מי האיש בהכשרה אנרגיה ששווה כבר 33 מיליון שקל?

אלי כהן, מי שהיה עד לפני ארבע שנים אנליסט בחברת דירוג, הפך למיליונר תוך חודשים ספורים לאחר שקיבל מניות הכשרה אנרגיה ללא תמורה

כמעט שבעה חודשים מאז שהונפקה חברת החיפושים הכשרה אנרגיה בבורסה בת"א היא עדיין לא מצאה נפט, אבל יש כבר מי שיכול לספור את הכסף, לפחות "על הנייר".

רו"ח אלי כהן, 39, יד ימינו ואיש סודו של בעל השליטה בקבוצת הכשרת הישוב, עופר נמרודי, מחזיק במניות הכשרה אנרגיה שקיבל ללא תמורה ערב הנפקת החברה, ששוות כיום 33 מיליון שקל. כך הפך מי שהיה אנליסט חברת הדירוג מעלות S&P עד לפני ארבע שנים, למיליונר מעסקי נפט וגז.

הכסף הגדול הזה עדיין קיים כאמור רק על הנייר, מכיוון שהמניות של כהן מוחזקות על ידי נאמן בכפוף לתנאי הבשלה, בהתאם לתוכנית התגמול שלו. שליש ממניותיו הוא כבר יכול היה למכור החל ממארס 2011, שליש נוסף הוא יוכל למכור ממארס 2012 ואת השליש הנותר - ממארס 2013.

הכשרה אנרגיה היא חברה בת (70%) של הכשרת הישוב שבשליטת יעקב נמרודי ובנו עופר. האחרון, אגב, מחזיק 6.5% ממניות הכשרה אנרגיה בשווי של כ-79 מיליון שקל שקיבל ללא תמורה. נמרודי משמש כיו"ר הכשרה אנרגיה, כשמנכ"ל החברה הוא אוהד מראני.

את הכשרה אנרגיה הקים נמרודי במארס 2010, ובסוף נובמבר אשתקד היא הונפקה בבורסה. כיום כבר נסחרת הכשרה לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל, כשהחברה האם, הכשרת היישוב, נסחרת בשווי של כ-920 מיליון שקל בזמן שרק החזקותיה בהכשרה אנרגיה שוות 855 מיליון שקל.

עיקר פעילותה של הכשרת היישוב הוא בתחום הנדל"ן, כולל צבר גדול של נכסים בישראל (ביניהם קניון "שבעת הכוכבים" בהרצליה), 50% מחברת MLP הפועלת בתחום הנדל"ן המסחרי בפולין, 30% מחברת סקייליין הפועלת בקנדה ועוד.

בנוסף מחזיקה החברה ב-88% מרשת מלונות הכשרת היישוב, וב-27% מעיתון מעריב, בו ויתרה באחרונה על השליטה לטובת נוחי דנקנר.

"לקח ההזדמנות בשתי ידיים"

ובחזרה לכהן. הוא נולד וגדל בחולון, ואת שירותו הצבאי עשה בחיל האוויר, ממנו השתחרר בתום 11 שנים בדרגת רב סרן. עם סיום לימודי החשבונאות באוניברסיטת ת"א, הוא עבד כרו"ח בחברת BDO זיו-האפט במשך שלוש שנים, ולאחר מכן שימש שלוש שנים וחצי כאנליסט וראש תחום תאגידים בחברת הדירוג מעלות S&P. בין השאר הוא סיקר שם את חברת הכשרת הישוב.

כיום משמש כהן, שזוכה להערכה רבה בשוק ההון, כמשנה למנכ"ל הכשרת הישוב, ויושב לצד נמרודי בקומה השישית בבניין הכשרת הישוב בטיילת בת"א. עלות העסקתו בשנה החולפת עמדה על כ-180 אלף שקל בחודש, אך הצ'ופר שקיבל בהנפקת הכשרה אנרגיה מקפיץ אותו לליגה אחרת לגמרי. "נמרודי נתן לאלי הזדמנות והוא לקח אותה בשתי ידיים", מספרים מקורבים לכהן. לדבריהם, בין השניים שוררים יחסי כבוד והערכה וכהן הצליח לספק את הסחורה.

