מעצ תבצע פיילוט לפרסום על חלק מהמחלפים שבאחריותה

החברה הלאומית לדרכים תפעיל את הפיילוט על גשר גהה בין בני-ברק לפתח-תקווה ■ הזכיינית שנבחרה, חברת הדיה, תעלה קמפיין ראשון על הגשר כבר בשבוע הבא

החברה הלאומית לדרכים (מעצ לשעבר) מעוניינת להפוך את הגשרים והמחלפים שלה לנכסים מניבים. במסגרת פיילוט התקשרה החברה בשבוע שעבר עם הדיה, שזכתה במכרז למכירה של שטחי הפרסום בגשר של מחלף גהה העמוס בכביש 4, המחבר בין בני-ברק לפתח-תקווה. במחלף זה עוברים מדי יום 350 אלף כלי רכב ביום, המאפשרים חשיפה תיאורטית לחצי מיליון איש.

מהדיה נמסר כי הקמפיין המתוכנן הראשון צפוי לעלות כבר בסוף השבוע, עבור גורם מתחום התקשורת, בהיקף של 300 אלף שקל לחודש.

החוזה בין הדיה לחברה הלאומית לדרכים יימשך 3 שנים, כדי לאפשר להדיה להחזיר את הוצאות ההקמה והתאורה שלה ולבחון את רווחיות המיזם. החברה הלאומית לדרכים כפופה לחוק הדרכים: שילוט, כך שהיא מוגבלת להצבה של שילוט רק בחלקיו העירוניים של הגשר.

כיום מחזיקה החברה הלאומית לדרכים כ-1,200 גשרים ומחלפים, לא כולל אלה הנמצאים בהליכי תכנון ובנייה. רק 100 גשרים מתוכם, בהערכה גסה, עוברים בשטחיהן של רשויות מקומיות, וניתן חוקית לפרסם עליהם. גם כאן, הפרסום מותנה בקבלת היתר ספציפי מהרשות המקומית, וכפוף לביקוש משוק הפרסום, בהתאם לאטרקטיביות של מיקום המחלף למפרסם.

שילוט החוצות זכה לביקורת רבה מצד גורמים סביבתיים. כך למשל, דרש בעבר אברי גלעד כי תמונתו תוסר מפרסום של תוכנית טלוויזיה בכיכובו, שהוצב בנתיבי איילון. גלעד אף הגיע לפשרה בחודש שעבר לאחר שחברות שילוט תבעו אותו על הוצאת דיבה בגין אמירותיו, לפיהן חברות השילוט "משמנות" פוליטיקאים וח"כים.

גם החברה הלאומית לדרכים ספגה ביקורת לאחר שהציבה שלטי חוצות המיידעות על עבודות בכביש בהם הוצגו תמונותיהם של ראש הממשלה ושל שר התחבורה, בנימין נתניהו וישראל כץ, ולאחר מכן היא נדרשה לכסות את השלטים.

הדיה טוענת כי הפרסום (כולל ברגלי הגשר) יהפוך אותו "מגוש בטון אפור למבנה אסתטי וצבעוני". בנוסף, היא מציינת כי במסגרת החוזה היא התחייבה להקים אנדרטה לזכר חללי פיגוע ההתאבדות במקום מ-2002.

באמצעות שילוט החוצות, מקווה החברה הלאומית לדרכים להגדיל את מקורות ההכנסה שלה. החברה מתכננת גם לנצל שטחים כלואים במחלפים כדי להקים שדות פוטו-וולטאיים ותחנות רוח.

אלה אינם התחומים היחידים אליהם לוטשת החברה הממשלתית עיניים: השנה גם החלה לראשונה החברה להקים מסילות רכבת, לאחר שקיבלה לידיה ממשרד התחבורה את האחריות להקמתו המחודשת של קו רכבת העמק.