לנדאו: "אולי התייעלות אנרגטית תוריד את מחיר הקוטג'"

שר התשתיות בכנס התייעלות אנרגטית בתעשייה: "כך הדברים עובדים כאן, הבטחה היא לא הבטחה והתחייבות היא לא התחייבות" ■ שרגא ברוש: "הציבור לא ירוויח כלום מוועדת שישינסקי. הכסף ילך לאוצר"

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש קרא היום (ה') לשר התשתיות, עוזי לנדאו לפעול בבהילות להקלות ברגולציה - שיהיה בכוחן לאפשר מעבר מהיר להפעלת התעשייה באמצעות גז טבעי. "כרגע תוכנית הגז הטבעי בישראל תקועה אך כנראה שהיא תשתחרר בתוך כשנה וחצי. יש לפעול מידית כדי למנוע צווארי בקבוק אצל הרגולטור ולפשט תהליכים שיאפשרו מעבר מהיר של מפעלים, לייצור באמצעות גז טבעי", אמר בכנס התייעלות אנרגטית בתעשייה, שהתקיים בשפיים.

לטענת ברוש, הציבור בישראל לא ייהנה מהוזלת מחירי החשמל בעקבות המלצות ועדת ששינסקי, והמרוויח הגדול יהיה האוצר: "היו שחשבו שהציבור ייהנה מהוזלת מחירים אך הוא לא ירוויח מזה כלום. הכסף הזה רק יישפך לקופת האוצר ויימלא אותה עוד יותר. גם היום יש באוצר גביית מסים עודפת ולמרות זאת, המחייה בישראל רק הולכת ומתייקרת ומחיר המוצרים מזנק".

ברוש אמר עוד כי "אנחנו מדברים כאן על גז טבעי במושגים של חידושים, כאילו מדובר במציאה גדולה אך העולם גילה אותו כבר מזמן. העובדה שאנחנו עדיין לא שם מקשה עלינו את התחרות בשוקי העולם ואם נאיץ את המעבר לשימוש בו - נוכל לשפר את כושר התחרות שלנו, לצמצם את הייבוא ולהגדיל את הייצור המקומי. שימוש בגז טבעי יאפשר את הוזלת הייצור, שכן הבלו הועלה בשיעורים ניכרים, איתו גם המחיר של הסולר והמזוט. כל אלה מעלים את מחיר התוצרת המקומית וכך גם את מחיר הקוטג'".

ברוש טען עוד כי אגף התקציבים באוצר הבטיח לו בעבר כי כ-160 מיליון שקל שנגבו בידי המדינה באמצעות העלאת המס על האנרגיה לתעשייה - יוחזרו אליה באמצעות מתן תמריצים כספיים למפעלים שיקיימו הליכים להתייעלות אנרגטית: "למרות הבטחה זו, לא נעשה דבר", אמר ברוש וקרא לשר לנדאו לפעול להקפאת הבלו.

"במדינת ישראל יש גביית יתר של מסים. ישראל צועקת בימים האחרונים על מחירי הקוטג' ולא בגלל הקוטג' עצמו, שכן המחיר שלו לא התייקר בחצי שנה האחרונה, פשוט הכסף של הציבור מצטמצם".

לנדאו מצדו אמר כי תכנית מפורטת שגיבש צוות מקצועי במשרדו למתן תמריצים להתייעלות בתעשייה אושרה בשבועות האחרונים בידי האוצר, וזאת למרות שהיא גובשה לפני כחצי שנה: "כך הדברים עובדים כאן, הבטחה היא לא הבטחה והתחייבות היא לא התחייבות".

לנדאו מנה שורה של מהלכים שמוביל משרדו למען התעשייה, שישלבו טכנולוגיות חסכוניות שיוזילו את עלויות הייצור: "כבר שילבנו חלק מהטכנולוגיות החסכוניות במחלבת תנובה שברחובות ואני מקווה שהטמעתן תימשך גם במחלבות נוספות ואולי בכך, נתרום את תרומתנו הצנועה להורדת מחירי הקוטג'", אמר.