שהרופאים יעבדו גם ביום שישי

הרופאים מאיימים "לעבוד לפי הספר", אבל שוכחים שהספר כולל 6 ימי עבודה בשבוע

מערכת הבריאות דרוכה בימים האחרונים לאור האיום של ההסתדרות הרפואית "לעבוד לפי הספר" החל מהשבוע הבא. הכוונה היא שהמתמחים בבתי החולים יבצעו לא יותר מאשר 6 תורנויות בחודש, לעומת 8 ואף יותר מזה כיום.

במשרדי האוצר והבריאות רואים בצעד הזה כאיום בשביתה כללית לכל דבר, בטענה כי המערכת לא מסוגלת לעבוד כיום עם מספר תורנויות נמוך כל כך. בהסתדרות הרפואית, לעומת זאת, טוענים כי תגובת המדינה רק מוכיחה שעל פי ההסכמים הקיבוציים הקיימים, הרופאים נדרשים למעשה "להתנדב".

אלא שההסתדרות הרפואית שכחה כנראה נתון אחד: ההסכם הקיבוצי קובע כי הרופאים בבתי החולים אמורים לעבוד 6 ימים בשבוע, ולמרות זאת רובם הגדול לא עושה זאת. למעשה, העבודה בימי שישי מתקיימת בדומה ל"מתכונת שבת", אף על פי שהדבר מעולם לא עוגן בהסכם.

במילים אחרות, אם הרופאים מתכוונים "לעבוד לפי הספר", עליהם לא רק לצמצם את מספר התורנויות - אלא גם לחזור לעבודה מלאה בימי שישי. אחרת זאת לא עבודה לפי הספר, אלא עבודה לפי מה שנוח להם.

אין עיצומים בימי שישי

בהסתדרות הרפואית לא מכחישים כי הרופאים מחויבים לעבוד בימי שישי לפי ההסכמים הרשמיים, ולמרות זאת הם מעולם לא הודיעו על עיצומים בימי שישי. ההסבר לכך פשוט: אין עיצומים בימי שישי כי הרופאים לא עובדים בימי שישי, כלומר עובדים אבל במתכונת שבת.

הנה מה שאמרו לנו היום בארגון: "באופן עקרוני הרופאים עובדים בשישי. אצל חלק מבתי החולים ישנה הסכמה עם ההנהלות, שלאור העובדה שהאחיות ועובדי המינהל והמשק אינם עובדים בימי שישי וחלק מהפרוצדורות אינן מתבצעות, נוכחות הרופאים היא בהתאם לנדרש".

מהי המשמעות של ההסבר הזה? כשלהסתדרות הרפואית נוח לעבוד שלא על פי הספר, היא מגיעה להבנות עם מנהלי בתי החולים והיא עובדת על פיהן - כמו במקרה של עבודה בימי שישי. אבל במקרה של תורנויות מתמחים, שהכמות שלהן הוסדרה גם היא על פי הנדרש עד היום, הרופאים שוברים כעת את הכלים ודורשים להפחית את מספר התורנויות.

עבודה "בהתאם לנדרש" הוסדרה לא רק באמצעות הסכמה פנימית מול מנהלי בתי חולים, אלא גם בהסכמים הקיבוציים משנת 76' ו-79'. אלא שנשיא בית הדין האזורי לעבודה בת"א, מיכאל שפיצר, קבע בשבוע שעבר: משעה שהסתיים תוקפו של ההסכם הקיבוצי האחרון, הרופאים לא מחויבים לא להסכם ההוא ולא להסכמים שקדמו לו. באי כוחה של המדינה סבורים כי מדובר בתקדים יוצא דופן, שכן חוק הסכמים קיבוציים קובע שהסכם קיבוצי נותר בתוקף אלא אם שני הצדדים מתנערים ממנו או חותמים על הסכם אחר.

המדינה צפויה להגיש בימים הקרובים ערעור על ההחלטה, אבל בכל מקרה היא לא מתכוונת לדרוש מהרופאים לעבוד ביום שישי. איך אמר בשבוע שעבר מנכ"ל שירותי בריאות כללית, אלי דפס: "ביחסי עבודה, אם אתה לא עושה שום דבר נגד דברים שהשתרשו, הם כבר הופכים לנוהג". דפס התכוון לטענה שלו כי 30%-40% מהרופאים יוצאים לפחות שעה אחת לפני סוף יום העבודה שלהם, אבל זה בהחלט תקף גם לעניין יום העבודה השישי.