הפנים למזרח: האוצר גייס 400 מ' ד' מקרן ממשלתית מאסיה

ההנפקה התבצעה לבקשת המשקיע האסייתי שנתפס כמשקיע אסטרטגי וזו השקעתו הראשונה באגרות החוב של ממשלת ישראל ■ מדובר בהנפקה שלישית למשקיע אסיאתי בתוך שנה וחצי

אגף החשב הכללי ביצע היום (ג') הנפקה פרטית לקרן ממשלתית אסיאתית מהגדולות בעולם בהיקף של 400 מיליון דולר לטווח של שנה. ההנפקה בוצעה תחת תוכנית המדף להנפקות של ממשלת ישראל באירופה (European Medium Term Note). החתם בהנפקה היה בנק ההשקעות גולדמן סאקס שמכהן כעושה שוק ראשי באג"ח ממשלתיות.

"ההנפקה הנוכחית התבצעה לבקשת המשקיע האסייתי אשר נתפס בשווקי ההון הגלובליים כמשקיע אסטרטגי וזו השקעתו הראשונה באגרות החוב של ממשלת ישראל", נכתב בהודעת האוצר. נציין בין הקרנות הממשלתיות האסיאתיות המובילות בעולם את קרן ההשקעות הריבונית של סין, CIC ואת קרן ההשקעות הריבונית של סינגפור, Temasek.

הגיוס בוצע בריבית דולרית של 1.599% לתקופה של שנה. במונחים שקליים מדובר בעלות גיוס נמוכה ביותר. עלות המימון לממשלה בשקלים נמוכה מתשואת המק"מ לתקופה מקבילה בכ- 0.3%.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ ציין כי "משרד האוצר רואה חשיבות עליונה בחדירה לשווקים חדשים, ובפרט לשוק האסיאתי המתפתח במהירות. חשיפה של ישראל לשווקים הפיננסים באסיה פותחת דלת לחברות ישראליות המעוניינות לקיים פעילות מסחרית עם מדינות המזרח. העובדה שמשקיעים מסוג כזה בחרו לבצע עסקה זאת עם מדינת ישראל היא הבעת אמון נוספת בחוסנו של המשק והכלכלה הישראלית"

החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו ציינה כי "הנפקה זו עומדת בשורה אחת עם תכנית העבודה של אגף החשב הכללי, לביסוס וחיזוק היחסים הכלכליים של מדינת ישראל עם מדינות המזרח הרחוק. לכלכלת מדינות אלו משקל משמעותי והן תופסות נתח מהותי הולך וגדל מהכלכלה העולמית ומהוות היום גורם מרכזי במימון הבינלאומי".

סגן החשבת הכללית, ערן היימר שהוביל את העסקה הוסיף כי "מדובר בהנפקה שלישית למשקיע אסיאתי בתוך שנה וחצי, כאשר ההנפקה הקודמת בוצעה במארס 2011. היחידה לניהול החוב תמשיך במשימתה לחשוף את המשק למשקיעים אסטרטגיים, במטרה להגדיל את השקעתם באגרות חוב ממשלתיות סחירות, דבר שיוזיל לבסוף את עלויות הגיוס של הממשלה. נמשיך בפעילותינו למיצוי הזדמנויות אטרקטיביות לביצוע עסקאות מימון כהנפקה זו לצורך מימון יעיל של הגירעון."

להנפקה פרטית זו קדמו שש הנפקות פרטיות:

  • 1999: 100 מיליון ליש"ט לטווח של 35 שנה
  • 2001: 20 מיליארד יין לטווח של 30 שנה
  • 2002: 75 מיליון דולר לטווח של 10 שנים (זירו קופון)
  • 2006: 500 מיליון דולר צמוד לריאל הברזילאי לטווח של שנה
  • 2010: 200 מיליון דולר לטווח של שנתיים.
  • 2011: 124 מיליון דולר לטווח של שנה.