צפו בהפגנה נגד מחירי הדירות; "זו רק יריית הפתיחה"

גלובס tv עשרות משתתפים הביעו אמש את מחאתם על מחירי הדירות בהפגנה בכיכר המדינה ■ מפגינים:"יש תחושה של יאוש מהמדינה, הצעדים שהממשלה עושה זה פשוט בולשיט"

האם מחאת הקוטג' בפייסבוק המחוללת סערה בימים אלה תעבור גם לדירות? בהפגנה שנערכה אמש (ה') בכיכר המדינה בת"א, יצאו לרחוב עשרות מפגינים, שהצטרפו לעצומה בפייסבוק במחאה נגד השתוללות מחירי הדירות. מפגינים במקום הקימו אוהלי מחאה וקראו לממשלה לפעול להורדת מחירי הדירות ולהביא לפתרון מצוקת הדיור. "לא ניתן לממשלה לחנוק את העתיד שלנו", קראו המפגינים.

מחאת הדיור נולדה בפייסבוק, כאשר למעלה מ-11 אלף אנשים הצטרפו לעצומה תחת הכותרת "גם אני רוצה בית בישראל". המחאה בפייסבוק תפסה תאוצה ובמסגרתה קמה התארגנות של מספר אנשים שקראו לצאת לרחובות, "נוכיח שאנו יודעים לצאת מהמקלדת לרחוב", כתב אחד מיוזמי ההפגנה בפייסבוק.

"זוגות צעירים שמרוויחים לא רע ורוצים לקנות דירה, לא יכולים. אנחנו עדים לעליית מחירים הנמשכת כבר 3 שנים, הבעיה היא חוסר היצע ולא משנה מה יעשו בצד הביקוש", אמר בשיחה עם "גלובס", יוזם העצומה בפייסבוק, ליאור אילון. "אנחנו מאמינים שיהיו כ-50 אלף מצטרפים בפייסבוק, ובהפגנות הבאות ישתתפו יותר אנשים, זו יריית הפתיחה למחאות הבאות".

"להעיר את כולם - לא לתת לשטייניץ לישון"

בשיחה עם "גלובס" אמר ברק הררי מפתח תקווה שהשתתף בהפגנה כי הוא גר בשכירות ולא יכול להרשות לעצמו לרכוש דירה. "אם אנשים לא יעשו רעש ויבעטו במוסכמות שום דבר לא יקרה, תראו מה קרה עם הקוטג', עבדו על אנשים, אנחנו מתרסקים פה וטובעים פה", אמר. הררי נשוי ואב לשני ילדים "אני לא יכול לקנות דירה, הדירה הכי פשוטה עולה כמיליון שקל, אין לי את הכסף ולא יהיה לי בזמן הקרוב". בהתייחסו לאפשרות של מגורים בפריפריה אמר "אני לא מוכן לעבור לפריפריה כי אין תחבורה טובה, אין תעסוקה והשכר שם נמוך".

"אנחנו צריכים לעשות רעש, להעיר את כולם, לא לתת לשטייניץ לישון, אם הם לא יודעים לתפעל את המדינה שלא יהיו פה, יש לנו מה ללמוד ממצרים", כך אמרה דקלה, בת 29, שגרה עם הוריה בת"א ולא יכולה להרשות לעצמה לשכור דירה בגלל טירוף המחירים, דקלה שנאבקת למען זכותה לדירה התנדבה ל'ארגון לדיור הוגן'. "העם נובח ולא עושה כלום, האנשים מפחדים לצאת, ההפגנה הזו לא מספיקה".

עוד אמרה דקלה כי "רכישת דירה היא רק חלום רטוב, אנחנו לא דור מפונק, לא מתעקשים לגור בת"א אנחנו עובדים קשה, אם יהיו לי תנאים מתאימים, תחבורה, תעסוקה, חינוך טוב, אעבור לפריפריה".

תומר נשוי ואב לשניים עשה את כל הדרך מקריית גת והגיע להפגנה בת"א "אין לי יכולת לקנות דירה, גם לא בקריית גת. אני משלם כרגע כ-2,000 שקל שכירות דירה, למה שאקנה דירה בקריית גת בכמיליון שקל, זה לא מחיר ריאלי", אמר.

"המחאה הזו כאן היא רק ההתחלה, יש לנו כלים חזקים באינטרנט שמאפשרים לנו להתאגד",אמר אריאל, נשוי בן 31, גר בשכירות במרכז ת"א שהגיע להפגנה אחרי שהבין כי לא יוכל לרכוש דירה ולעמוד במשכנתא "הכל עוד יתפוצץ, אנשים יצאו לרחובות, לאנשים נמאס לעבוד קשה ולא לקבל כלום", הוסיף אריאל. "סיימתי תואר שני במדעי המחשב, אני עובד היי-טק ועדיין אין לי כסף לקנות דירה. אני חוסך כבר שנים ועדיין אין לי כסף לקנות דירה".

"כנראה שצריכים לסבול יותר"

ההתאספות בכיכר המדינה ארכה כשעה קלה בלבד, עשרות בודדות של אנשים התקבצו במקום למרות צפי להשתתפותם של 500 איש שאישרו הגעה בפייסבוק. 5 אוהלי מחאה בלבד הוקמו במקום, למרות התכנון המוקדם להקים עיר אוהלים ולהפגין במשך כל הלילה. ככל שנקפו הדקות, נעשתה ההתאספות דלילה יותר ויותר.

אחרי שעה קלה בלבד, התקבצות אנשים בפתח הגלריה לאומנות, סמוך למקום ההפגנה, הייתה המונית יותר מההפגנה עצמה. קומץ קטן ומצומצם מאוד של עשרה איש החליט לעשות מעשה ולצעוד עם השלטים לעבר הכביש הראשי בכיכר המדינה, ולצעוק לעבר העוברים ושבים את ססמת המאבק "גם אני רוצה דירה בישראל".

מאיה ופיליפ בני זוג, סטודנטים מחיפה, הצטרפו גם הם למאבק במחירי הדירות. "רכישת דירה הופכת להיות רק חלום, מקווים לשינוי כדי שנוכל להתחיל לחלום על דירה, כרגע גם השכירות גדולה עלינו, אנשים כנראה צריכים לסבול טיפה יותר כדי לצאת יותר להפגנות", אמרה מאיה, בת 26. "התחושה שלנו היא של יאוש מהמדינה, הצעדים שהממשלה עושה זה פשוט בולשיט", הוסיף פיליפ.

להערכת ברק מפתח תקווה, ההפגנה הזו דווקא תיתן רוח גבית לממשלה, "500 איש הבטיחו להגיע, הגיעו בפועל רק 40 איש, הממשלה יכולה עוד לחשוב שאין שום בעיה של דיור". "אנשים במדינה עצלנים, זו המנטליות שלנו היהודים, להוריד את הראש ולחטוף מכות".