היכונו לראלי היווני

הסדר החוב באירופה יצית את השווקים. את הדלק יספקו האינדיקאטורים הכלכליים

החדשות הישנות מגזרת יוון השוקעת בנטל החוב הצליחו לפגוע באמון המשקיעים פעמיים בשנה האחרונה. אך לא על החוב היווני לבדו יקום וייפול סנטימנט, שהרי גם הפעם היה זה רצף של אינדיקאטורים מאקרו כלכליים מאכזבים שהביאו רבים לנקודת השבירה.

נתוני התעסוקה והצריכה הפרטית החלשים בארה"ב לחודש מאי הם שהגבירו בן היתר את החשש מהאטה בצמיחה הגלובאלית שלא לומר מיתון חוזר. אך כדאי להכיר בעובדה שנתוני המאקרו של היום מספרים לנו את הסיפור של אתמול ואין ביכולתם לרמז על שעתיד להתרחש במרבית המקרים.

שיא המהומות בערב בתחילת חודש מרץ ועלייה חדה במחיר הזהב השחור עד לרמה של 113 דולר לחבית, יחד עם האסון הגרעיני ביפן ששיתק תעשיות בעיתוי מושלם, גרמו לפגיעה נקודתית בביטחון הצרכנים והמעסיקים. באופן לא מפתיע, השלכותיהם של המאורעות החיצוניים באו לידי ביטוי בנתוני המאקרו המדאיגים שפורסמו בתקופה האחרונה, באיחור סנטדרטי של חודשיים-שלושה.

אולם לאירועים שאינם בעלי מהות כלכלית אין היכולת להשפיע על האינדיקאטורים לאורך זמן. לאחר שהתנדפה לה העננה הרדיואקטיבית וכתוצאה מצניחה של 20% במחיר הנפט בשבועות האחרונים, יש בהחלט מקום לצפות לנתונים מעודדים הרבה יותר שיפורסמו כבר בחודשי הקיץ.

שובו של האמון בצמיחה יאיץ בסקטור הפרטי להוציא יותר ולחסוך פחות, יתמוך במגזר העסקי להגדיל הוצאות ולהרחיב את מצבת כח האדם. שובו של האמון בצמיחה ידחף את המשקיעים בחזרה אל עבר נכסי הסיכון המתומחרים עתה בחסר משמעותי במונחים היסטוריים, למול הגידול החזוי ברווחיות החברות עפ"י קונצנזוס האנליסטים.

הטריגר לשינוי הכיוון בשווקים יגיע ככל הנראה מאישור תוכניות הצנע והסיוע ליוון. גל הפחדים שתקף את המשקיעים הפרטיים צפוי להתנפץ על החוף בעקבות הסכמת מחזיקי האג"ח לדחיית מועד פירעונו של כ-70% מסך החוב היווני. החלטה על המשך הסיוע תהפוך את כיוון הרוחות, על אף שאין בכוחה כדי לקיים לבדה מגמה חיובית איתנה.

תקדים למבוכה השוררת בקרב המשקיעים קיבלנו בדיוק לפני שנה, כאשר מדד S&P 500 השלים אז ראלי של 8 חודשים מרגע אישור הבזק של תכנית החילוץ המקורית ליוון. באותם חודשים התחזק המדד בשיעור נאה של 32%.

התיקונים מאבדים מכוחם

את משברון החוב היווני של השנה שעברה אפיינו ירידות שערים בשיעור כפול מאלו של החודשיים שחלפו, בליווי תנודה חריגה במדד הפחד לרמת טירוף של 45% אז, למול עלייה רגעית ל-23% בלבד במהלך החודש האחרון.

התופעה היא פשוטה ומובנת: ככל שיתרחקו מאיתנו ימי המשבר הכואב של שנת 2008, כך יתעמעם לו הזיכרון הצורם ומידת הפחד תוגבל לרמות נמוכות יותר ויותר, עד לבואו של המשבר הגדול הבא שבוודאי יתפוס אותנו לא מוכנים. תגובת המשקיעים לאירועים מעוררי חרדה תהיה מאופקת יותר בחלוף הזמן, כשמדדי הסיכון והתנודתיות יפחתו בהתאם.

המאורעות הגיאופוליטיים ואסונות הטבע של ראשית השנה אינם משפיעים עוד על הכלכלה הגלובאלית, ודחייתה של הבעיה היוונית תוריד מסדר היום את החשש מחדלות פירעון של מדינה. הרוח המדברית של החודשיים האחרונים הגיעה למבוי סתום והיא תשנה בקרוב את כיוונה. מי שיבחר להמתין עד שיתבהרו השמיים עשוי חלילה להחמיץ גם את הראלי הבא.

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד