הרכבת שכרה חוקרים לגילוי מדליפים; הוועד: ציד מכשפות

המטרה: לגלות מי הביא לשורת פרסומים מביכים על התנהלות החברה בפרשת הקרונות המיושנים ומעורבות אורי יוגב

שורה של עובדי מטה ברכבת ישראל, בהם גם סמנכ"לים ובכירים נוספים, נחקרו בשבועות האחרונים על ידי משרד חקירות פרטי על פי הוראה של דירקטוריון החברה.

בהנהלת הרכבת מאשרים כי החקירה נועדה להתחקות אחר הגורם שהדליף מסמכים, אשר הביאו לשורה של פרסומים מביכים על התנהלות החברה. הבולט שבהם חשף כי הרכבת שינתה בדיעבד את תנאי המכרז לרכישת קרונות חדשים, כך שהחברה הזוכה תוכל לספק קרונות בעלי תקני בטיחות מיושנים יחסית. פרסום נוסף חשף קשר לכאורה בין מ"מ יו"ר הרכבת, אורי יוגב, לבין מנכ"ל חברת בומברדיה, שזכתה לבסוף במכרז. בפרסום נחשף עוד כי יוגב עצמו השתתף קודם לזכייה בפגישה קריטית עם ראשי בומברדיה אף על פי שבפרוטוקול הרכבת בשפה העברית שמו לא הוזכר כלל.

ל"גלובס" נודע כי העובדים שנחקרו נשאלו באופן נקודתי על מכרז הקרונות, ועל אופן הנגישות שלהם למערכות המחשוב של החברה. העובדים נשאלו האם הם מסכימים שיבדקו את המחשב האישי שלהם, את הדואר האלקטרוני ואפילו את שיחות הטלפון שביצעו. כן ביקשו החוקרים את הסכמתם של העובדים לביצוע פוליגרף. ל"גלובס" נודע כי יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, הנחתה בתחילת השבוע את עובדי החברה שלא לשתף פעולה עם החקירה, אולם רבים מהעובדים כבר נחקרו עוד קודם להנחיה.

בוועד העובדים התקוממו על כך שהנהלת הרכבת לא עוסקת בשאלות הקשות שעלו מהתחקירים שפורסמו בתקשורת, אלא במה שהם מכנים רדיפה אחר המדליפים. במכתב ששיגרה אדרעי למנהל רשות החברות, דורון כהן, ואשר הגיע לידי "גלובס", היא כותבת: "המדינה מוציאה בימים אלו עשרות אלפי שקלים ואולי אף יותר, לביצוע חקירות אשר כל מטרתן ציד מכשפות אחרי אלו שמנסים להתריע, והטלת מורא על עובדים שמבקשים לדווח על שחיתויות בחברה". לטענת אדרעי, לא יכול להיות שאותו דירקטוריון שכנגדו הוגשה תלונה למבקר המדינה על רקע הפרסומים השונים, יורה על חקירה כזאת. אדרעי דרשה מרשות החברות להורות על הפסקת החקירה לאלתר, אולם גורמים ברשות הבהירו לה שחקירה כזאת הנה סבירה על רקע הדלפת מסמכים רגישים.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "דירקטוריון החברה הורה להנהלת הרכבת לפתוח בחקירה, כיוון שמדובר בפרשייה חמורה ובה מידע מסחרי מסווג של רכבת ישראל אשר הועבר לגורמים לא מוסמכים וכנגד הסכמי העבודה, נהלי החברה והדין. דבר זה צפוי לגרום נזק עסקי וכלכלי אדיר לחברת רכבת ישראל. יש לציין כי רכבת ישראל היא חברה ממשלתית הממומנת על ידי כספי הציבור. ככל הנראה מדובר במעשה מכוון שתכליתו, על פי החשד, היא פגיעה ברכבת ישראל ובעסקיה, ולפיכך לגיטימי כי מקרה כה חמור ייחקר לעומק ובאופן מקצועי ללא אבחנה בין עובד, מנהל ומנכ"ל".