כעת נסחרת הכשרת הישוב בשווי גבוה פי 5 מרמת השפל של סוף 2008, כשבמהלך התקופה עלה דירוג החברה, נמכרה השליטה במעריב המדמם, בוצעה כניסה מוצלחת לתחום האנרגיה, הורחבה פעילות הנדל"ן, ומניית החברה נכנסה למדד ת"א 100.

בנוסף, הצליחה החברה לגייס כחצי מיליארד שקל מגורמים שונים, ולרכוש בחזרה אג"ח תוך שהיא רושמת ממהלך זה רווח הון של כ-80 מיליון שקל.

הכשרה אנרגיה: שווי של מיליארד שקל תוך 15 חודשים בלבד

הפעילות של עופר נמרודי והכשרת היישוב בתחום חיפושי הגז החלה די במקרה, כאשר אל נמרודי הגיעו במארס 2010 צמד האחים החרדים מוצ'קין, שהציעו לו לרכוש את השליטה ברישיונות החיפוש הימיים "מירה" ו-"שרה". מצבם של שני הרישיונות באותה עת היה סבוך ומורכב, כאשר לבעלים המקורי לו ניתנו הרישיונות לא היה את הכסף לשלם עבר הסקרים הסייסמים שנעשו בהם, כך שלמעשה לא ניתן היה להתקדם בפיתוחם.

נמרודי פתר את התסבוכת המשפטית ורכש את השליטה בצמד הרישיונות (מעל 50%) באמצעות הכשרת היישוב, תוך שהוא משלם כ-16 מיליון דולר בלבד עבור ביצוע ופענוח הסקרים הסייסמים. בהמשך, הוכנסו הרישיונות - הממוקמים 50-60 ק"מ מערבית לחוף נתניה - לחברת הכשרה אנרגיה, שהוקמה לצורך פעילות החיפושים, ולשותפות עמנואל שבבעלותה המלאה.

בספטמבר אשתקד פרסמה חברת המחקר צ'פמן, אליה נשלחו נתוני הסקרים הסייסמים של "שרה" ו"מירה" ע"י אחת השותפות בצמד הרישיונות, תוצאות ראשוניות של הפוטנציאל הקיים בהם, על סמך סקר דו-ממדי, ותוצאות ביניים של הסקר התלת-ממדי. לפי צ'פמן, קיים פוטנציאל להימצאות רזרבות גז בשיעור של 6 TCF (טריליון רגל מעוקב) ברישיונות, אך החברה לא נקבה בשיעור ההסתברות למציאת הרזרבות. לצורך ההשוואה, בתגלית הגז "תמר" נמצאו 8 TCF.

בנובמבר אשתקד, שמונה חודשים בלבד לאחר שנרכשו הזכויות ברישיונות, יצא נמרודי לשוק ההון וביקש לגייס הון ראשון מהציבור, לפי שווי של מיליארד שקל להכשרה אנרגיה. בסופו של דבר גייסה החברה - עם קצת עזרה מהחתמים - 107 מיליון שקל לפי שווי של 830 מיליון שקל (לפני הכסף).

תחילת הדרך של המשקיעים בהנפקה לא הייתה קלה, וביום המסחר הראשון נסחרה המניה במחיר הנמוך ב-9% ממחיר ההנפקה. בהמשך המשיכה מניית הכשרה אנרגיה לנוע דרומה עד שבחודש מארס הגיעה לשווי של חצי מיליארד שקל בלבד, המשקף ירידה של כ-40% מהשווי לפיו הונפקה.

בחודשים האחרונים, עם התגברות הציפיות לפרסום תוצאות הסקרים הסייסמים, מניית הכשרה אנרגיה יותר מהכפילה את עצמה, כאשר מתחילת חודש יוני נסקה המניה בכ-70%, בין היתר על רקע דבריו של נמרודי בכנס כלכלי, שסיפק תיאור ציורי מבטיח במיוחד לגבי תוצאות הסקרים הסיסמיים, שאמורים להתפרסם בסוף החודש: "אתה לא מזמין מוהל שעולה 160 מיליון דולר, אם אתה לא בטוח שיש לך בן", אמר נמרודי, כשהוא מכוון לכך שהכשרה התקשרה עם מפעיל לביצוע קידוח ברישיונות.

הכשרת אנרגיה עלתה ב 26 אחוז מאז ההנפקה
 הכשרת אנרגיה עלתה ב 26 אחוז מאז ההנפקה