המיזם החדש של פונטיפקס: "פרוטליקס של הנוגדנים"

ד"ר נוימן, ממייסדות פרדיקס, הקימה ומובילה את חברת פיוזימב, שמפתחת תרופות לסרטן ולמחלות מורכבות ■ גיוס הקרן השלישית של פונטיפקס, בהיקף של 80 מיליון דולר, צפוי להסתיים בחודשים הקרובים

שוק הבריאות העולמי מודאג מהעלויות ההולכות והגוברות של מערכת הבריאות. הסיבה לכך קשורה, בין היתר, לעלות הגבוהה של פיתוח וייצור תרופות ביולוגיות, וכן לעובדה שקשה לחקות אותן ולייצר להן גרסאות גנריות.

שני המאפיינים הללו מובילים לכך שהתרופות הללו ממשיכות להימכר בעשרות, ולעיתים אף במאות אלפי דולרים, לשנת טיפול של חולה אחד. מצד שני, התרופות הביולוגיות הן מאוד ספציפיות, כלומר מציעות יעילות גבוהה במעט תופעות לוואי, עניין חשוב במיוחד במחלות כרוניות.

דוגמה לאטרקטיביות של תרופות ביולוגיות המיוצרות בשיטות זולות יחסית, אפשר למצוא בחוזה בהיקף אפשרי של מאות מיליוני דולרים, שחתמה חברת פרוטליקס, המייצרת תרופות ביולוגיות בצמחים, עם ענקית הפארמה פייזר.

מתוך שוק התרופות הביולוגיות יש קבוצה אחת - נוגדנים - שנחשבת לאטרקטיבית במיוחד. שוק הנוגדנים הוא שוק לוהט שצפוי להגיע למכירות של 50 מיליארד דולר עד 2013, וחברות רבות מחפשות את המפתח לייצר נוגדנים בזול.

חברת Fusimab החדשה שהקימה ד"ר סילבי נוימן, בעבר מייסדת חברת פיתוח התרופות פרדיקס, מבוססת על טכנולוגיה חדשה לייצור נוגדנים בחיידקים, במקום בתאי חיה, שיטה שאמורה להוזיל משמעותית את הפיתוח שלהם.

סדרה כמעט אינסופית של מוצרים עצמאיים

"כל העולם מנסה לייצר נוגדנים בחיידק, אבל רק ד"ר איתי בנהר מאוניברסיטת תל אביב הצליח לעשות את זה", אומרת נוימן, "עקבתי אחריו עוד מ-2008 כשהוא הגיש לראשונה בקשה לפטנט. כשהטכנולוגיה הבשילה, ייסדתי על-בסיסה את החברה".

חברת פיוזימב הוקמה כחלק מהפעילות היזמית של קרן פונטיפקס, שבה נוימן משמשת שותפה עצמאית. הקרן השקיעה רק עשרות אלפי דולרים בודדים והמשקיעה הגדולה יותר היא ארקין הולדינגס של מורי ארקין, שקיבלה 30% תמורת השקעה של מיליון דולר.

"פיוזימב משלבת תחום חם, מדע טוב ויזמית נהדרת", אומר פיני אורבך, האחראי על השקעות הפארמה בארקין הולדינגס, "יש התעניינות בחברה מגופים רציניים כבר עכשיו".

לימים, התברר שיש לטכנולוגיה יכולות נוספות. "הייצור בחיידק מאפשר להפיק נוגדן שקשור אליו רעלן, או נוגדן משולב, אשר יכול לתקוף שתי מטרות בגוף בו-זמנית. בתאי חיה לא ניתן לייצר את המוצרים הללו כלל".

שילוב של נוגדן ורעלן מתאים למשל לתרופות לסרטן - הנוגדן מזהה את התא ונצמד אליו, ואז משתחרר הרעלן ופוגע רק באותו תא. שילוב של שני נוגדנים רלבנטי כמעט לכל מחלה מורכבת שיש בה יותר ממנגנון פעולה אחד.

"תרופה כזו יותר יעילה ממתן של שני נוגדנים בנפרד וגם יותר קל לקבל איתה אישור של ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב), זאת במקום ניסיון לתקוף מחלה מורכבת באמצעות שתי תרופות שונות שכל אחת מהן צריכה לעמוד לבדה בהוכחת היעילות על המוצרים הקיימים", אומרת נוימן.

כיום החברה מפתחת תרופה למלנומה שנמצאת בניסויים פרה-קליניים. "הטכנולוגיה של איתי משכה אותי כי היא מאפשרת לחברה ליצור סדרה כמעט בלתי פוסקת של מוצרים עצמאיים", אומר נוימן.

"זמן הפיתוח של נוגדן קצר משל תרופות אחרות", מוסיפה נוימן, "והוא גם יציב יותר מאשר רוב התרופות בשוק, ולכן ניתן לתת אותו כמה פעמים בחודש במקום באופן יומיומי".

אלי הורביץ התחייב ל-10% מהקרן השלישית

פיוזימב הוקמה כחלק מן הפעילות היזמית של קרן פונטיפקס, שבה שותפים רן נוסבאום ותומר קריב. הקרן החליטה להקדיש 5%-10% מהונה להקמת פרויקטים בהשקעה ראשונית מינימלית, כלומר כמעט ללא סיכון.

כך, לצד פיוזימב הוקמה גם חברת ProMining, העוסקת באינטראקציה בין חלבונים. כמו-כן משקיעה החברה 15% מהונה בייזום פרויקטים בשיתוף ענקית הפארמה רוש. פונטיפקס מגייסת בימים אלה קרן שלישית בהיקף של 80 מיליון דולר, בדומה לקרן השנייה שלה. סיום הגיוס צפוי בחודשים הקרובים.

ההון גויס ממשקיעים קיימים בלבד, ובהם אלי הורביץ שהתחייב להשקיע 10% מהיקף הקרן; מורי ארקין; פויו זבלדוביץ'; יונתן קולבר; וחברות הביטוח הגדולות.

מלבד פעילות יזמית בשלבים מוקדמים, הקרן משקיעה גם בשלבים מתקדמים. החברות הבולטות שלה בתחום זה הן פרוטליקס, מקרוקיור, צ'ק קאפ, אברהם, סקיור ואפוסנס. הקרן רשמה תשואות חריגות לענף בשתי הקרנות הראשונות -48% תשואה בקרן הראשונה, שהייתה בהיקף של 32 מיליון דולר, ו-31% תשואה בקרן השנייה, שהיקפה היה 86 מיליון דולר.

מלבד שיתוף הפעולה הרשמי עם רוש, יש לקרן שיתופי פעולה לא רשמיים עם ארקין הולדינגס ועם חברת ההשקעות כת"ב, כל אחת מהן כבר ביצעה עם פונטיפקס כמה השקעות בשנים האחרונות.