וילן: בתנובה הזהירו מייקור מוצרי חלב; תאוות הבצע גברה

מזכ"ל התאחדות החקלאים, אבשלום וילן, אומר ל"גלובס" כי "הדיבורים על יבוא לא רציניים" - ולא חוסך ביקורת גם מעפרה שטראוס שהתנצלה אתמול: "מי שהעלה מחירים יכול גם להוריד אותם"

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, שהיה בעבר חבר כנסת מטעם מרצ, קיבל מידע לפיו בכירים בתנובה התריעו על ההתייקרות הדוהרת ואמרו כי המדינה חייבת לטפל במונופול של תנובה, השולטת ב-70% משוק החלב. עם זאת, הוא מבהיר, פתיחת השוק ליבוא מוצרי חלב אינה מעשית.

לפי המידע שהגיע לידי וילן, בכירים בתנובה התריעו בזמן אמת על ייקור המוצרים והזהירו שהמגמה הזאת עלולה להתפוצץ לתנובה בפרצוף, אבל תאוות-הבצע גברה.

"יחד עם זאת, הדיבורים על יבוא מוצרי חלב אינם רציניים. סך כל היצוא בענף מוצרי הגבינה הוא 6% בלבד", אומר וילן. ניתן לייבא לישראל גבינות קשות בעלות חיי מדף ארוכים, ואפשר לייבא אבקת חלב, אבל לדעתי אין ספק שהמחלבות הגדולות ישתלטו על ייבוא אבקת החלב, ובכך הן יקבלו פרס על התנהגות לא ראויה, והיצרנים יידפקו. הנוסחה של מחיר המטרה לרפתן מאפשרת קיום בכבוד, והרפתנים אינם עשירים מופלגים כמו הטייקונים ששולטים במחלבות וברשתות השיווק".

"מה שקרה כאן הוא ניסיון ציני של חלק מהמחלבות להכניס את היד עמוק יותר לכיסו של הצרכן ולהעלות את שיעור הרווחים שלהן", מוסיף וילן. "אם לפני שנתיים האחוז שקיבלו המחלבות מהקוטג' היה 11%, היום הוא כמעט 20%. הן הכפילו את המרווח".

לדבריו, "הפה שהתיר הוא הפה שיכול לאסור", ואם המחלבות לא יורידו מחירים - הממשלה יכולה להתערב גם במחירי הגבינות ולהחזירן לפיקוח.

"עפרה שטראוס אומרת שהדברים גדולים ממנה? אני אומר שתהליך התייקרות מוצרי המזון בעולם אמנם מתרחש, אבל מה שקורה בקוטג' הוא מקומי נטו, ומי שהעלה המחיר יכול להוריד אותו", אומר וילן. "כל ניסיון היבוא הוא פופוליסטי, יפגע ביצרנים ולדעתי הסיכוי שלו לעבור אינו גבוה".

ביחס להגנות שנהנה מהן ענף החלב, וילן מודה כי מדובר ב"דיון הרבה יותר כבד". לדבריו, "האירופאים מסבסדים באופן פושע וגורמים לפעמים עודפים ונזקים. אני חושב שמנגנון מחיר המטרה, בתנאים רגילים, עובד טוב כי הוא מגן על היצרנים החלשים".

ךדבריו, "יש כאן בעיה לאומית לא פשוטה - 30% מיצרני החלב, שמנהלים רפתות קטנות ביישובי הפריפריה, עלולים להיות אלה שייפגעו מכל שינוי במחיר המטרה, וזה עניין עדין במיוחד שעדיין לא התקיים עליו דיון ציבורי".