מנכ"ל HP: "יש הבדל בין מכירה ל-50 מיליון ל-500 מיליון איש"

לאו אפותקר, מנכ"ל HP, במסיבת עיתונאים בתל אביב הבוקר מזכיר למה אינו רואה את אפל בתור איום קבוע ומתייחס למסמך שהודלף

"הרבה דיו נשפך על התוצאות שלנו ברבעון השני. אבל אני מבקש שאנשים יתייחסו לעובדות ולא לספקולציות מסביב", כך מתייחס מנכ"ל HP, לאו אפותקר, במסיבת עיתונאים הבוקר במלון הילטון בת"א, לזעזוע האחרון שספגה מניית החברה בעקבות הפחתת התחזיות להמשך השנה במסגרת הדיווח על התוצאות הרבעוניות במאי.

הרבעון השני (פיסקאלי) אומנם הסתיים טוב למדי, והחברה אף עברה את ציפיות ההכנסות, אבל מה שהטריד את השווקים הפיננסיים לא היה רק התחזיות או הביצועים אלא גם הכוונות של החברה בעתיד. מסמך שהודלף ערב פרסום התוצאות, ובו קריאה של אפותקר להנהלת החברה כי "זה הולך להיות רבעון קשה נוסף" ובקשה לשקול צמצום בהוצאות.

על פי המסמך שהגיע לידי בלומברג נכתב כי מנהלי כוח האדם בחברה מבצעים "תהליך תכנון מחדש של כוח האדם" (לידיעת הקורא לאו אפותקר: "headcount re- planning process"), והפרשנות המיידית בעיתונות הייתה כי HP לקראת סבב קיצוצים נוסף בכוח האדם. אפותקר מכחיש את הדברים באופן חד משמעי. "אלו לא זמנים קלים בכלכלה העולמית ורק רציתי שאנשים בחברה יתייחסו לכך שאלו זמנים קשים. אני רוצה שיהיה רשמי - פיטורים או צמצומי כוח האדם אינם על השולחן ב-HP. נמשיך להשקיע בתחומית ש-HP עוסקת בהם וכל השאר הוא חשיבה קריאטיבית של גורמים מחוץ לחברה", הוא מצהיר.

מעבר לכך, נראה שלאפותקר יש חשבון פתוח לגבי ההתייחסויות הציבוריות ל-HP מאז מונה לתפקיד במקומו של מרק הרד, שפרש באוגוסט שעבר מהחברה. "אני כתבתי את המסמך, אז אני יודע מה הייתה הכוונה שם", הוא מתאר תוך כדי אזכור של הטמפרמנט שלו, "ההתנסחויות היו מתוכננות היטב. הייתה התייחסות ברורה מאוד להיזהר בשכירת כוח אדם, אבל בוודאי שלא הייתה כל התייחסות מכוונת לצמצום בכוח האדם".

זהו הביקור הראשון של אפותקר בישראל במסגרת התפקיד הנוכחי כשמונה חודשים לאחר שהתמנה. העבר היהודי-ישראלי של אפותקר - שכלל לימודי תואר ראשון בשנות ה-70 באוניברסיטה העברית - בא לידי ביטוי בחשיפה הישראלית שלו עם מילים בעברית שמשולבות מדי פעם בשיחה. בישראל הוא ביקר מספר פעמים כחבר בהנהלה הבכירה של SAP, ובין השאר כיהן כמנכ"ל החברה במשך שמונה חודשים לפני שהתמנה לתפקיד הנוכחי. כבר בתחילת הארוע מיהר להגיד כי "נקווה שתראו אותי עכשיו כאן יותר".

ב-HP, מתייחסים לשינויים בעולם המחשוב עם אסטרטגיה חדשה בתחומי מחשוב הענן, קישוריות בין התקני המחשוב, ותוכנה לניתוח הביצועים העסקיים (BI) כך שיוכל להתייחס באופן חכם להיקפי המידע שעומדים להיות זמינים ברשת. אפותקר, לא מתייחס לאפל כחברה המנצחת בעולם התקני המחשוב החדשים שמיועדים לצרכן הסופי, ובעיקר ה-iPhone וה-iPad.

