קונצנזוס מוחלט בשוק: פישר יותיר מחר הריבית על 3.25%

רפי גוזלן: "מדובר בפסק זמן בלבד נוכח סביבת האינפלציה הגבוהה על רקע סגירת פער התוצר והריבית הריאלית האפסית"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר יותיר מחר (ב') את ריבית הבסיס במשק לחודש יולי ברמתה הנוכחית - 3.25%. כך עולה מסקר שערכה סוכנות בלומברג בקרב 23 כלכלני מאקרו בשוק ההון הישראלי. אף כלכלן לא חוזה העלאה של הריבית מחר, וזו הפעם הראשונה מזה חודשים רבים שכל המשתתפים בסקר תמימי דעים באשר להחלטת הריבית.

בחודש שעבר העלה בנק ישראל את הריבית במשק ב-0.25% ל-3.25%, במטרה לרסן את האינפלציה ואת מחירי הדירות. ואולם, בחודש האחרון החריפה ההאטה הכלכלית בארה"ב ומשבר החוב ביוון לא יורד מהכותרות. מחירי הנפט והסחורות צנחו (הנפט נפל בכ-11% ל-91 דולר לחבית), מה שימתן את האינפלציה בשבועות הקרובים.

רפי גוזלן, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, מעריך כי הריבית תיוותר מחר על כנה אך טוען כי מדובר באתנחתא בלבד, לקראת העלאות ריבית נוספות.

"העלייה המתונה יחסית בשלושת המדדים האחרונים ביחס להערכות המוקדמות, הירידה בציפיות לאינפלציה, אי הוודאות הגבוהה בשווקים בעולם מחשש להחרפת משבר החוב האירופאי ועוצמת ההאטה בארה"ב - כל אלה יתמכו בהותרת הריבית ללא שינוי", כותב גוזלן בסקירה שהוציא ללקוחותיו. "יחד עם זאת, מדובר בפסק זמן בלבד נוכח סביבת האינפלציה הגבוהה על רקע סגירת פער התוצר והריבית הריאלית האפסית".

בבית ההשקעות מיטב מעריכים גם כן שהריבית תיוותר ללא שינוי וגם לא צופים צעדים נוספים לריסון שוק המשכנתאות: "בבנק ישראל ימתינו עוד מספר חודשים עד אשר תתבהר ההשלכה של הגבלת המשכנתאות בריבית משתנה על שוק המשכנתאות".