מונה צוות מקצועי לבחינת משק החלב; המסקנות - השבוע

שר התמ"ת שלום שמחון: "המסקנות יוגשו באופן מיידי; לא נסכים לכך שהרצון לשמור על התעשייה והחקלאות הישראלית יתורגמו לרווחים לא הוגנים על חשבונו של הציבור בישראל"

בהמשך להנחיית ראש הממשלה, הורה היום (ב') שר התמ"ת, שלום שמחון, על הקמת צוות שיבחן את המשמעויות של עליית מחירי מוצרי החלב במשק, על כלל ההיבטים, ובכלל זה סוגיית היבוא, הפיקוח על המחירים, התחרות, הריכוזיות ופערי התיווך.

נציין כי מוקדם יותר היום עוד אמר שר התמ"ת: "לא תצליחו לנצח את החקלאים"; ועל השאלה האם בעקבות עליית מחירי מוצרי החלב וחרם הקוטג' צפויה רפורמה שתאפשר יבוא מוצרי חלב, היתה לשר שמחון תשובה ברורה: חד-משמעית לא.

מחאת המחירים: ריכוז בדיקות "גלובס" על יוקר המחיה

אך מאז זרם הרבה חלב, ובשעות הצהריים הודיע ראש הממשלה נתניהו כי יבדוק האפשרות לפתוח שוק המזון ליבוא מוצרי חלב, וזאת בעקבות בדיקת "גלובס" שהציתה את חרם הקוטג' ומחאת המחירים בציבור.

ראש הממשלה ביקש מהשרים האחראים - שר האוצר, שרת החקלאות ושר התמ"ת - לבדוק אפשרות של פתיחת שוק החלב לתחרות. עד סוף השבוע הם יגישו את המלצותיהם. "ייתכן שזו הדרך להקל על המצוקה" אמר נתניהו.

על-פי ההודעה שפורסמה הערב, שר התמ"ת זימן את שרת החקלאות לצוות שבראשותו, יחד עם אנשי המקצוע ממשרדי התמ"ת, החקלאות והאוצר. הצוות יכלול גם נציגות מטעם התעשיינים. בכוונת שר התמ"ת להיפגש עם ראשי התעשיינים והמחלבות, על מנת לבדוק את המשמעויות וההשלכות כתוצאה מאירועי הימים האחרונים.

לדברי שמחון, "חובתנו לשמור על החקלאות ועל התעשייה במדינת ישראל. אלה ערכים ציוניים ומגזרים חיוניים למשק הישראלי. יחד עם זאת, חובתנו לאפשר לתושבי ישראל, הן למעמד הביניים והן למגזרים החלשים בחברה, להצליח לחיות בכבוד ובנוחות ממשכורת.

"אין סיבה שבישראל משפחה עובדת שמתנהלת בצניעות ובחסכנות לא תגמור את החודש. אין סיבה שילדים במדינת ישראל יראו במוצרי חלב מותרות. לא נסכים לכך שהרצון לשמור על החקלאות והתעשייה הישראלית ימנע תחרות חופשית בין יצרני המזון ורשתות המזון. לא נסכים לכך שהרצון לשמור על התעשייה והחקלאות הישראלית יתורגמו לרווחים לא הוגנים על חשבונו של הציבור בישראל.

"הקוטג' הוא דוגמה, הוא סימפטום, אבל צריך להתחיל, והגיעה העת לאיזון מחודש במדינת ישראל, באופן שנותן לאזרח הישראלי ולמשפחה הישראלית הממוצעת את המשקל שמגיע לה.

"משרד התמ"ת - כמי שאמון על צמיחה כלכלית במדינת ישראל ועל עידוד התעשייה הישראלית, מצד אחד, וכמי שאחראי להבטיח כי הצמיחה הכלכלית תגיע לכל שכבות האוכלוסייה מאידך - יוביל את הצוות המקצועי וישמע את נציגי התעשיינים, המחלבות ויתר הנוגעים בדבר. המסקנות יוגשו באופן מידי".