לדלג על תנודתיות השווקים

לא בנויים לתנודתיות של השוק? שיטת "כלבי הדאו" עשויה להיות בדיוק הדבר בשבילכם

האם אפשר להרוויח מהשקעה במניות ללא צורך בניתוח חברות? ובכן, מחקרים מלמדים שזה אכן אפשרי. כל מה דצריך לעשות הוא לקנות סל של מניות עם כמה מכפילים נמוכים קבועים, להחזיקו לתקופה מסוימת, ואז למכור אותן ולהחליפן במניות עדכניות.

למה זה עובד? כי בממוצע, לאורך זמן, תחזיקו במניות לא פופולריות הנסחרות מתחת למחיר ההוגן שלהן, ולכן צפויות לעלות יותר משיעור העלייה של שוק המניות כולו.

העניין הוא שכולנו מכירים את המגבלות של מחקרים אקדמיים, ולכן בשביל להוכיח אחת ולתמיד שאסטרטגיות כאלה אכן מצליחות לנצח את השוק, הקמתי לאחרונה את אתר המניות המנצחות, שם אני מנהל תיק מניות אמיתי על-פי אסטרטגיה אוטומטית כזאת.

היתרון: תוכלו לנצח את השוק בפער משמעותי. החיסרון: התנודתיות של התיק תהיה דומה לזו של שוק. במילים אחרות: בשביל להצליח בשיטה תצטרכו להיות מסוגלים לסבול ירידות ועליות זמניות של אחוזים לא מבוטלים לאורך השנים.

אם אתם לא בנויים לנסיעה על רכבת הרים כזו, אסטרטגיה אוטומטית שעשויה להיות נהדרת עבורכם היא שיטת "כלבי הדאו" (Dogs of the Dow) של מייקל היגנס. באסטרטגיה זו אתם קונים בתחילת כל שנה את עשר המניות מתוך מדד הדאו ג'ונס בעלות תשואת הדיבידנד (הדיבידנד שחולק ביחס למחיר המניה) הגבוה ביותר בשנה האחרונה. בסוף השנה עליכם למכור את המניות ולקנות עשיריית כלבים חדשה.

ולמה היא מתאימה עבור משקיעים שונאי תנודתיות? כיוון שכלבי הדאו לנקודת הזמן הזו הן הענקיות הבאות: AT&T , וריזון , מרק, פייזר , ג'ונסון אנד ג'ונסון , פרוקטור אנד גמבל, אינטל , קראפט, וסוגרות את הרשימה DuPont וג'נרל אלקטריק . כולן גדולות ממדים ומובילות שוק בתחומן, ולכן גם תנודתיות המחירים שלהן נמוכות באופן משמעותי בהשוואה לשוק המניות כולו. למעשה, אפשר להסתכל על המניות האלה כמו על אג"ח קצרות טווח, המשלמות ריבית קבועה (תשואת הדיבידנד), אולם עם פוטנציאל לרווחי הון גדולים יותר משל אג"ח.

אם אתם רוצים ליישם את האסטרטגיה הזו עבור מניות ישראליות, עשרת כלבי תל אביב 25 יהיו המניות של חברות התקשורת סלקום , פרטנר ובזק , בעלות תשואת דיבידנד שנתית דו-ספרתית, ואחריהן (בפער די גדול) נמצאות לאומי , פז נפט , מזרחי טפחות , כי"ל , גזית גלוב , שטראוס , ואלביט מערכות .

מובן שלא כל המניות ברשימה נראות מבטיחות. למשל, תשואת הדיבידנד הגבוהה של חברות הסלולר מטעה. הרווחים שלהן הולכים להתכווץ בהדרגה בשנים הקרובות לאור הכניסה של המפעילים החדשים ובעקבות התגברות הרגולציה. מנגד, מניות הבנקים דווקא נראות מעניינות, מאחר שבנוסף לתשואת הדיבידנד הנאה שלהם הן גם מניבות תשואה מרשימה על ההון ונסחרות במכפילי הון נוחים.

בסופו של יום, אם אינכם יודעים כיצד לנתח חברה וכיצד להעריך את המחיר ההוגן של מניותיה, בחירה אקטיבית של מניות בודדות לא תוביל אתכם רחוק. לעומת זאת, בחירה באסטרטגיה פסיבית כמו זו שתיארתי כאן אמנם לא בטוח שתנצח את מדד תל אביב 25 עצמו, אבל אם תתמידו בה לאורך תקופה מספיק ארוכה (לפחות 5 שנים), אני מאמין שתשיגו תשואה מרשימה.

גילוי נאות: אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בניירות ערך אחרים. הכותב אינו מחזיק באף אחת מהמניות המדוברות ומנהל בלוג בכתובת: www.bursa4u.com