לדבריו: "אני לא חושב ש-HP החמיצה את רכבת המובייל. הייתי שמח אם זה היה לפני שנה אבל לא הייתי כאן. אבל צריך לזכור שמדובר במרתון ולא בריצה קצרה. יש המון אנלוגיות בעולם הטכנולוגי למצב שבו מוצר מוצלח מגיע אחרי מוצרים של חברות אחרות ועדיין יש לו סיכוי להקדים את השאר. יש לי המון הערכה למה שאפל עשו עם ה-iPAd אבל זה לא אומר שלא יהיו עוד מוצרים אפילו עדיפים על שלהם".

למרות ההתייחסות הפושרת לתחרות מול אפל, זו אחת הסוגיות הבוערות על סדר יומו של מנכ"ל HP כרגע. HP עתידה להשיק את המוצר המקביל שלה למחשב הלוח - ה-TouchPad - ביולי בארה"ב אך עדיין לא ברור מתי הוא יופץ בעולם. אפוטקר מתייחס להבדלים בין מה שתציע HP לבין מה שיש לאפל לספק, עם רמיזה שאולי תבוא לידי ביטוי גם בתמחור של המוצרים. "כאשר מדברים על השפעה של טכנולוגיה, מה שעומד על הפרק הוא גם סדר גודל", הוא טוען, "האם תוכל לספק מוצרים לא רק ל-50 מיליון איש אלא ל-500 מיליון?".

בכלל ההשוואה מול אפל, מעמידה את HP באור לא מחמיא. הנה אפל, שנתפסה במשך עשרות שנים יותר כקוריוז בשוק המחשבים האישיים, הופכת לספקית הכי אטרקטיבית בשוק, עם שווי שוק פנומנאלי של 305 מיליארד דולר ולמולה HP, הספקית הגדולה של המחשבים האישיים, מתגלמת כשליטה של העולם הישן הדועך ובהתאם גם שווי המניה שלה שנפל 25% בשנה האחרונה לכ-73 מיליארד דולר כיום.

אפותקר לא מתרגש. "זה נכון, יש חברות שיש להן יותר השפעה על האופן שבו הצרכנים מתנהלים כרגע. אבל אני רוצה להזכיר לכם שאפל של שנות ה-80 הייתה סוני, אבל מי זוכר אותה היום. כך שדברים משתנים ואין לראות אופנות זמניות בתור השפעה לטווח ארוך".

בנוגע למערכת ההפעלה WebOS אותה קיבלה HP בעקבות רכישת Palm לפני כשנה, טוען אפוטקר כי "עם כל הכבוד למערכות ההפעלה של אפל ולאנדרואיד יש המון רעב בשוק למערכות אחרות. WebOS היא המערכת הכי "קולית", והיא נועדה לקישוריות בלבד ומקבלת המון תשבחות". המערכת עתידה להיות מושקת בסוף השנה על מחשבים אישיים לצידה של ה-Windows.

אפותקר, לא ענה באופן ישיר בנוגע לאסטרטגיית הרכישות של HP. האם החברה תמשיך לבצע רכישות גדולות כדוגמת EDS וקומפאק, או אפילו חברות תוכנה קטנות יותר כגון מרקורי הישראלית, אותה רכשה HP בשלהי 2007 תמורת כ-4.5 מיליארד דולר. "HP תמשיך לבצע רכישות ולהתפתח גם באופן פנימי", הוא מגיב, "הרכישה של 3Com למשל הייתה מוצלחת, וזו לא הייתה הכי גדולה שיכולנו לעשות בתחום, אבל מינפנו אותה באופן מאוד מוצלח".