליארד שקל. הון זה יאפשר לו למנף עסקת רכישה גדולה בהיקף של 3-4 מיליארד שקל ללא בעיות.

לפני מספר שבועות, לאחר המועד האחרון הקודם להשלמת העסקה, החליט דירקטוריון מבטח שמיר שלא לאשר את העסקה במתווה הנוכחי, אלא "למנות ועדה שתפקידה יהיה לברר האם סכום התמורה הינו המחיר הראוי וההוגן לביצוע ההסכם. זאת, לנוכח פרסומים בתקשורת המתייחסים לשוויה הכלכלי של תנובה".

הפרסומים אליהם התייחס שמיר נוגעים למצגת של זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס, שותפתו בתנובה.

לפי המצגת שוויה של תנובה הוא כ-7.8 מיליארד שקל, גבוה ב-25% משוויה לפי העסקה עם לאומי. כהן הציגה את המצגת במארס האחרון בכנס של שותפי קרן אייפקס.

במתווה הנוכחי של העסקה מוכר שמיר 20.7% מתנובה (בפועל נמכרים 27% מה-SPV השולט בתנובה, בו מחזיקה מבטח שמיר במשותף עם אייפקס), תמורת 775 מיליון שקל.

בנק לאומי ישלם 387.5 מיליון שקל וירכוש 13.5% מה-SPV, החזקה שוות ערך ל-10.35% מתנובה. שאר המניות יימכרו למשקיעים פרטיים.